https://gazetakrakowska.pl
reklama

Gala EDUinspiracje za nami. Poznaliśmy najlepsze projekty edukacyjne

Materiał informacyjny FRSE
9 grudnia w Centrum Konferencyjnym Muzeum Historii Polski odbyła się uroczysta Gala FRSE 2024, podczas której ogłoszono laureatów prestiżowych konkursów: EDUinspiracje, EDUinspirator, Młody EDUinspirator, EDUinspiracje Media oraz European Language Label. Podczas uroczystej ceremonii wręczono także nagrodę Komisji Europejskiej - EITA, czyli Europejską Nagrodę za Innowacyjność w Nauczaniu.

Wydarzenie pełne było wzruszających momentów i niezapomnianych emocji. Na początku gali swoje wystąpienie wygłosił Mirosław Marczewski, dyrektor generalny FRSE.

Gala jest okazją do uhonorowania i docenienia naszych beneficjentów, organizatorów ze szkół, uczelni i organizacji pozarządowych, które zaangażowały się w projekty Erasmus+. To wydarzenie pozwala wyróżnić osoby, które realizując projekty, zmieniają swoje życie, otoczenie oraz mają wpływ na środowiska lokalne i uczelnie. Konkursy takie jak EDUinspiracje, EDUinspirator czy EDUinspiracje Media są ściśle związane z programem Erasmus+, który odgrywa kluczową rolę w realizacji tych projektów – powiedział dyrektor generalny FRSE.

emisja bez ograniczeń wiekowych

EDUinspiracje 2024. Znamy laureatów prestiżowych nagród

Konkurs EDUinspiracje 2024 to wyjątkowa inicjatywa, mająca na celu promocję najlepszych praktyk oraz osiągnięć w edukacji. To także doskonała okazja do uhonorowania wysiłków i zaangażowania osób, które na co dzień podkreślają znaczenie procesu kształcenia oraz chętnie dzielą się swoją wiedzą i doświadczeniem.

W tegorocznej edycji wydarzenia, odbywającego się pod hasłem „Nowe horyzonty w edukacji”, wyróżniono innowacyjne i skuteczne projekty edukacyjne. Zostały one nominowane w pięciu kategoriach: Umiejętności cyfrowe, Ekologia, Wyrównywanie szans, Działania społeczne oraz Synergia dla edukacji.

Zwycięzcą w pierwszej z wymienionych kategorii została Fundacja Pasjonaci Życia. Fundacja została doceniona za projekt „You are more than one life – adult education for promotion of transplantation”. Celem projektu było zwiększenie potencjału organizacji partnerskich do promowania dawstwa organów i transplantologii poprzez zaangażowanie osób po przeszczepach w działania edukacyjne i informacyjne. Jego efekty to organizacja konferencji w celu wymiany doświadczeń, opracowanie broszury z dobrymi praktykami, program szkoleniowy dla edukatorów oraz 30 filmów edukacyjnych. Projekt przyczynił się do wzrostu świadomości społecznej o wartości dawstwa organów, wspierając reintegrację osób po przeszczepie w życie zawodowe i społeczne.

Kolejnym laureatem w kategorii „Ekologia” została Szkoła Podstawowa nr 363 im. Profesora Witolda Doroszewskiego w Warszawie za projekt „Szkoła nowoczesna, ekologiczna i włączająca”. Projekt, który rozpoczął się w roku szkolnym 2022/2023, miał na celu wdrożenie nowoczesnych, ekologicznych i włączających praktyk edukacyjnych z udziałem nauczycieli z 8 krajów europejskich. Efektem były liczne inicjatywy, takie jak Ekologiczny Koncert, Tydzień Ziemi, międzynarodowe projekty eTwinning oraz wzrost zaangażowania uczniów w działalność ekologiczną.

Za „Synergię dla edukacji” doceniono z kolei Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu za projekt „Digital Skills in Farming for Future Agriculture”. Projekt promował transformację cyfrową w kształceniu zawodowym sektora rolno-spożywczego, szczególnie na obszarach wiejskich. W ramach projektu stworzono platformę z elastycznym kursem MOOC oraz cyfrowe repozytorium Otwartych Zasobów Edukacyjnych, które wspierały nauczycieli i trenerów.

W kategorii „Umiejętności cyfrowe” nagrodę otrzymała Fundacja Małopolska Izba Samorządowa za projekt „Bots and Artificial Intelligence: developing competences to deal with the new coworkers”. Celem projektu było rozwijanie kompetencji pracowników, aby skutecznie radzili sobie z wyzwaniami związanymi z robotami i sztuczną inteligencją w pracy. Skupiono się na umiejętnościach takich jak inteligencja emocjonalna, praca zespołowa i zdolności adaptacyjne. Projekt obejmował również szkolenia oraz studia przypadków dotyczące wpływu AI i robotyki na rynek pracy.

Laureatem w kategorii „Wyrównywanie szans” została Fundacja Społeczny Fair Play za projekt „Sit2Play! – mobilność kadry sportowej dla promowania siatkówki na siedząco w Polsce”. Projekt miał na celu popularyzowanie siatkówki na siedząco, szczególnie wśród osób z orzeczeniem o niepełnosprawności, w tym po amputacjach. Kluczowym elementem była adaptacja dobrych praktyk z job shadowingu w Słowenii oraz wprowadzenie programu „I'm Possible” – sekcji młodzieżowej siatkówki na siedząco jako formy rehabilitacji. Rezultatem była współpraca międzynarodowa, rozwój kadry oraz wzrost rozpoznawalności Fundacji.

Wyróżnienie w kategorii „Wyrównywanie szans” otrzymała Politechnika Śląska za projekt „SMARTherapy+”, który opracował innowacyjne narzędzie edukacyjne wspierające fizjoterapię chodu z wykorzystaniem gier edukacyjnych i wirtualnej rzeczywistości. Projekt zapewnia równy dostęp do wiedzy i poprawia jakość terapii w Europie.

Nagrodzeni w konkursach EDUinspirator i Młody EDUinspirator

W konkursie EDUinspirator wyróżniono osoby, które przyczyniły się do pozytywnych zmian, promując edukację i rozwój. Dodatkowo, przyznano tytuł Młodego EDUinspiratora w dwóch kategoriach: wolontariusz i student.

Pierwszą nagrodę w konkursie EDUinspirator otrzymała Aleksandra Kurowska-Susdorf, nauczycielka języka angielskiego w Społecznej Szkole Podstawowej nr 1 im. Janusza Korczaka w Wejherowie. Została wyróżniona w kategorii „Edukacja szkolna” za szeroko zakrojoną działalność edukacyjną, szczególnie w zakresie promocji edukacji outdoorowej.

W konkursie Młody EDUinspirator w kategorii „Wolontariusz” zwyciężyła Kinga Piaseczna, studentka geodezji i kartografii, aktywna działaczka społeczna. Jako liderka i współkoordynatorka projektów edukacyjnych w Fundacji My Future prowadzi warsztaty motywujące młodzież do rozwoju umiejętności i aktywnego uczestnictwa w procesach decyzyjnych.

„Jeszcze kilka godzin temu byłam na zajęciach, a teraz odbieram tak prestiżową nagrodę. To dla mnie ogromny zaszczyt i duża niespodzianka” – powiedziała Kinga Piaseczna, tuż po odebraniu wyróżnienia.

Zwycięzcy w konkursie EDUinspiracje Media

Podczas uroczystej gali wręczono nagrody w konkursie EDUinspiracje Media, który wyróżnia dziennikarzy, blogerów, youtuberów, influencerów oraz innych twórców internetowych. Konkurs nagradza osoby, które w kreatywny i atrakcyjny sposób przekazują istotne informacje edukacyjne, promując wartości związane z nauką, edukacją i rozwojem.

W kategorii „Wywiad” nagrodę zdobyła Karolina Magiera-Wróbel za pracę pt. „IntegrART Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki - Kultura Wre”. Jury doceniło świetną jakość realizacji wideo oraz międzynarodowy charakter programu, który w języku angielskim ukazuje rozmowy z osobami z różnych krajów. Wywiad poruszał uniwersalne tematy związane z życiem i planami ludzi z różnych kultur.

Nagrodę w kategorii „Reportaż” otrzymała Aleksandra Wojtaszek z Tygodnika Powszechnego za pracę „Erasmus: program, który zmienił studiowanie i życie pokolenia Polaków”. Reportaż ukazuje wpływ programu Erasmus na młodych ludzi, łącząc osobiste doświadczenia z szeroką analizą społeczną i ukazując, jak program wpłynął na ich rozwój osobisty i zawodowy.

Jędrzej Winiecki z Polityki otrzymał nagrodę za artykuł „Erazmianie”, w którym opisał historię Sofii Corradi i jej walkę z biurokracją, co doprowadziło do powstania programu Erasmus. Tekst łączy fakty z narracją, ukazując znaczenie programu oraz jego wpływ na młodych ludzi.

Paulina Martyniuk została wyróżniona za materiał studencki pt. „Możliwości bez granic”. W pracy ukazuje bariery, z jakimi spotykają się osoby niepełnosprawne w dostępie do edukacji oraz możliwości, które pozwalają je przezwyciężyć.

Nagrody EITA

Podczas Gali FRSE 2024, oprócz prestiżowych nagród EDUinspiracje, przyznano także Europejską Nagrodę za Innowacyjność w Nauczaniu (EITA). Jest to wyróżnienie, które ma na celu uhonorowanie projektów edukacyjnych, które w sposób szczególny przyczyniają się do innowacji w procesie nauczania. Nagrody EITA zostały przyznane w trzech kategoriach: Szkoły Podstawowe, Szkoły Ponadpodstawowe oraz Szkoły Branżowe i Techniczne.

Nagrodę w konkursie Europejskiej Nagrody za Innowacyjność w Nauczaniu (EITA) w kategorii Szkoły Podstawowe otrzymała Katarzyna Sawicka, Koordynator projektu w Szkole Podstawowej I Liceum THINKING ZONE, za projekt „Let's teach critical thinking”. Projekt, który promuje rozwój umiejętności krytycznego myślenia wśród uczniów, został doceniony za efektywne wspieranie młodzieży w rozwijaniu samodzielnego, analitycznego podejścia do nauki i rozwiązywania problemów.

Z kolei w kategorii Szkoły Ponadpodstawowe, nagrodę otrzymała Monika Baron z Zespołu Szkół Agrotechnicznych im. Józefa Piłsudskiego w Żywcu za projekt „Be a buddy, not a bully”. Została wyróżniona za swoją działalność na rzecz zapobiegania przemocy w szkołach oraz promowania pozytywnych postaw wśród młodzieży.

Na sam koniec, w kategorii Szkoły Branżowe i Techniczne, nagrodę otrzymała Fundacja Ponad Granicami za projekt „Stress-resistance. Preventing professional burnout of firefighters”. Projekt koncentrował się na zdrowiu psychicznym, poczuciu własnej wartości, rozwiązywaniu problemów oraz budowaniu zespołów. Efektem projektu było między innymi podjęcie pracy jako zawodowy strażak przez jednego z uczestników.

Konkurs ELL

European Language Label (Europejski znak innowacyjności w dziedzinie nauczania i uczenia się języków obcych) to europejski certyfikat jakości w edukacji językowej ustanowiony przez Komisję Europejską w 1998 r. Certyfikat jest wyróżnieniem za innowacyjne techniki kształcenia i promuje osiągnięcia metodyczne i dydaktyczne. W Polsce obecny od 2001 roku. Od 2015 r. nagroda przyznawana jest w jednej kategorii konkursowej: za projekt językowy realizowany pod opieką koordynatora w instytucji edukacyjnej. Laureatami tegorocznej edycji zostali:

  • I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Wyspiańskiego w Mławie zostało nagrodzone za dwa projekty. Pierwszy z nich to #StolenMemory, który wspiera zrozumienie historii Holokaustu i II wojny światowej, angażując uczniów w badanie autentycznych dokumentów i relacji świadków. Drugi nagrodzony projekt to „Aus der Vergangenheit lernen und gemeinsam Brücken in die Zukunft bauen” - inicjatywa promująca wzajemne zrozumienie historii Europy wśród młodzieży z Polski, Niemiec i Austrii. Kluczowymi elementami projektu były warsztaty historyczne, wizyty w miejscach pamięci oraz działania na rzecz dialogu i porozumienia międzykulturowego,

  • Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny otrzymał nagrodę za projekt „Otwarta Łódź”, promujący integrację migrantów poprzez naukę języka polskiego i rozwój kompetencji międzykulturowych w sektorze publicznym,

  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu został wyróżniony za projekt „Majority and Minority Languages in School Environment, który wspiera nauczycieli i rodziców w nauczaniu w wielojęzycznych klasach, szczególnie w kontekście wyzwań społeczeństwa migracyjnego,

  • Beata Mirecka Jakubowska z Intercultural Education Consulting Group została nagrodzona za projekt „Connected Learning – implementing international intercultural online student collaboration, focused on 21st century skills”. Projekt ten, który koncentruje się na rozwijaniu umiejętności współpracy międzykulturowej i technologii w edukacji, został wyróżniony za innowacyjne podejście do nauki w XXI wieku,

  • Zespół Szkół nr 24 im. Mariana Rejewskiego w Bydgoszczy otrzymał nagrodę za projekt „Love Music, Love Yourself!”, który promuje naukę języków obcych przez muzykę. Projekt zdobył uznanie za wykorzystanie kreatywnych metod, które angażują uczniów do nauki poprzez sztukę i muzykę, wspierając rozwój językowy i osobisty młodzieży.

Zapraszamy do zapoznania się z pełną listą laureatów  https://eduinspiracje.org.pl/aktualnosci/laureaci-konkursow-edukacyjnych-frse-2024

Po rozdaniu nagród, goście zostali zaproszeni na uroczystą kolację, która była doskonałym zakończeniem wieczoru pełnego emocji i wzruszeń.

Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska