Modernizacja tego odcinka drogi to kolejny etap prac nad upłynnieniem ruchu na drodze krajowej nr 47. Jest to o tyle istotne, że w połowie 2024 roku zakończy się budowa nowej zakopianki do Nowego Targu. Dlatego też konieczne jest rozpoczęcie prac pozwalających na zwiększenie przepustowości DK47 między Nowym Targiem a Zakopanem.
Przebudowa drogi jednak nie będzie polegała na stworzeniu dodatkowych pasów ruchu w nowym śladzie. - Modernizacja jest przygotowywane w obecnym śladzie nowej drogi – mówi Kacper Michna z krakowskiego oddziału GDDKiA. - Tam, gdzie będzie to możliwe, chcemy dobudować dodatkowe pasy ruchu. Planujemy rozbudowę skrzyżowań, wybudowanie chodnika.
Do przebudowy jest 10 skrzyżowań i budowa ok. 5 km chodnika. Zmiany mają pojawić się m.in. na skrzyżowaniu zakopianki z drogą z kierunku Leszczyk w Białym Dunajcu, w rejonie urzędu gminy w Białym Dunajcu, na skrzyżowaniu DK47 z ul. Guty w Zakopanem, jak również w rejonie skrzyżowania ul. Kasprowicza (DK47) z ul. Szpitalną i Szymony, jak również na rondzie dr Chramca w Zakopanem.
Na razie prowadzone są prace nad koncepcją modernizacji tej części Zakopianki. Projektanci działający na zlecenie GDDKiA przygotowali kilka wariantów rozwiązań. W przypadku samego Zakopanego niektóre z pomysłów zakładają znaczą przebudowę skrzyżować – np. ul. Szymon z ul. Kasprowicza. Jeden z pomysłów zakłada zbudowanie nowego, szerszego odcinka drogi wjazdowej na Szymony, co jednak wiązałoby się z wyburzeniem budynku mieszkalnego.
Podobnie sytuacja wygląda w przypadku ronda dr Chramca. Rondo ma być rozbudowane – o dodatkowy wjazd, który ma prowadzić do planowanej w sąsiedztwie szpitala powiatowego nowej komendy powiatowej policji. Jeden z pomysłów zakłada rozbudowę ronda kosztem jednego z budynków na skrzyżowaniu ul. Chramcówek i Nowotarskiej. W tej koncepcji ma powstać pas, który pozwoli – bez wjazdu na rondo - wyjechać z Chramcówek w stronę ul. Kasprowicza. Druga zakłada stworzenie ronda na kształt tego na Bystrem w Zakopanem.
Jak zaznacza GDDKiA, to są na razie pomysły projektantów, które teraz zostaną poddane konsultacjom społecznym. Jak zapewnia Kacper Michna, inwestycja ma ułatwić życie kierowcom, ale i być akceptowalna przez lokalną społeczność.
Leszek Dorula, burmistrz Zakopanego mówi, że rozmawiał on z drogowcami, by planowana przebudowa jak najmniej ingerowała w prywatną własność, a jeśli będzie potrzeba zajęcia nowych terenów – by w pierwszej kolejności drogowcy zajmowali teren miasta Zakopane.
Pomysły przebudowy zakopianki na odcinku Szaflary – Zakopane zostaną zaprezentowane na spotkaniach z mieszkańcami Podhala, które odbędą się w najbliższych dniach. Te rozpoczną się już we wtorek 9 stycznia w Białym Dunajcu (godz. 16, Gminna Aula obok budynku Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Białym Dunajcu, dyżury projektantów: 11–15). Dzień później – 10 stycznia – spotkanie odbędzie się w Poroninie (godz. 16, Świetlica Gminnego Ośrodka Kultury, dyżury projektantów: 11-15), a 11 stycznia w Zakopanem (godz. 16, sala obrad UM Zakopane, dyżur projektantów 11-15).
GDDKiA pracuje także nad modernizacją zakopianki na odcinku Nowy Targ – Szaflary. Tam przebudowa również ma przebiegać w dotychczasowy śladzie. W przypadku tego odcinka prace są jednak na wczesnym etapie – projektanci dopiero opracowują możliwe warianty przebudowy.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
