https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak będziemy jeździć po centrum Krakowa?

Paulina Korbut
infografika Grażyna Gajewska
Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem władz, już w sierpniu komunikacja w ścisłym centrum Krakowa przejdzie prawdziwą rewolucję.

Znamy szczegóły nowej organizacji ruchu w centrum Krakowa [SONDA]
Po pierwsze - ruch wokół Plant będzie tylko w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Po drugie- nawet po tej zmianie nie objedziemy ścisłego centrum wkoło, bo pojawią się nakazy skrętów, które będą nas "wyganiać" np. z ul. Westerplatte na ul. Lubicz. Urzędnicy chwalą, że dzięki tym zmianom, w centrum pełniej odetchniemy piersią, a rowerzyści wreszcie poczują się bezpiecznie. Kierowcy obawiają się jednak jeszcze większych korków na Alejach Trzech Wieszczów.

Klamka wciąż nie zapadła, to na razie tylko propozycja - uspokajają urzędnicy i zachęcają mieszkańców do zgłaszania swoich uwag. Do końca kwietnia będą organizowane konsultacje (patrz harmonogram w tabeli obok). Finał 30 kwietnia, o godz. 16 w sali obrad Rady Miasta Krakowa.

- Wtedy to odbędzie się Forum Mobilności, na które zapraszamy wszystkich mieszkańców. Będzie w całości poświęcone planowanym zmianom w śródmieściu - zachęca Grzegorz Sapoń, zastępca dyrektora ZIKiT.

Eugeniusz Bębenek, który pracuje w Krakowie jako taksówkarz od 28 lat, ma wątpliwości, czy te konsultacje coś dadzą.
- Konsultacje, konsultacjami, ale ja i tak wiem, że wszystkie decyzje są podejmowane za biurkiem. A problemy wychodzą dopiero w praktyce - zżyma się taksówkarz.

Te obawy rozwiewa Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta Krakowa.

- Wszystkie propozycje mieszkańców będą konsultowane z ekspertami. Jeśli któreś rozwiązanie będzie zasadne, to na pewno je wprowadzimy - przekonuje.

Co dokładnie się zmieni? Kierowców, którzy dzisiaj mogą się poruszać po I obwodnicy w obu kierunkach, czeka poważne ograniczenie - jazda tylko w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara. Co ważne, z ulicy Westerplatte będzie można skręcić wyłącznie w prawo w ul. Lubicz, a z ul. Lubicz pojechać również tylko w prawo - w ul. Pawią, co ma się przyczynić do likwidacji ruchu tranzytowego między dzielnicami.

- W czasie przeprowadzonych przez nas badań okazało się, że w godzinach szczytu nawet co trzeci kierowca tylko przejeżdża przez Śródmieście - mówi dr inż. Tomasz Kulpa, jeden z autorów propozycji zmian.

Planowane jest również zamknięcie dla ruchu ulicy Krupniczej - od teatru Bagatela do ul. Loretańskiej, a także Karmelickiej na odcinku od Bagateli do ul. Garbarskiej. Z kolei ul. Grodzka miałaby stać się w całości pieszym deptakiem.

Mieszkańcy zastanawiają się, czy proponowane wokół Plant zmiany oznaczają, że autobusy i tramwaje też pojadą tylko w jednym kierunku? Autorzy koncepcji uspokajają - pod tym względem nic się nie zmieni.

- W obie strony pojechać będzie mogło też pogotowie, policja czy straż miejska. Będą musieli po prostu wjechać na torowisko - dodaje Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. - Jak będzie z taksówkami czy meleksami, pokażą wyniki konsultacji.

- Dodatkowo w obie strony pojadą też rowerzyści. Pas drogowy bliżej Plant ma być bowiem zamieniony na ścieżkę rowerową - dodaje Kulpa.

Urzędnicy proponują, żeby ścieżka była pomalowana na zielono. Ma to optycznie "poszerzyć" Planty.

- Świetny pomysł! Teraz na ul. Basztowej czy Dunajewskiego jest dla rowerzystów naprawdę niebezpiecznie. Dlatego wielu z nich wybiera jazdę alejkami na Plantach. Choć powiedzmy to szczerze, ciągłe wymijanie spacerowiczów odbiera zupełnie przyjemność przejażdżki - mówi Wiktoria Adamczyk, studentka II roku filologii germańskiej.

- To jest właściwy kierunek - coraz więcej ścieżek rowerowych i ograniczanie ruchu samochodowego. Mam nadzieje, że nie tylko wokół Plant zostaną wprowadzone takie rozwiązania - dodaje Radosław Zieliński, młody prawnik z Krakowa.
Urzędnicy podkreślają, że dzięki zmianom zyskają nie tylko rowerzyści, ale także piesi.

