Naukowcy AGH wraz z Grupą Maspex pracują nad zdrowymi napojami antyoksydacyjnymi

Małgorzata Mrowiec
Małgorzata Mrowiec
prof. Agnieszka Włodyka-Bergier
prof. Agnieszka Włodyka-Bergier Marianna Cielecka
Jak wymienia krakowska uczelnia, te napoje mają być: zdrowe, bezpieczne, odpowiednie dla zestresowanych i zmęczonych. Chodzi o napoje antyoksydacyjne, które zostaną stworzone dzięki współpracy specjalistów z AGH z firmą Maspex - największą prywatną firmą w branży spożywczej w Polsce. Technologia zaproponowana przez badaczkę z AGH pozwala w bardzo krótkim czasie produkować napoje na bazie wody o doskonałej jakości pod względem składu chemicznego, jak i czystości mikrobiologicznej.

Technologia produkcji napojów antyoksydacyjnych poprawiających kondycję psychofizyczną człowieka, o szerokich właściwościach regeneracyjnych dla naszego organizmu - oto nad czym od lat pracuje dr hab. inż. Agnieszka Włodyka-Bergier prof. AGH z Wydziału Geodezji Górniczej i Inżynierii Środowiska.

- Dzięki współpracy naukowców AGH z Grupą Maspex, jedną z największych firm w Europie Środkowo-Wschodniej w segmencie produktów spożywczych, takie napoje mają być już niebawem łatwo dostępne dla konsumentów - ogłosiła ostatnio AGH.

Technologia zaproponowana przez prof. Agnieszkę Włodykę-Bergier będzie rozwijana w ramach grantu wspólnie z Tymbark-MWS - spółką należącą do Grupy Maspex. Konsorcjum Tymbark-MWS oraz AGH w Krakowie otrzymało na realizację zadania finansowanie w wysokości blisko 5,5 mln zł w ramach konkursu NUTRITECH Narodowego Centrum Badań i Rozwoju.

Czym są napoje antyoksydacyjne? Antyoksydanty to przeciwutleniacze, czyli substancje skutecznie spowalniające procesy starzenia organizmu i chroniące go przed szeregiem groźnych chorób.

- Naszym celem jest wprowadzenie na rynek napojów antyoksydacyjnych, w których głównym składnikiem aktywnym jest wodór - zapowiedziała prof. Agnieszka Włodyka-Bergier.

Efektem dotychczasowych prac zespołu z AGH jest technologia, która pozwala w sposób szybki, i - co najistotniejsze - skalowalny, przetwarzać wodę nasyconą wodorem o obniżonym potencjale redox. Składnikiem aktywnym w tej wodzie jest wodór, który jest bardzo silnym antyoksydantem.

Liczne badania naukowe potwierdzają prozdrowotne właściwości wody nasyconej wodorem. Regeneracja płuc zniszczonych zanieczyszczonym powietrzem, odnowa organów wewnętrznych zniszczonych chemioterapią, zwiększenie wydolności organizmu, szybsza regeneracja uszkodzonych tkanek, przeciwdziałanie miażdżycy, zmniejszenie objawów stresu - to niektóre z udokumentowanych korzyści wynikających ze spożywania napojów antyoksydacyjnych. Publikacje naukowe dotyczące biologicznych i medycznych korzyści wynikających z wpływu wodoru na organizm wykazały m.in., że działa on jak środek przeciwzapalny oraz stymuluje metabolizm energetyczny. "Wypicie napoju nasyconego wodorem wprowadza organizm w stan odprężenia, a przy regularnym stosowaniu wspomaga regenerację organów i poprawę kondycji psychofizycznej organizmu ludzkiego" - przekazuje AGH.

- Technologia przez nas zaproponowana opiera się na wykorzystaniu do produkcji napojów antyoksydacyjnych nowej innowacyjnej metody, polegającej na wytwarzaniu wodoru w procesie filtracji na specjalnym złożu. Metoda ta pozwala także na produkcję napojów smakowych i gazowanych, co jest zupełną nowością na rynku polskim i rynkach zagranicznych - wyjaśnia prof. Agnieszka Włodyka-Bergier.

Badania realizowane w ramach grantu mają się skupiać przede wszystkim na analizie technologii w warunkach laboratoryjnych i w pełnej skali produkcyjnej. Dodatkowo w ramach projektu zostaną przebadane różne rodzaje opakowań - w tym butelki PET, opakowania szklane i puszki - pod kątem możliwości przechowywania napojów nasyconych wodorem, który jako mała cząsteczka może migrować i się ulatniać. Istotnym elementem prowadzonych badań będzie także rozbudowanie receptur smakowych napojów antyoksydacyjnych, a tym samym zwiększenie atrakcyjności takich napojów dla konsumentów.

- Dążymy do tego, aby rezultatem projektu było wdrożenie do produkcji innowacyjnego produktu, który - co najistotniejsze - będzie poprawiał naszą kondycję psychofizyczną - dodaje twórczyni.

Jak się okazuje, zapotrzebowanie na rynku spożywczym na tego typu produkty jest ogromne. Konsumenci poszukują produktów, które bez żadnych skutków ubocznych mogą wspierać nasz organizm, przynosząc regenerację i odprężenie. Obecne na rynku wody antyoksydacyjne powstają przy użyciu innych mechanizmów. Ponadto produkty te są niszowe i trudno dostępne. Współpraca naukowców z AGH z Tymbark-MWS zaowocuje przede wszystkim upowszechnieniem na rynku tego typu produktów.

- Zaletą proponowanej przez nas technologii produkcji jest łatwość i szybkość wytwarzania takich napojów - mówi prof. Włodyka-Bergier. - Zależy nam na tym, aby finalnie do konsumentów trafił produkt łatwo dostępny i w przystępnej cenie.

Dla badaczki z AGH współpraca z potentatem na rynku produktów spożywczych to ukoronowanie wielu lat pracy i badań nad wodą antyoksydacyjną. - Mamy szansę wspólnie wdrożyć na rynek produkt, po który chętnie będą sięgać osoby młode, pracujące umysłowo, fizycznie, sportowcy, ale także osoby starsze. Prozdrowotne właściwości aktywnego składnika, jakim jest wodór, wykazane są w odniesieniu do wszystkich grup wiekowych.

Głównym celem konkursu NUTRITECH Narodowego Centrum Badań i Rozwoju jest zwiększenie dostępności produktów i rozwiązań w zakresie prawidłowego żywienia w perspektywie do roku 2030.

Czy Polacy boją się Legionelli? - sonda

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Łukasz
Firma słynąca z robienia biznesu na sprzedaży wody z cukrem... No ale, kłania się żelazna zasada ekonomii i biznesu: jeśli są barany, trzeba je strzyc.

Dla mnie niewiarygodni.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie