
KINOWE PREMIERY MARZEC 2019: "Monument"
reż. Jagoda Szelc
premiera: 15 marca
Nowy film Szelc zaczyna się niewinnie. Grupa studentów wyjeżdża na praktyki do prowincjonalnego hotelu, który jest czymś pomiędzy Szpitalem Przemienienia z filmu Żebrowskiego a Hasowskim Sanatorium pod Klepsydrą. Na miejscu bohaterowie spełniają coraz to nowe zachcianki surowej managerki, a także orientują się, że placówka oferuje swoim klientom zupełnie niestandardowe usługi. Jak młodzi ludzie odnajdą się w tej zaskakującej sytuacji? Jaki wpływ na ich zachowanie wywrze tytułowy Monument - tajemnicza budowla znajdująca się na terenie hotelu?
„Monument” jest drugim po obsypanej nagrodami „Wieży. Jasnym dniu” filmem Szelc. - Ten film był dla mnie ratunkiem. Bardzo dużo ludzi mówiło mi, żebym uważała bo mogę wszystko teraz przekreślić. Żebym kalkulowała swoją „tak zwaną karierę”. Więc postanowiłam, że jeśli tak sprawy się mają to natychmiast muszę wykonać na sobie lot głową na mokrą szmatę - mówiła reżyserka w jednym z wywiadów. Film jest zarazem dyplomem studentów łódzkiej filmówki.

KINOWE PREMIERY MARZEC 2019: "Złodziejaszki"
reż. Hirokazu Koreeda
występują: Kirin Kiki, Sakura Ando, Kengo Kora
premiera: 22 marca
„Złodziejaszki” to historia trzypokoleniowej ubogiej rodziny żyjącej na przedmieściach Tokio. Utrzymują się z najróżniejszych dorywczych zajęć oraz drobnych kradzieży. I choć ledwo wiążąc koniec z końcem, to gdy pewnego dnia w ich życiu pojawia się bezdomna dziewczynka, bez wahania decydują się zapewnić jej dach nad głową. To początek wydarzeń, które odsłonią skrywane tajemnice z rodzinnej przeszłości.
Film został doceniony przez międzynarodowych krytyków. W ubiegłym tygodniu otrzymał Cezara - najważniejszą francuską nagrodę filmową, w kategorii Najlepszy Film Zagraniczny, a w maju Złotą Palmę w Cannes. Przewodnicząca jury zwracała wtedy uwagę, że w nowym obrazie Koreedy aktorstwo i reżyseria przenikają się w wyjątkowy sposób. Koreeda i tym razem bierze na warsztat jeden ze swoich ulubionych tematów - rodzinę, jednak w tym przypadku przedstawia ją subtelniej niż kiedykolwiek. Opowiadając o losach konkretnej rodziny stawia jednocześnie pytanie o to, co decyduje, że uznajemy ludzi za swoich najbliższych. Czy więzi krwi zawsze są decydującym kryterium?
Film był też nominowany do Oscara w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny.

KINOWE PREMIERY MARZEC 2019: "Ciemno, prawie noc"
reżyseria: Borys Lankosz
występują: Magdalena Cielecka, Marcin Dorociński, Agata Buzek
Kiedy Wałbrzychem wstrząsa seria tajemniczych zaginięć dzieci, do miasta przybywa dziennikarka Alicja Tabor. Powracająca po latach w rodzinne strony, reporterka chce poznać rodziny zaginionych i rozwikłać zagadkę, wobec której nawet policja okazuje się bezsilna. W trakcie prywatnego śledztwa Alicja wpada na trop dramatycznych wydarzeń, które swój początek miały dekady temu. Dążąc do odkrycia prawdy, dziennikarka będzie musiała stawić czoła nowemu zagrożeniu oraz temu, przed czym uciekała przez całe dorosłe życie - tajemnicy swojego dzieciństwa i szokującym sekretom własnej rodziny. Z czasem ponura intryga kryminalna połączy w jedno zaginięcia dzieci, wojenną przeszłość, legendę zaginionego skarbu oraz losy samej Alicji, która na swojej drodze zmierzy się z czystym wcieleniem zła, jak i zyska sojuszników, stojących po stronie dobra. Mroczna i piękna sceneria miasta oraz okolic zamku Książ dopełniają świat barwnych i niebezpiecznych postaci, w którym nasza bohaterka przestaje oceniać rzeczywistość tak jak dotychczas… Film został oparty na książce Joanny Bator o tym samym tytule.

KINOWE PREMIERY MARZEC 2019: "Przedszkolanka"
reż. Sara Colangelo
występują: Maggie Gyllenhaal, Gael García Bernal
premiera: 29 marca
Lisa ma szczęśliwą rodzinę, pracę, którą lubi i ładny dom na przedmieściach Nowego Jorku, ale tak naprawdę od zawsze chciała być artystką. Kiedy przypadkiem odkrywa geniusz poetycki swojego pięcioletniego ucznia, postanawia zrobić wszystko, aby nie został zmarnowany. Wiara, że chłopiec, w przeciwieństwie do niej, ma szansę zostać wybitnym twórcą, zamienia się w niebezpieczną obsesję.