- A proszę pamiętać, że na piechotę poruszają się w dużej mierze turyści. Według naszych wyliczeń, w zeszłym roku Kraków odwiedziło aż dziewięć milionów osób - podkreśla Tadeusz Trzmiel.

Jednym z głównych powodów wprowadzenia zmian jest pogarszająca się jakość powietrza.
- Według naszych szacunków, po zmianie organizacji ruchu zanieczyszczenie związane ze spalinami zmniejszy się o kilkanaście procent - podkreśla dr inż. Tomasz Kulpa.

Druga przyczyna to zachęcenie kierowców do przesiadki do tramwajów bądź autobusów. Bo będzie szybciej i taniej.
- Komunikacja miejska na obwodnicy I przyspieszy nawet o jedną trzecią. Przejazd na trasie teatr Bagatela - Basztowa LOT, bądź Filharmonia - teatr Bagatela skróci się o minutę - dodaje Kulpa. - Być może z perspektywy pojedynczego pasażera nie jest to duża zmiana, ale kiedy popatrzymy na całość systemu komunikacji, zrobi to ogromną różnicę - podkreśla.

Terminy konsultacji zaplanowanych przez ZIKiT:

- 15 kwietnia - dla właścicieli meleksów
- 18 kwietnia - dla branży turystycznej
- 19 kwietnia - dla taksówkarzy
- 20 kwietnia - dla rowerzystów
(miejsca spotkań zostaną ustalone indywidualnie)

O tych zmianach mówiło się w Krakowie już 35 lat temu

Rozmowa z prof. dr. hab. inż. Andrzejem Rudnickim, szefem Katedry Systemów Komunikacyjnych Politechniki Krakowskiej

Miasto wraca do Pana koncepcji jednokierunkowego ruchu wokół Plant. Wierzył Pan, że jeszcze tego doczeka?
Ta koncepcja powstała blisko 35 lat temu. Czekałem więc długo, ale innej drogi nie ma. Trzeba zmniejszyć ruch w ścisłym centrum miasta.

Jeśli zmiany wejdą w życie, część kierowców przeniesie się pewnie na Aleje. Czy ta trasa to wytrzyma?
Myślę, że to, co dzieje się tam w godzinach szczytu, to już absolutne maksimum. Kierowcy będą musieli więc poszukać alternatywnych tras. Być może mieszkańcy Bronowic, by dostać się na południe Krakowa, zdecydują się na autostradę? Część pewnie przesiądzie się na miejską komunikację. Tak było przykładowo w Göteborgu, który zdecydował się na podobną rewolucję już w latach 70. XX wieku.

Czy w przyszłości samochody znikną z I obwodnicy zupełnie?
Myślę, że nie - trzeba przecież zapewnić dojazd mieszkańcom centrum. Jestem jednak przekonany, że za kilka lat wjazd do Śródmieścia samochodem będzie płatny. Im bliżej Rynku, tym drożej. Druga sprawa - spodziewam się, że model organizacji ruchu, jaki proponuje się dla I obwodnicy, zostanie rozszerzony na Podgórze, choć to spotka się z pewnością z dużym oporem mieszkańców. Jednak poczekajmy na wynik społecznych konsultacji - to one pokażą, na ile mój model się urzeczywistni.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

n
nn
Mieszkam na Alejach - nie dość , że trudno będzie dojechać gdziekolwiek to jeszcze większy smród pod oknem
p
poas
Tak sie wzorujecie na Wiedniu? To powiedzcie mi ile jest pasow dla samochodow na I ringu w Wiedniu. Bo mi sie wydaje ze 3, a miejscami 4. Tu nie ma co porownywac bo ta ulica w Wiedniu jest 4 razy szersza jak nie lepiej. Poza tym Wieden ma 5 linii metra. Jeden kierunek mozna wprowadzic jak sie ma przepustowosc do tego. Ulice Lubicz, Dietla, ATW zakorkuja sie na amen. Jak chcecie wyeliminowac ruch tranzytowy z centrum to co robi tam dworzec i galeria krakowska? Trzeba bylo o tym wtedy myslec a teraz wszystkich czeka zbiorowa kara i stanie w korkach.

Poza tym gdzie sa jakies konsultacje dla mieszkancow i kierowcow? Przeprowadza debate zwolennikow ze zwolennikami, taksowkarze i meleksiarze sobie wywalcza prawo do dowolnej jazdy, rowerzysci i branza turystyczna przytaknie na wszystkie propozycje. Taka forma wprowadzania ograniczen spowoduje zaskarzenie tej decyzji jako ze urzednicy w ogole nie biora pod uwage zdania innych stron np. przedsiebiorcow uslugodawcow a zdanie rowerzystow stawiaja ponad zdanie mieszkancow brak tych konsultacji spowoduje ze ta decyzja bedzie musiala zostac uchylona!
....
wszystko fajnie ale pomyslal ktos co sie bedzie dzialo na alejach ?? na wszystkich drogach do okola krakow nie ma obwodnicy !!!!!!!!!!! barany pierw OBWODNICA a potem mozna wprowadzac takie rzeczy zgodze sie ze to ma sens ale tylko i wylacznie w wypadku posiadania obwodnicy czego my nie posiadamy i posiadac pewnie jeszcze dlugo nie bedziemy ZROBCIE OBWODNICE KRAKOWA DO KONCA ......
d
deasdio
Utrudnia dojazd i zakorkuja miasto. Rzeczywiscie nie bedzie sensu jezdzic autem. Tylko zapominaja o tym ze niektorzy musza. Juz w wakacje beda korki (do tej pory niespotykane chyba ze byly remonty), a 1szego pazdziernika zacznie sie horror na krakowskich drogach
T
Także Krakus
Jak ci się nie podoba, to idź na konsultacje, a nie marudź na forum jak dziecko w piaskownicy.
K
Krakus z dziada pradziada
Jak widać, na forum udzieliła się masa frustratów. Macie tak ograniczone myślenie, że jedyne co potraficie, to wylewać jad na forach. Jak zwykle - wszystkiemu winni są cykliści. Przyzwyczajajcie się - centrum nie jest od tego aby przez nie przejeżdżać samochodem tranzytem. Dzisiaj ograniczenie ruchu, dodatkowe strefy parkingowe, a za parę lat płatny przejazd przez śródmieście. Wiem że na razie jesteście przyspawani do swoich blachosmrodów, ale ten czas minie. Póki co mamy 1.5 więcej samochodów na 1000 mieszkańców więcej niż w bardziej cywilizowanych miastach europejskich, dużo więcej smrodu w powietrzu. I weźcie coś na uspokojenie. Stres i nerwy oznaczają tylko szybszy zawał. Jako mieszkaniec śródmieścia nie mogę się doczekać tych zmian.
j
jacek m.
Klamka zapadła już, sapon tym pomysłem pochwalił się już półtora miesiąca temu i powiedział ze tak będzie więc niewiem po h..ja ludzi kłamią z jakimiś konsultacjami. Ukamieniowac skorumpowanych debili z zikitu. Non stop afery lapowkowe, teraz cba tam wchodzi, oni wogóle powinni być zawieszeni w możliwości podejmowania jakichkolwiek decyzji. Szkoda naszych podatków ruchaja nas w d..pe legalnie.
m
mikel
pewnie najlepiej wgl zakazać jazdy po Krakowie co wy ludzie macie w głowach
d
dsn1
Bo na załączonym obrazku naprawdę ciężko się zorientować o co chodzi.
K
Krakus
Na konsultacje zostaną zaproszeni rowerzyści.
Z opinią ludzi prowadzących firmy, sklepy w rejonie obwodnicy nikt się nie liczy.
Oni mają karnie w zębach zanosić do miejskiej kasy co raz podatki przy malejącym ruchu. Rowerzystom wymaluje się dookoła Plant trawę na zielono. Przepraszam, ścieżkę rowerową na zielono.

Niedawno prasa pisała o zamykanych bankrutujących sklepach na Floriańskiej. Czyżby rowerzyści zimą nie dopisali?
t
tomekx
dokładnie, zgadzam sie:)
P
POroniony POmysł
ileż wspaniałych dodatkowych spalin uniesie się w powietrze.
j
ja
Super jak najbardziej trzeba ograniczyć ruch indywidualny w centrum! Ludzie jakby się dało to by parkowali w Sukiennicach! Trzy osoby w rodzinie i każdy d*** autem wozi w pojedynkę. To już jest lekka przesada!
P
Pirelli
Skandaliczne zmiany.
W Krakowie tylko zakazy i nakazy. Parkingów zero.
Jako kierowca mówie NIE.
W następnym roku rozliczenie pitu na pewno nie wskażę urzędu krakowskiego.
Niech za wszystko płaci ta garstka rowerzystów skoro dla nich wprowadza się tyle udogodnień.
Durnie z ZIKITU
m
masa kałowa
nie interesuje ich bo to debile, którzy myślą..... a nie głową
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska