Z protestem przeciwko decyzji polskiego przewoźnika powietrznego wystąpili przedstawiciele Związku Podhalan - Maciej Motor Grelok, prezes Związku Podhalan w Polsce i wiceprezes Jan Hamerski, ale również Stanisław Zagata, szef amerykańskiego Związku Podhalan. - Sprawa jest bardzo istotna dla diaspory góralskiej - tłumaczyli górale.
- Przez 14 lat loty te miały średnio 80 procent obłożenia. Z tego, co mówią przedstawiciele Portu Lotniczego Balice, wynika że są to loty dochodowe - mówi prezes Motor Grelok. - Kiedyś to było nawet pięć lotów latem do Chicago i do Nowego Jorku.
Według prezesa Motora Greloka inne zachodnie linie lotnicze już się przygotowują doprzejęcia połączenia Krakowa z Ameryką.
Stanisław Zagata o sprawie możliwej likwidacji połączeń dowiedział się tuż przed przylotem do Polski. - Tam na miejscu w Chicago było to dla nas szokiem, że tak traktuje się naszą brać góralską - mówi prezes Zagata. - Są osoby, które bardzo źle władają językiem angielskim. Gdy przyjdzie im korzystać z usług innego przewoźnika i przesiadać się, na niektórych lotniskach może być z tym problem.
Jak dodaje wicestarosta tatrzański Andrzej Skupień, podhalańskie samorządy zamierzają wystosować wspólne stanowisko do przewoźnika, by ten jeszcze raz przeanalizował swoją decyzję.
Marta Marczak z biura prasowego PLL LOT przekonuje, że decyzja o likwidacji połączeń z Krakowa do Chicago i Nowego Jorku ma przede wszystkim podłoże ekonomiczne i trudno na razie oczekiwać zmiany decyzji. - Na tę chwilę mogę powiedzieć, że tych połączeń nie będzie - mówi Marczak. - To nie jest tak, że zamykamy połączenia rentowne. Jedynie linia lotnicza, a nie lotnisko jest w stanie powiedzieć, czy dane połączenie jest rentowne.

Biznes
Jak przekonują przedstawiciele LOT-u, infrastruktura lotniska w Balicach jest nieco kłopotliwa dla niektórych przewoźników. Nie wszystkie duże samoloty mogą w tym miejscu chociażby startować.
Port Balice cały czas prowadzi rozmowy z LOT-em, aby utrzymać połączenia Krakowa z USA.
Do Warszawy
LOT wraz ze zmianą liczby połączeń zaoferował mieszkańcom Małopolski od 1 października dodatkowe wieczorne rejsy z Krakowa do Warszawy i odwrotnie. Bilet z Krakowa do Chicago kosztuje obecnie ok. 1400 złotych w jedną stronę. W Wietrznym Mieście mieszka obecnie 1 milion 200 tysięcy obywateli polskiego pochodzenia. Uruchomiono już rejsy na trasie Warszawa-Katowice. Na tej trasie będzie 14 rejsów tygodniowo.