Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jazda autobusem pod napięciem

Agnieszka Nigbor-Chmura
Agnieszka Nigbor-Chmura
fot. archiwum UM Gorlice
Miejski Zakład Komunikacji zamieni tradycyjne autobusy na ekologiczne z nowoczesnymi silnikami.

- Na pewno nie będziemy instalować w mieście sieci potrzebnej do obsługi trolejbusów - śmieje się wiceburmistrz Łukasz Bałajewicz. - Autokary, którymi, mamy nadzieję, już w przyszłym roku jeździć będą mieszkańcy Gorlic, są pojazdami z nowoczesnymi silnikami diesla bądź elektrycznymi, więc takiej nie potrzebują - tłumaczy.

Miejskie na pewno nie będą już tak kopcić

Jest spora szansa, że z tradycyjnych autobusów przesiądziemy się w mieście do tych ekologicznych. Wniosek złożony przez miasto pod koniec lipca tego roku do programu, który wspiera niskoemisyjny transport miejski, uzyskał pozytywną ocenę formalną.
- Teraz tylko ocena merytoryczna. Jej wyniki mają być znane przed końcem października - dodaje Bałajewicz.

Wniosek, który złożyło miasto, jest dość szerokim projektem. Zakłada bowiem zakup ośmiu autobusów, które napędzane będą silnikami spełniającymi normę Euro6. W sumie mamy więc na ten cel 11 mln złotych, z czego 9 mln 350 tys. złotych to dofinansowanie z projektu. To oznacza, że 1 mln 650 tysięcy złotych miasto wyłoży na zakup ekologicznych pojazdów ze swojego budżetu.
- Nie ma co ukrywać, flota MZK jest mocno wysłużona. Pojawiła się możliwość znacznego dofinansowania zakupu nowych pojazdów, więc staramy się o te pieniądze - będzie to dobre, a przede wszystkim zdrowe rozwiązanie - dodaje wiceburmistrz.

Z aut przesiądziemy się na... rowery

W tym samym projekcie jest zapis o powstaniu kilkunastu kilometrów ścieżek rowerowych.
- To oczywiste, wymianą ośmiu autobusów tematu czystości powietrza nie załatwimy. Trzeba tworzyć infrastrukturę sprzyjającą przesiadaniu się mieszkańców z samochodów, które często poza kierowcą wożą tylko powietrze, na przykład na rowery - mówi Bałajewicz.

Jest na to szansa, bo w ramach tego samego projektu powstanie prawie 17 kilometrów ścieżek rowerowych.
W ekologicznej komitywie z Gorlicami są gminy Biecz, Sękowa i Lipinki. W Małym Krakowie powstanie siedem odcinków ścieżek rowerowych o łącznej długości 6,7 km, z czterema miejscami do odpoczynku. W Sękowej zaplanowano budowę 6 km dróg rowerowych. Połączą one Sękową z uzdrowiskiem Wapienne i drogą wojewódzką 977. Na tej trasie rowerzyści będą mieli przygotowane trzy miejsca odpoczynku. W przypadku gminy Lipinki, 4 km ścieżek dla cyklistów wybudowane zostanie w Krygu, Lipinkach i Wójtowej. Każda z miejscem do chwili wypoczynku na trasie.

- Całkowita wartość inwestycji, czyli zakup naszych autobusów i budowa gminnych ścieżek rowerowych, oszacowana została na poziomie 19,7 mln zł, czyli na ścieżki w gminach wydane zostanie 8,7 mln złotych- tłumaczy wiceburmistrz.

Ponieważ autobusy Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego jeżdżą aż do cerkwi w Owczarach, wójt gminy Sękowa Małgorzata Małuch ma nadzieję, że te kursy będą obsługiwać właśnie nowe autobusy.
- To ważne szczególnie dla ruchu turystycznego, który od czasu wpisania cerwi na listę zabytków UNESCO jest szczególnie wzmożony - mówi Małgorzata Małuch.

Gazeta Gorlicka

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska