

Zakopower. "Boso"
- Ta piosenka dla mnie, była niezwykła od samego początku - wspomina Sebastian Karpiel-Bułecka w programie „Muzeum Polskiej Piosenki, czyli Historia Jednego Przeboju”. - Melodię do niej napisał Mateusz Pospieszalski. Jechaliśmy wspólnie z moim kolegą Bartkiem Kudasikiem do Częstochowy do Mateusza. Wsiedliśmy do samochodu, ja kierowałem, Bartek siedział obok, i w czasie czterogodzinnej podróży z Zakopanego do Częstochowy napisaliśmy ten tekst. […] Sukces tej piosenki zaskoczył mnie, na festiwalu w Opolu. Nie spodziewałem się, że piosenka z tak refleksyjnym tekstem, bo on jest refleksyjny, może osiągnąć taki sukces.
Przebój otrzymał w 2011 roku nagrodę Złotej Premiery w SuperPremierach.

Maryla Rodowicz i Marek Grechuta, „Gaj”
Pewnego dnia, gdy Maryla Rodowicz przebywała w Krakowie podczas prób do musicalu „Szalona Lokomotywa” z Markiem Grechutą, otrzymała list od swojej przyjaciółki Agnieszki Osieckiej. W kopercie oprócz listu znajdowały się też teksty piosenki, wśród nich „Gaj”.
Marek Grechuta usiadł przy pianinie i jak wspomina Maryla Rodowicz, skomponował muzykę w przeciągu krótkiej chwili.
Nucąc wspólnie tekst, który bardzo dobrze brzmiał śpiewany wspólnie, Grechuta zasugerował, by nagrać tę piosenkę w duecie.

Robert Chojnacki i Andrzej Piaseczny, „Prawie do nieba”.
Wielki przebój Roberta Chojnackiego i Andrzeja Piasecznego powstał pod presją czasu. Gdy po wielu tygodniach poszukiwań, Chojnackiemu udało się znaleźć wydawcę swojego solowego albumu, miał przygotowanych tylko siedem utworów. Brakowało jeszcze przynajmniej dwóch piosenek, by mógł powstać album.
Wcześniej do projektu został zaangażowany znany z zespołu Mafia, Andrzej „Piasek” Piaseczny, który zgodził się napisać teksty do skomponowanej przez Chojnackiego muzyki.
Dwa utwory dopisane do płyty „Sax & Sex” w ostatniej chwili to… „Prawie do nieba” oraz „Budzikom śmierć”, które jednocześnie okazały się największymi przebojami.
Robert Chojnacki przyznaje, że pod wpływem weny utwór „Prawie do nieba” napisał w pięć minut i od samego początku wiedział, że melodia ma wielki potencjał.