Jak zmieniło się korzystanie z internetu?
Ostatni rok zmienił nasze zachowania i nawyki, zarówno te w świecie realnym, ale również w tym wirtualnym. Zmiany dotknęły także sektor edukacji, który w ostatnich miesiącach niemal w całości musiał przestawić się na system nauczania zdalnego.
Dziś ponad połowa nauczycieli (51 proc.) przyznaje, że na aktywność w sieci przeznaczają więcej niż 6 godzin dziennie. To ogromy wzrost, gdyż przed pandemią tak długi czas spędzony przed komputerem deklarowało jedynie 5,7 proc. pedagogów.
Zmiany tych proporcji dotknęły także uczniów. O ile przed pandemią jedynie 7,2 proc. młodych ludzi deklarowało korzystanie z Internetu przez ponad 6 godzin, tak teraz robi to niemal połowa z nich (49,5 proc.) – wynika z badania Polskiego Towarzystwa Edukacji Medialnej, Fundacji Dbam o Mój Zasięg i Fundacji Orange pt. „Zdalne nauczanie a adaptacja do warunków społecznych w czasie epidemii koronawirusa”.
Niezdrowe nawyki i zagrożenia
Nowa rzeczywistość i przeniesienie wielu aktywności do sieci naraża dzieci i młodzież na kształtowanie się i utrwalanie niezdrowych nawyków cyfrowych. W natłoku informacji coraz trudniej odróżnić te prawdziwe, od tzw. fake newsów, czy odróżnić informację od reklamy. Młodym internautom problem sprawia także reagowanie na niebezpieczne treści czy ochrona swojej prywatności w sieci.
Dlatego podnoszenie kompetencji cyfrowych dzieci i młodzieży nie może być rozumiane jedynie jako „radzenie sobie” z obsługą smartfona, tabletu, czy komputera, ale przede wszystkim jako znajomość zasad bezpieczeństwa w internecie, krytyczne podejście do treści zawartych w sieci, kreatywne spędzanie czasu z ekranami i bez nich.
Uczniowie nauczą się tego wszystkiego dzięki dwóm inicjatywom Fundacji Orange – MegaMisji i #SuperKoderom. Dotychczas udział w MegaMisji i #SuperKoderach wzięło ponad 1700 szkół i blisko 44 tys. uczniów w całej Polsce.
MegaMisja dla najmłodszych
Dla dzieci z klas 1-3 przygotowano 10-miesięczny kurs, który nauczy najmłodszych, jak odpowiedzialnie korzystać ze smartfonów, tabletów i komputerów oraz unikać pułapek cyfrowego świata.
-Poprzez zabawę w zespołach, inspirowani przez własną wyobraźnię, muzykę, ilustracje lub też korzystając z narzędzi multimedialnych, uczniowie nabywają wiele umiejętności, które umożliwiają im rozwijanie kompetencji i ubogacają wiedzę na poziomie edukacji wczesnoszkolnej – tłumaczy Helena Banaś, nauczycielka ze Szkoły Podstawowa Nr 1 w Choszcznie (woj. zachodniopomorskie).
Jak dodaje, uczniowie „poznają niebezpieczeństwa oraz zagrożenia wynikające z korzystania z komputera i multimediów, uczą się kulturalnie porozumiewać, poznają pojęcia prawa”.
#SuperKoderzy wśród starszych uczniów
Fundacja Orange nie zapomniała równie o starszych dzieciach. Do uczniów klas 4-8 szkół podstawowych skierowany jest program #SuperKoderzy.
Monika Gnutek, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Janikowie (woj. kujawsko-pomorskie) podkreśla, że uczniowie na zajęciach uczą się programowania, a także pracować z robotami.
- Tworzą np. gry sportowe i różne programy. Uczniowie są bardzo zaangażowani. Przychodzą na zajęcia, tworzą własne projekty. Widać, że się im to podoba i chcą się w tym kierunku rozwijać – mówi pedagog.
Podobnego zdania jest Iwona Szyszkowska ze Szkoły Podstawowej im. 24 Lutego 1863 R. w Małogoszczu (woj. świętokrzyskie).
- Nauczanie zdalne nas zaskoczyło, ale nie osłabiło zapału uczniów. Każdego tygodnia wszyscy zapisani na warsztaty łączą się ze mną przez internet i pracują z ogromnym zaangażowaniem. Uczniom podoba się, że nie są oceniani, każdy może pracować w swoim tempie. Te zajęcia ich wręcz odstresowują – przekonuje pani Iwona.
Warto zaznaczyć, że nauczyciele nie muszą mieć umiejętności informatycznych, by móc prowadzić zajęcia.
- Osoby, które nas szkolą, są specjalistami. Fundacja Orange daje nam możliwość kontaktu z najlepszymi. Nie zawsze mieszkając w mniejszym mieście mamy takie możliwości – mówi Joanna Świercz z Publicznej Szkoła Podstawowej nr 31 w Opolu.
Dodaje, że gdyby nie wsparcie Fundacji, szkoła nie mogłaby mieć takiego wyposażenia jak roboty, mikrochipy i inny sprzęt, więc dzieci by się tego prostu nie uczyły.
- Projekt jest adresowany do wszystkich. Biorą w nim udział nauczyciele muzyki, języka polskiego i wielu innych przedmiotów. To projekt dla każdego, kto ma otwartą głowę, nie boi się pytać i chce się uczyć nowych rzeczy – mówi.
Jak przystąpić do programu?
Szkoły, które chcą przystąpić do programów Orange (do wybranego lub obu) powinny do 10 maja 2021 r. wypełnić formularz online na stronie: Fundacji Orange. Do formularza dołączyć należy pracę zgłoszeniową, polegającą na wykonaniu wspólnie z uczniami prostego zadania, dostosowanego do obecnych warunków e-nauczania. Zgłoszenia - za zgodą dyrekcji szkoły - może dokonać nauczyciel wybrany na lidera projektu. Spośród nadesłanych wniosków komisja wybierze 140 szkół do MegaMisji i 140 do programu #SuperKoderów. Udział w programie nie wiąże się dla szkoły z żadnymi kosztami.
Zajęcia zwiększające kompetencje cyfrowe uczniów rozpoczną się we wrześniu, wraz z nowym rokiem szkolnym.