https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Jak urzędnicy zabrali pół godziny maturzyście

Paulina Korbut
Konstanty mimo niepełnosprawności chce iść na studia
Konstanty mimo niepełnosprawności chce iść na studia fot. Anna Kaczmarz
To sytuacja niczym z Kafki - twierdzi Wojciech Zieliński, ojciec 18-letniego Konstantego z Tomaszowic pod Krakowem. Chłopiec ma podwójną niepełnosprawność i według specjalistów powinien pisać maturę o godzinę dłużej. Tak też ćwiczył.

MATURA 2013 matematyka: poziom podstawowy [ARKUSZE, ODPOWIEDZI, WYNIKI]

Ale na dzień przed egzaminem z polskiego dowiedział się, że Okręgowa Komisja Egzaminacyjna w Krakowie zgodziła się na wydłużenie jego czasu tylko o 30 minut. A pół godziny to dla niego wieczność. OKE tłumaczy, że nie mogła się zgodzić na godzinę, bo nie dostała wszystkich dokumentów, które potwierdzają konieczność takiego przywileju.

Konstanty Zieliński - mimo syndromu Aspergera (łagodna odmiana autyzmu) i niedowładu rąk - w szkole radzi sobie bardzo dobrze. W gimnazjum był nawet finalistą olimpiad z historii i języka niemieckiego. Marzy o studiach historycznych. Dlatego postanowił zdawać na maturze rozszerzoną historię i historię sztuki. Daty wchodzą mu do głowy bez problemu. Gorzej z pisaniem. Dlatego maturę pisemną dyktuje nauczycielowi.

- Konstanty zdaje maturę w osobnej sali, w której jest tylko komisja egzaminacyjna, on i nauczyciel-asystent, który pisze to, co chłopak mówi. Cały egzamin jest nagrywany na kamerze - tłumaczy Iwo Wroński, dyrektor Zespołu Szkół Ogólnokształcących Społecznego Towarzystwa Oświatowego w Krakowie.

Według przepisów, każda z niepełnosprawności Konstantego uprawnia go do wydłużenia pisemnej matury o 30 minut. Dyrektor szkoły, opierając się na opinii specjalistów, poprosił w marcu OKE w Krakowie, by zsumować ten czas. Odpowiedź przyszła faksem dzień przed maturą. OKE zezwoliła tylko na 30 minut.

Poprosiliśmy o komentarz w tej sprawie Lecha Gawryłowa, dyrektora OKE w Krakowie. - Dyrektor szkoły podjął decyzję o wydłużeniu egzaminu tego ucznia bez uzgodnienia z OKE. Zwracając się o wyrażenie naszej opinii, nie wysłał wszystkich potrzebnych dokumentów. Czekaliśmy na nie do ostatniej chwili, ale nie otrzymaliśmy ich. Dlatego nie mogliśmy się zgodzić, żeby egzamin trwał godzinę dłużej - tłumaczy Gawryłow. - Brakujące dokumenty dotarły do nas dopiero wczoraj, już po egzaminie z języka polskiego.

Dyrektor Wroński broni się, że złożony wniosek miał wiele załączników. - Jeśli więc brakowało jakiegoś dokumentu, to dlaczego OKE nas o tym nie powiadomiła odpowiednio wcześniej? - pyta.

Na szczęście urzędnicy zgodzili się, aby następne egzaminy Konstanty mógł pisać o godzinę dłużej - w tym dzisiejszą matematykę.

Konstanty twierdzi, że mimo krótszego czasu, polski poszedł mu dobrze. Ale co jeśli wynik będzie negatywny? - Będzie mógł przystąpić do egzaminu dodatkowego już na początku czerwca. Dzięki temu otrzyma świadectwo dojrzałości tak jak pozostali uczniowie. Nie straci więc roku - informuje Gawryłow.

MATURA 2013 <- tutaj znajdziecie ARKUSZE egzaminów i ODPOWIEDZI

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

m
mama Aspie
To znaczy tylko i wyłącznie że pasjonuje sie historią i potrafi o tym nawijać godzinami i wcale nie znaczy że z taką samą łatwością potrafi np. przeanalizować wiersz czy napisać wypracowanie czy tam rozwiązać jakieś zadania matematyczne. Widzę temat znasz tylko z gazety.pl.
m
mama Aspie
Jesteś Aspie? Znasz jakiegoś, a najlepiej więcej niż jednego osobiście? Jak nie to mógłbyś sie nie wypowiadać? Aspie są różne jak i inne dzieci. Mają inteligencję w normie i tyle. Niektórzy mogą być geniuszami w swojej dziedzinie. Ale nie każdy musi być geniuszem a dziedzina nie musi wiązać sie ze szkołą. Mają za to sporo problemów oprócz nawiązywania kontaktów społecznych.
a
aguula
Kolego jak możesz się wypowiadać na temat który jak widzę jest Ci zupełnie obcy .
w
wojciech
Ale w tym akurat przypadku gościu wygrywa olimpiady - więc hello...
E
EMI
Jesteś debilem. Mówił Ci to ktoś?
c
ck1973
troche niekonsekwentne to jest bo skoro pol godziny dla niego jest wiecznoscia to rozumujac tym tokiem na napisanie matury starczyloby mu spokojnie te pol godziny tylko wiec zamiast wydluzac trzeb by bylo sie zastanowic nad skroceniem mu czasu do 30 minut
A
APA
Szanowny Wojciechu,
To błędne identyfikowanie zaburzenia. NIE WSZYSCY mają wybitne zdolności. Odsyłam to podręczników zajmujących się problemem między innymi proponuję poczytać książki Tony Attwood'a
A
APA
Szanowna Lonko,
niestety takie rozróżnienie już nie będzie obowiązywać, gdyż wchodzi nowa klasyfikacja DSM V zgodnie z którą zaburzenie Aspergera będzie objęte w pełni autystycznym spektrum. Oznacza to, że symptomy można zdefiniować z następujący sposób:

Klinicznie znaczące, stałe nieprawidłowości w obrębie komunikacji społecznej i interakcji.

a. Wyraźne deficyty w komunikacji werbalnej i niewerbalnej wykorzystywaniej w interakcjach społecznych,
b. Brak wzajemności społecznej,
c. Nieumiejętność rozwijania i utrzymywania relacji z rówieśnikami właściwej dla poziomu rozwoju.

2. Ograniczone, powtarzalne wzorce zachowań, zainteresowań i aktywności objawiające się poprzec co najmniej dwa z poniższych objawów:

a. Stereotypowe zachowania motoryczne lub werbalne lub nietypowe zachowania sensoryczne,
b. Nadmierne przywiązanie do rutyny i zrytualizowanych wzorców zachowania,
c. Ograniczone zainteresowania.

3. Objawy muszą wystąpić we wczesnym dzieciństwie (ale mogę nie manifestować się w pełni dopóki oczekiwania społeczne nie przekroczą ograniczonych możliwości dziecka).

Oznacza to, że zmienione są też kryteria wieku
w
wojciech
Aspie to geniusze. Specjaliści w swoich dziedzinach.
To SKANDAL domagać się dla nich jakichkolwiek ustępstw!!!!!!!
Ich jedynym problemem jest to, że nie mają ochoty zawierać stosunków koleżeńskich.
m
maturzysta
albo sprawny albo niesprawny,na coś trzeba się zdecydować,studia takie jak wszyscy a matura specjalna?Niczego nie kumam.
k
kk
ale nie powiadomili jakich dokumentów brakuje. To jest zwykle k.......
L
Lonka
Zespół Aspergera nie jest łagodną odmianą autyzmu. To dwie odrębne jednostki kliniczne mające to samo spektrum.
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Jak urzędnicy zabrali pół godziny maturzyście
W
Wow
typowe urzędnicze podejście dyskwalifikujące Pana jako człowieka. Urzędnik ma pomagać i Pana pracownicy czytając wniosek wraz z dokumentacją nie powinni czekać, ale natychmiast powiadomić dyrektora szkoły o koniecznym uzupełnieniu dokumentacji. To typowe podejście w Polsce. W krajach cywilizowanych urzędnik zawsze pomaga i proponuje rozwiązania korzystne dla obywatela - niestety u nas urzędnik oderwany jest od rzeczywistości i patrzy jak tu przebrnąć kolejne 8 godzin w pracy wypełniając nikomu niepotrzebne papiery i... aby do kolejnego piątku... problemy zgłaszane są tylko stertą świstków, z za których nie widać już człowieka.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska