https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wielkie i mniejsze inwestycje w Krakowie. Co miasto będzie budowało w 2021 roku? [LISTA]

Piotr Ogórek
Opracowanie:
Budowa linii tramwajowej KST, etap III (os. Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej - 205 mln zł. To zdecydowanie najdroższa inwestycja w budżecie na 2021 r. Co jeszcze będzie budowane?
Budowa linii tramwajowej KST, etap III (os. Krowodrza Górka - Górka Narodowa) wraz z budową dwupoziomowego skrzyżowania w ciągu ul. Opolskiej - 205 mln zł. To zdecydowanie najdroższa inwestycja w budżecie na 2021 r. Co jeszcze będzie budowane? brak
Wydatki w projekcie budżetu Krakowa na rok 2021 przekraczają już 7 mld zł. Rekordowy ma być też deficyt, bo wynoszący prawie 750 mln zł. Od pięciu lat dług Krakowa rośnie dwa razy szybciej niż dochody miasta. Rekordowa jest też kwota na inwestycje. Co będzie budowane w 2021 roku? Poza oczywistymi rzeczami, jak linia tramwajowa na Górkę Narodową, czy przebudowa al. 29 Listopada, mamy też wydatki na niedoszłe Centrum Muzyki na Grzegórzkach, czy budowę metra. Ale tylko za 2 mln zł, bo wciąż chodzi tylko o prace koncepcyjne. Szczegóły w galerii. Kliknij przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

FLESZ - PiS utraci większość?

Choć słyszymy co chwilę, że mamy kryzys i spadają dochody miasta, to jednak w projekcie budżetu nie widać zaciskania pasa. Do 2020 roku budżet Krakowa rósł z roku na rok. W roku 2019 wydatki wynosiły 6,01 mld zł, a dochody 5,61 mld zł. Na ten rok wydatki planowano na poziomie 6,65 mld, a dochody 6,25 mld.

Tymczasem projekt budżetu Krakowa na rok 2021, który przygotował prezydent Majchrowski, zakłada rekordowe wydatki wynoszące aż 7 mld 17 mln zł! Dochody zaplanowano na poziomie 6 mld 274 mln zł. Deficyt Krakowa ma wynieść 742 mln zł. Zadłużenie Krakowa nigdy nie było tak wysokie. Jak mówią urzędnicy, deficyt zostanie pokryty z kredytów i emisji obligacji. Z pożyczek finansowane są tylko inwestycje, a więc rozwój miasta, a nie wydatki bieżące.

Wspomniane wydatki bieżące rosną z 5 mld 496 zł (plan na 2020) do 5 mld 726 mln zł. Natomiast wydatki majątkowe, czyli na wszelakie inwestycje, rosną z 1 mld 238 mln zł do 1 mld 290 mln zł.

Wśród wydatków majątkowych mamy strategiczne, czyli przeważnie duże inwestycje (najczęściej) transportowe oraz wydatki programowe, czyli tzw. podnoszące komfort mieszkańców. To np. inwestycje w zieleń, w szpitale miejskie, itp.

Tereny pomiędzy parkiem Lotników, AWF, al. Pokoju i ul. Nowohucką. Kiedyś rosło tu dużo drzew. Wciąż nie wiadomo, czy przeznaczeniem terenu będzie zieleń, czy zabudowa biurowa

Kraków. Wielka awantura o tereny przy al. Pokoju. Będzie zie...

Wydatki na niezrealizowane Centrum Muzyki, prace koncepcyjne dla rozwiązań komunikacyjnych i nieodżałowane metro

Należy pamiętać, że podane kwoty w projekcie budżetu to sumy, które będą wydane w tym właśnie roku. Nie jest to więc całościowy koszt danej inwestycji, jak np. budowa linii tramwajowej na Górkę Narodową, która kosztuje ok. 380 mln zł, a w budżecie na rok 2021 uwzględnione jest 205 mln zł.

W projekcie budżetu widać też pewne błędne decyzje władz miasta. W planie na przyszły rok mamy np. budowę Centrum Muzyki na Grzegórzkach... z której Kraków się wycofał. Jacek Majchrowski uznał, że inwestycja będzie realizowana samodzielnie na Cichym Kąciku. Nie dość, że będzie miasto to kosztowało więcej, to trzeba się jeszcze rozliczyć z województwem małopolskim za niedoszłą inwestycję na Grzegórzkach - 4,78 mln zł.

W budżecie są też założenia dla nowych linii tramwajowych czy innych rozwiązań transportowo-komunikacyjnych, ale to wszystko prace koncepcyjne, ewentualnie przewidujące składanie wniosków o decyzje środowiskowe, czy pozwolenia budowlane. W sumie przewidziano na to 3,8 mln zł, a pośród zadań znajdują się:

  • Budowa linii tramwajowej Nowy Kleparz – Plac Inwalidów,
  • Budowa linii tramwajowej Prokocim Szpital – os. Rżąka,
  • Budowa linii tramwajowej Mały Płaszów – Rybitwy,
  • Budowa Trasy Balickiej (ul. gen. Marii Wittek),
  • Budowa węzła komunikacyjnego w rejonie Luboczy,
  • Budowa połączenia kolejowego od linii kolejowej nr 95 do przystanku Kraków Nowa Huta Przyszłości,
  • Budowa łącznika drogowego pomiędzy ulicą Bolesława Śmiałego a ulicą Benedyktyńską oraz przebudowa ulicy Benedyktyńskiej, Uzyskanie ostatecznej decyzji dla budowy parkingu P+R przy przystanku kolejowym Kraków Złocień.

Co ciekawe, w projekcie budżetu 2021 znajduje się też metro. Ale oczywiście nie jego budowa, bo to odległa pieśń przyszłości. Natomiast za 2,8 mln zł ma powstać w końcu finalny dokument studium wykonalności budowy szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego oraz złożony ma być wniosek o decyzję ŚU dla preferowanego wariantu.

Co jeszcze znajduje się w projekcie budżetu? Kliknij przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 6

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

nie zauważyłem w tych założeniach na 2021 roku budowy przejścia dla pieszych nad/pod torami z Żabińca na Langiewicza. Wydaje się mnóstwo pieniędzy na studia, projekty pod inwestycje które w najbliższym czasie nie będą realizowane. Nikt nie zaprząta sobie też głowy dokończeniem połączenia ul. Wita Stwosza z ul. Doktora Twardego, ale tworzy się ślepą trasę Wolbromska zachęcajacą mieszkańców Zielonek i okolicznych gmin do zajeżdzenia i paraliżu komunikacyjnego na oś XXX-lecia.

N
Nieśmiało proponuję

A może by tak na razie dać spokój z tymi "inwestycjami" -- a zamiast tego zacząć SPŁACAĆ DŁUGI MIASTA abyśmy my, podatnicy, nie płacili bankom odsetek "za bezdurno"?

O
Oleszuk

Cóż, wydatków rzeczywiście full i wszystko na credo. Aczkolwiek tramwaj na górkę narodowa czy przebudowa alei 29 list. wydaje mi się przyniesie dużą ulgę i zmianę krakowiakom z pólnocy. osobiście na to czekam. Z drugiej strony - serio tramwaj z kleparza na plac inwalidów? Czy to jest tak niesamowicie potrzebne na ten moment? To jest dobrze skomunikowany odcinek.

Z
Zbigniew Rusek
20 listopada, 9:54, Gość:

A malowanki ulic ile będą kosztować?

2 grudnia, 19:01, jak_zwykle_bez_hejtu:

Na razie malowanek nie bedzie bo jest zimno i wielbiciele ciasnych majtek i rurki w tylku stoja w korkach w autobusach lub samochodach i klnac pod nosem, przez szyby patrza na sciezki rowerowe, przez ktore autobusy i auta stoja w korku

Zamiast tego parkowania na jezdni i ścieżek rowerowych powinni robić BUS-pasy. Jezdnia powinna mieć tyle pasów ile przedtem (przed wydzieleniem ścieżek rowerowych), ale jeden zarezerwowany dla autobusów (miejskich, z dopuszczeniem regularnych pozamiejskich) z dopuszczeniem taksówek. A co zrobiono na Mikołajczyka. Zwężono do jednego pasa w danym kierunku i w godzinach popołudniowego szczytu robi się korek na całą długość ulicy. Kretyni zza biurek!!!Naprawdę ludzie zza biurek to zakała naszych czasów i urzędnikom można w najlepszym razie rzucać błotem w twarz a niejednemu życzyłbym ... potrącenia przez autobus na pasach. Precz z urzędnikami i pracą biurową!!!

j
jak_zwykle_bez_hejtu
20 listopada, 9:54, Gość:

A malowanki ulic ile będą kosztować?

Na razie malowanek nie bedzie bo jest zimno i wielbiciele ciasnych majtek i rurki w tylku stoja w korkach w autobusach lub samochodach i klnac pod nosem, przez szyby patrza na sciezki rowerowe, przez ktore autobusy i auta stoja w korku

G
Gość

A malowanki ulic ile będą kosztować?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska