Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jakie ulice będą remontowane i budowane w Krakowie w 2021 roku? Lista zadań w Nowym Roku

OPRAC.:
Piotr Ogórek
Piotr Ogórek
Przebudowana ulica Myślenicka w krakowskich Swoszowicach
Przebudowana ulica Myślenicka w krakowskich Swoszowicach Andrzej Banaś
Zarząd Dróg Miasta Krakowa zapowiada, jakie drogi będą remontowane i budowane w 2021 roku. Pośród nich będą i nowe zadania, jak i takie, które ciągną się już od kilkunastu miesięcy, jak przebudowa ulicy Igołomskiej. Na koniec roku spłynęła też dobra wiadomość - w końcu udało się wyremontować ulicę Myślenicką w Swoszowicach.

FLESZ - Latanie dronem dopiero po egzaminie

Ulica Igołomska - czyli jednej z głównych dróg wjazdowych do miasta, na której regularnie tworzą się korki - jest poszerzana z jednego do dwóch pasów ruchu w każdym z kierunków na odcinku od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską. Prace trwają już jednak od... 2017 roku i trwać będą nadal. "Aktualnie stan zaawansowania prac na ulicy Igołomskiej osiągnął 83%" - informują urzędnicy miejscy. Cała inwestycja zakończyć ma się dopiero w... 2022 roku, czyli ponad dwa lata później niż było do pierwotnie deklarowane przez urzędników.

- Intensywne prace drogowe toczą się obecnie na odcinku od ul. Szymańskiego do skrzyżowania z ul. Brzeską. W pobliżu pętli autobusowej Pleszów wybudowany został most oraz przebudowany wiadukt kolejowy ArcellorMittal – prace na tych obiektach dobiegły końca. Ukończone zostały także zasadnicze prace przy przepuście w rejonie ul. Sitowiny, Narcyza Wiatra, a także na węźle zlokalizowanym przy ul. Szymańskiego, Rusieckiej, którego zadaniem jest przeprowadzenie bezkolizyjnego ruchu ul. Igołomską nad łącznicą dróg lokalnych"

- wyliczają urzędnicy z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

I podkreślają również m.in., że na odcinku pomiędzy ul. Czeczeńską, a ul. Waligórskiego budowany jest tunel o długości 318 m.

- Ukończone zostały prace przy budowie konstrukcji obiektu, na którym docelowo powstanie skrzyżowanie w formie ronda. Zadaniem tunelu będzie prowadzenie wyłącznie ruchu pojazdów poruszających się ul. Igołomską (dwie oddzielne jezdnie). Nad nim samym – na rondzie – będzie odbywał się głównie ruch lokalny. Pojawią się tu chodniki oraz drogi dla rowerów – ruch rowerowy w tym miejscu będzie się odbywał po stronie północnej obiektu, poprzez wydzielony na drogach serwisowanych pas dla rowerów (w kierunku od centrum Krakowa do Igołomi), a w przeciwnym kierunku rowerzyści będą włączać się do ruchu ogólnego. Na ukończeniu są prace pracy przy budowanym wiadukcie w rejonie ul. Rzepakowej - dodają w ZDMK.

Na całym rozbudowywanym odcinku Igołomskiej trwa obecnie również m.in. montaż ekranów akustycznych.

Kiedy więc kierowcy na całym rozbudowywanym odcinku ul. Igołomskiej (od Giedroycia do skrzyżowania z Brzeską) pojadą dwoma nowymi pasami w każdym z kierunków?

- Planujemy, że będzie to możliwe pod koniec 2021 roku - informują pracownicy biura prasowego ZDMK. W pełni inwestycja ma zakończyć się natomiast dopiero w 2022 roku.

Ze strony urzędników miejskich padają kolejne argumenty. Najpierw regularnie podkreślali, że opóźnienia na budowie spowodowane są koniecznością wykonania dodatkowych robót. „Zostały wykonane ekspertyzy w wyniku których stwierdzono, że podłoże odmienne jest w stosunku do zakładanego. Z tego powodu wykonywane są dodatkowe wzmocnienia pod zaprojektowanymi konstrukcjami nawierzchni” - tłumaczyli w zarządzie dróg.

Teraz przekonują, że wydłużyły się w czasie też prace m.in. przy przebudowie wiaduktu PKP nad ul. Igołomską, ponieważ nie został on wyłączony całkowicie z ruchu pociągów.

- Nasze prace toczą się przy zachowaniu ruchu kolejowego, co znacząco wpływa na postępy prac w tym miejscu. Taka organizacja ruchu wpływa również na ich wydłużenie - informuje zespół prasowy Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Remonty ulic i inne zadania w pozostałych dzielnicach

Z kolei na Prądniku Białym kontynuowana będzie rozbudowa ulicy Łokietka (od ul. Kaczorówka do ul. Gaik). Koszt prac to ok. 10 mln zł, a ich zakończenie planowane jest w październiku 2021 r.

W przyszłym roku powinna ruszyć budowa ścieżki rowerowej z Salwatora do granic miasta, finalizowane będą prace nad projektem rozbudowy ul. Stelmachów, Piaskowej i Jordanowskiej, ruszy realizacja programu nakładkowego. Po dokonaniu inwentaryzacji na placu Biskupim ogłoszony zostanie przetarg na dokończenie prac związanych z jego przebudową. Kompletowane są dokumenty, aby można było ogłosić przetarg na przebudowę torowiska w ciągu al. Jana Pawła II – Ptaszyckiego. Trwa opracowywanie dokumentacji na przebudowę torowiska w ciągu al. Solidarności.

Uwieńczeniem tego roku było podpisanie umowy na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic w modelu Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) z konsorcjum firm PPP Solutions Polska i Gulermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu – w przyszłym roku rozpocznie się jej projektowanie.

Ulica Myślenicka w końcu gotowa

Na koniec tego roku ZDMK dał mieszkańcom prezent w postaci ukończenia przebudowy ulicy Myślenickiej. Główna ulica Swoszowic i Wróblowic jest już przejezdna dla samochodów. Wykonawca rozbudowy ustawił znaki, wymalował oznakowanie poziome na jezdni i udostępnił ulice dla ruchu kołowego bez ograniczeń. Budowa będzie jeszcze trwała. Pozostały jeszcze drobne prace wykończeniowe przy drodze i chodnikach. Inwestycja zakończy się w marcu przyszłego roku.

Jezdnie są już jednak wyasfaltowane i tam, gdzie to koniecznie pomalowane znakami poziomymi. Pojawiły się również znaki drogowe. To oznacza, że samochody po nowej Myślenickiej mogą normalni jeździć. Do uporządkowania i wybrukowania pozostało jeszcze samo otoczenie jezdni.

Myślenicka została rozbudowana na odcinku od ronda Pamuły przy autostradzie aż do granicy miasta. Prace podzielono na kilka etapów po to, żeby utrzymać dojazd mieszkańców do posesji i względnie normalne kursowanie komunikacji publicznej. Drogowcy do spółki z fachowcami od wodociągów i kanalizacji musieli całą ulicę praktycznie wybudować od nowa. Powstała cała infrastruktura podziemna. Ulica zyskała chodniki i oświetlenie. Samą jezdnię udało się poszerzyć, dzięki temu pasy ruchu zostały oddzielone od siebie, co wpłynie na uspokojenie ruchu i poprawę bezpieczeństwa. Przebudowano wąskie gardło, jakim był mostek nad ciekiem wodnym. Na fragmencie ulice poprowadzono po nowym śladzie. Inwestycja była dofinansowana ze środków unijnych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska