Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mapa hałasu Krakowa. Najwięcej osób jest narażonych na oddziaływanie hałasu drogowego. Gdzie najtrudniej wytrzymać?

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
Aleje to jedne z najgłośniejszych miejsc na mapie hałasu Krakowa. Gdzie jeszcze trudno wytrzymać? Zobacz na kolejnych slajdach.
Aleje to jedne z najgłośniejszych miejsc na mapie hałasu Krakowa. Gdzie jeszcze trudno wytrzymać? Zobacz na kolejnych slajdach. Wojciech Matusik
Kraków ma nową mapę hałasu. Jej opracowanie poprzedziły badania, wykonane w zeszłym roku w ponad 200 punktach pomiarowych. Największy problem stolica Małopolski ma z hałasem drogowym, to on jest najbardziej uciążliwy. Specjaliści kwitują, że Krakowowi potrzebne są przede wszystkim działania, które poprawiłyby warunki akustyczne w sąsiedztwie dróg i ulic na obszarze miasta.

Mapa hałasu Krakowa. Gdzie najtrudniej wytrzymać?

W ramach prac nad strategiczną mapą hałasu miasta Krakowa od września do grudnia 2022 r. wykonano całodobowe pomiary hałasu:

  • przemysłowego i komunalnego (w 62 punktach),
  • drogowego (w 120 punktach),
  • tramwajowego (29)
  • i kolejowego (21),

Wraz z pomiarami towarzyszącymi - natężenia ruchu, warunków meteorologicznych, prędkości pojazdów. W ramach opracowania wykonano też obliczenia rozprzestrzeniania się hałasu w otoczeniu dróg, linii kolejowych i tramwajowych oraz obszarów przemysłowych. Autorzy wskazali tereny zagrożone hałasem, jak też określili szacunkowo liczbę ludności narażonej na niekorzystne oddziaływanie hałasu.

Jak się okazuje, najbardziej uciążliwym oddziaływaniem akustycznym w Krakowie - zresztą podobnie jak w większości miast w Polsce - jest niezmiennie hałas drogowy. Na hałas samochodowy o poziomie większym niż dopuszczalny narażona jest największa liczba mieszkańców miasta.

Jak przekazuje krakowski magistrat, prawie 20,7 tys. krakowian (2,65 proc. mieszkańców) mieszka tam, gdzie badania wykazały hałas drogowy o poziomie większym niż dopuszczalny. 7 tys. 796 budynków w mieście znajduje się w strefie przekroczeń hałasu drogowego. Dla porównania – w zasięgu oddziaływania ponadnormatywnego hałasu szynowego znajduje się tylko 40 budynków, a przemysłowego - 11.

W części opisowej towarzyszącej mapie można też znaleźć tabelkę mówiącą o tym, że na znaczną dokuczliwość hałasu drogowego na terenie Krakowa narażonych jest prawie 44,4 tys. osób, a na znaczne zaburzenia snu powodowane tym hałasem - ponad 11,5 tys. krakowian. W przypadku hałasu wywoływanego przez sunące po szynach tramwaje i pociągi jest to odpowiednio tylko 3,6 tys. i nieco ponad tysiąc mieszkańców.

To tutaj w Krakowie jest najgłośniej

- Są miejsca w Krakowie, które od lat są najbardziej hałaśliwe i raczej w najbliższym czasie się to nie zmieni. Mam tutaj na myśli między innymi: odcinki autostrady A4 zlokalizowane w granicach miasta, odcinek drogi ekspresowej S7, otoczenie pierwszej i drugiej obwodnicy miasta, aleje Trzech Wieszczów, ul. Mogilską, ul. Wielicką, al. Bora-Komorowskiego, al. Władysława Andersa oraz wiele innych odcinków dróg i ulic, po których porusza się wiele samochodów - mówi dr Maciej Hałucha z firmy EKKOM, która opracowała najnowszą mapę hałasu Krakowa, a w minionych latach również program ochrony środowiska przed hałasem dla stolicy Małopolski.

Specjaliści zwracają jednocześnie uwagę, że gdy zostanie domknięta północna obwodnica Krakowa (powstanie obecnie realizowany brakujący odcinek), to w otoczeniu tej obwodnicy pogorszą się warunki akustyczne.

Niedawno w Krakowie pojawił się nowy element: Trasa Łagiewnicka.

- Trasa Łagiewnicka odciąży ulice, które dotąd obsługiwały ruch w tym rejonie i tam zrobi się ciszej. Natomiast wzrośnie hałas w bezpośrednim sąsiedztwie Trasy Łagiewnickiej. Ona jednak jest zabezpieczona ekranami akustycznymi (przeciwhałasowymi) - mówi Maciej Hałucha.

Przedstawiciel firmy EKKOM dodaje, że wprowadzanie strefy czystego transportu - co jest planowane w Krakowie - kojarzy się powszechnie głównie z walką z zanieczyszczeniem powietrza, a tymczasem zawsze jest związane również z obniżeniem poziomu hałasu na danym obszarze - z uwagi na poprawę parku samochodowego, czyli wyeliminowanie starszych aut.

Klimat akustyczny a limity prędkości i nowe ścieżki rowerowe

- Bardzo duży udział w kształtowaniu klimatu akustycznego ma rozbudowa obwodnic Krakowa, a w szczególności IV obwodnicy, która przejęła większość ruchu tranzytowego - mówi Ewa Olszowska-Dej, zastępcą dyrektora Wydziału Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa. Wymienia też: - Wybudowana została Trasa Łagiewnicka stanowiąca fragment III obwodnicy. Projektowane są kolejne elementy III obwodnicy: Trasa Balicka, Trasa Zwierzyniecka, Trasa Pychowicka. Ponadto w Krakowie realizowanych jest szereg działań o charakterze ciągłym.

Jako przykłady takich działań urzędniczka wskazuje wymianę pojazdów komunikacji zbiorowej na bardziej przyjazne środowisku (chodzi o niższą emisję zanieczyszczeń i hałasu), budowę nowych ścieżek rowerowych czy wyznaczanie obszarów z limitem prędkości (tzw. strefy "Tempo 30").

Hałasują centra handlowe z wielkimi parkingami

Oprócz hałasu drogowego oraz szynowego (tramwajowego i kolejowego), stwierdzono również w Krakowie hałas przemysłowy. Jako taki kwalifikuje się hałas związany z działalnością nie tylko zakładów przemysłowych, ale też centrów handlowych (pochodzi on głównie od ruchu samochodowego na terenie przyległych parkingów wielkopowierzchniowych) oraz zajezdni autobusowych i tramwajowych.

Jak wynika ze strategicznej mapy hałasu, przekroczenia dopuszczalnych wartości poziomu dźwięku występują w rejonie Centrum Handlowego Nowe Czyżyny przy ul. M. Medweckiego 2 (dla sześciu budynków stanowi ono źródło hałasu większego niż dopuszczalny) oraz Zajezdni Tramwajowej Podgórze przy ul. Jana Brożka 3 (w tym przypadku w zasięgu oddziaływania hałasu większego niż dopuszczalny jest pięć budynków).

- Z tymi podmiotami już wcześniej, z uwagi na interwencje mieszkańców, prowadzona była korespondencja w sprawie uciążliwości akustycznych oraz podejmowano działania - informuje dyr. Ewa Olszowska-Dej.

Jednocześnie przedstawicielka magistratu podkreśla, że strategiczne mapy hałasu nie są podstawowym narzędziem do walki z hałasem przemysłowym i komunalnym.

- Zagadnienia dotyczące tego typu emisji, w tym uciążliwości akustycznych powodowanych przez urządzenia, instalacje, zakłady lub lokale rozrywkowe, analizowane są na bieżąco przez Wydział Kształtowania Środowiska Urzędu Miasta Krakowa. W przypadku zgłoszenia - wskazania przez mieszkańca, na którego nieruchomość oddziałuje dane źródło hałasu podmiotu gospodarczego, do którego należy instalacja lub urządzenia powodujące uciążliwości hałasowe, przeprowadzone zostają czynności kontrolne wraz z badaniami akustycznymi - tłumaczy dyr. Olszowska-Dej.

W przypadku stwierdzenia, na podstawie pomiarów, że poza zakładem, w wyniku jego działalności są przekroczone dopuszczalne poziomy hałasu, wydawana jest decyzja o dopuszczalnym poziomie hałasu, zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska. Jak się dowiadujemy, w ciągu ostatnich pięciu lat (od 2017 do 2022 r.) w Krakowie zostało wydanych 25 takich decyzji, w związku z przekroczeniami norm hałasu powodowanymi przez instalacje takie jak np. myjnie bezdotykowe, urządzenia klimatyzacyjne, instalacje wentylacyjne, agregaty chłodnicze, a nawet dzwony kościelne.

Powstanie pięcioletni program ochrony przed hałasem

Co dalej, po mapie hałasu? Na podstawie takich map marszałek województwa małopolskiego opracuje dla obszaru województwa projekt Programu ochrony środowiska przed hałasem. Wskaże on działania w zakresie ochrony przed hałasem planowane do podjęcia w ciągu pięciu lat, licząc od roku uchwalenia programu. Nowy program ma zostać uchwalony do lipca przez sejmik województwa do 18 lipca 2024 roku, powinien zatem obejmować lata 2024-2028.

Jak wskazali specjaliści pracujący nad mapą hałasu dla Krakowa, na oddziaływanie hałasu samochodowego o poziomie większym niż dopuszczalny narażona jest największa liczba mieszkańców miasta. "Program ochrony środowiska przed hałasem powinien zatem przede wszystkim wskazywać działania mające na celu poprawę warunków akustycznych w sąsiedztwie dróg i ulic zlokalizowanych w obszarze miasta" - podsumowują autorzy opracowania.

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska