Kazimierz Barczyk: Zaczęliśmy od 1 miliona złotych, by pozyskać ponad miliard! Efekt: rekord trasy – 11 minut.

Materiał informacyjny Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski
Rozmowa z Kazimierzem Barczykiem, wiceprzewodniczącym Sejmiku Województwa Małopolskiego, przewodniczącym Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski o Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej.

To może zacznijmy od tego rekordu.

Kazimierz Barczyk: 11 minut to czas przejazdu pociągu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) z przystanku Kraków Złocień pod Halę Targową na przystanek Kraków Grzegórzki. Szybciej to już tylko helikopterem…

Chyba Pan przesadza, czy jednak nie szybciej autem?

Kazimierz Barczyk: Może jak powyłączać światła, wysłać policję na urlop i za kółkiem posadzić Hołowczyca. Ale tak na poważnie – na tej trasie dla samochodu mapa Google i to bez korków pokazuje 25 minut, komunikacja miejska – czyli autobus plus tramwaj to z przesiadkami jakieś 40 minut. Zwycięzcą jest bezapelacyjnie pociąg, który także po drodze zatrzymuje się na 4 przystankach!

W Krakowie na jednego mieszkańca przypada dwa razy więcej samochodów niż np. w Berlinie. Codziennie do miasta wjeżdża 150 tysięcy aut z okolicznych miejscowości. To powoduje olbrzymie korki. We wszystkich metropoliach w Londynie, Berlinie, Rzymie kolej aglomeracyjna codziennie przewozi po milionie osób w komfortowych warunkach. A metro rozwozi pasażerów na terenie miasta. Biorąc pod uwagę, że jednym samochodem porusza się 1,5 osoby, to jeden pociąg to ponad 300 aut mniej wjeżdżających do Krakowa!

To ważny argument w sprawie toczącej się gorącej dyskusji o Strefie Czystego Transportu w Krakowie.

Kazimierz Barczyk: Doświadczenia dużych miast europejskich pokazują, że aby wprowadzić czyste strefy konieczny jest szybki, sprawny i łatwo dostępny transport publiczny. Musimy przyspieszyć wspólne działania Krakowa i województwa, bo po sukcesie likwidacji pieców węglowych „kopciuchów” to samochody najbardziej zatruwają nasze powietrze.

Rzeczywiście ten wynik jak na duże zakorkowane miasto robi wrażenie. To przejdźmy do trochę większych cyfr. O co chodzi z tym milionem złotych?

Kazimierz Barczyk: Żeby w ogóle myśleć o budowie szybkiej kolei w Krakowie trzeba było zlikwidować „wąskie gardło” między Krakowem Głównym a Płaszowem. Ta linia była obciążona w 98% przez pociągi dalekobieżne i towarowe - pociągi SKA mogły jeździć tylko co godzinę. Wiedząc, że Unia Europejska przeznacza na kolej duże pieniądze zaproponowałem, żeby Samorząd Województwa Małopolskiego za milion zł przygotował wstępne studium wykonalności dla budowy 16 km nowych torów kolei aglomeracyjnej.

W efekcie, dzięki temu milionowi wydanemu na przygotowanie projektu, a następnie m.in. mojemu lobbingowi w Warszawie PKP skończyło realizować jedną z największych inwestycji w Krakowie za 1,2 miliarda złotych. Pierwszą konferencję na temat SKA zorganizowałem w 2010 r.

Prof. Krzysztof Stypuła z ekspert z Politechniki Krakowskiej powiedział: „To właśnie Kazimierz Barczyk był w ostatnich latach jedynym politykiem w Krakowie, który skutecznie zabiegał o rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej”. Ale nie wystarczy zbudować tory, żeby stworzyć Szybką Kolej Aglomeracyjną.

Kazimierz Barczyk: Z koleją jak z życiem, im więcej torów, tym łatwiej ominąć przeszkody. Ale nie od razu Kraków zbudowano i nie od razu była chęć budowy w Krakowie szybkiej kolei. Czy wie Pan, że na terenie Krakowie jest 120 km torów w bardzo dobrym stanie, które nie były używane. Sieć kolejowa to dwie obwodnice – dwa ringi łączące dzielnice Krakowa, po których pociągi mogą jeździć co 15 minut z szybkością 120 km/h (szybki tramwaj kilka razy wolniej).

Myślę, że przełomem było uruchomienie pierwszej linii SKA Kraków Główny – Wieliczka Rynek i jej olbrzymi sukces. To wtedy nawet najbardziej oporni zrozumieli.

Czy SKA spowoduje, że mieszkańcy Krakowa i gmin podkrakowskich przesiądą się z samochodów do pociągów? Czy to szansa na zmniejszenie korków w Krakowie?

Kazimierz Barczyk: Ludzie wybierają najbardziej komfortowy, najtańszy i najkrótszy środek transportu. Taka musi być kolej. Znam osoby, które na dojazdy autem do pracy codziennie tracą ponad 2 godziny. To w każdym tygodniu jeden dodatkowy dzień pracy! Rocznie daje to ponad 500 godzin (jeśli pracujemy 5 dni w tygodniu). To aż 20 dni. Na samą jazdę! A gdyby ten czas zmniejszyć o połowę, dać ludziom dobry parking, by zostawili auto przy przystanku i jeszcze mogli zaoszczędzić? Właśnie dlatego miasto musi mieć dobry transport publiczny. Od tego jest. Jak jeździ mniej aut mamy mniej zanieczyszczeń. A krótszy dojazd do pracy, bez korków, to szczęśliwsi mieszkańcy.
Aby szybkie połączenia kolejowe były bardziej dostępne należy potroić liczbę przystanków do ok. 100 – docelowo przystanki SKA co 2 kilometry.

Podczas konferencji w Sali Obrad Rady Miasta Krakowa Włodzimierz Żmuda, członek zarządu PKP Polskie Linie Kolejowe powiedział przed kilku laty, że „dzięki wspólnym zabiegom z przewodniczącym SGiPM Kazimierzem Barczykiem udało się uzyskać dofinansowanie w wysokości aż jeden miliard sześćdziesiąt milionów złotych na projekt, dzięki któremu kolej aglomeracyjna będzie w Krakowie mogła się rozwijać”. Jak dalej widzi Pan rozwój SKA?

Kazimierz Barczyk: Koleje Małopolskie obsługujące SKA biją kolejne rekordy – w 2022 roku przewiozły 6,5 miliona pasażerów. Działają już 3 linie SKA, a niektóre pociągi są zapchane jak metro w Tokio. I co najważniejsze, już nikogo nie trzeba przekonywać, że to ma sens. Po prostu trzeba zwiększyć liczbę pociągów i częstotliwość kursowania.

Teraz konieczna jest budowa 3 kolejnych linii SKA i infrastruktury – nowych przystanków, peronów, chodników, dróg dojazdowych, wielu parkingów P&R oraz systematyczne kupowanie kolejnych nowoczesnych pociągów z polskich fabryk, aby kursowały co 15 minut.

A co z połączeniem dla Nowej Huty?

Kazimierz Barczyk: Bardzo ważne jest „wpięcie” Nowej Huty w system SKA, z przystankiem w okolicy Placu Centralnego. Najlepsze perspektywy są dla nowej linii Kraków Lotnisko – Kraków Nowa Huta Przyszłości, która będzie obejmowała m.in.: Lotnisko – Kraków Mydlniki, Łobzów, Kraków Przedmieście – Kraków Główny, Batowice, os. Piastów, Jagiełły, Kocmyrzowska, Lubocza i nowo projektowaną odnogę linię kolejową w okolice planowanej Nowej Huty Przyszłości.

Jakie przystanki obejmie ring SKA?

Kazimierz Barczyk: Drugą konieczną linią jest jednokierunkowa linia obwodowa na trasie Kraków Główny - Grzegórzki - Zabłocie - Płaszów - Prokocim - Bieżanów - Złocień - Kokotów - Węgrzce Wielkie - Przylasek Rusiecki - Wyciąże - Kościelniki - Nowa Huta - Lubocza - Kocmyrzowska - Jagiełły - Piastów - Prądnik Czerwony - Prądnik Biały - 29-go Listopada.

W planie jest także nowa 4 linia SKA?

Kazimierz Barczyk: Kolej Aglomeracyjną domknie linia SKA nr 4 obejmująca trasę Kraków Mydlniki - Bronowice - Łobzów - Prądnicka - 29-go Listopada - Pilotów - Mogilska - Aleja Pokoju - Klimeckiego – Płaszów.

Przeprowadzona analiza ekonomiczna wskazuje, że te 3 linie są najbardziej opłacalne, a koszt ich stworzenia to tylko ok. 1 miliard złotych. A tory i większość przystanków dla SKA są już gotowe i czekają na zagospodarowanie! Dla porównania szacuje się, że budowa 3 linii metra w Krakowie to koszt ok. 25 miliardów zł i kilkukrotnie dłuższy czas realizacji.

Widzę, że jest entuzjazm i kolejne ambitne plany.

Kazimierz Barczyk: Tak. Cieszę się bo będzie 56 nowych pociągów! A mnie naprawdę cieszy jak coś się udaje, zwłaszcza na taką skalę. Jako Samorząd Województwa Małopolskiego już zdecydowaliśmy o zakupie przez nas dodatkowo kolejnych pociągów. Ten tabor jednocześnie będzie mógł przewieźć ponad 30 tysięcy osób.

Teraz z pespektywy doświadczeń wiem, że będzie jak w wierszu Tuwima: Najpierw – powoli - jak żółw – ociężale, ruszyła - maszyna - po szynach – ospale ale już teraz nasz projekt biegu przyspiesza, i gna coraz prędzej.
Musimy to zrobić w nowej kadencji Sejmiku Województwa Małopolskiego we współpracy z władzami Krakowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska