https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kolej pozamyka wiadukty. Czeka nas paraliż Krakowa

Piotr Ogórek
Andrzej Banaś / Polska Press
Przebudowa linii kolejowych w Krakowie spowoduje zamknięcie lub zawężenie tak ważnych ulic jak Łokietka, Prądnicka, Wrocławska. Kierowcy muszą liczyć się z zamknięciami dróg oraz objazdami.

PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują linię kolejową Kraków Główny Towarowy-Rudzice i zamierzają dobudować dodatkowe tory z Dworca Głównego do Bieżanowa. Wkrótce zamkniętych zostanie wiele ulic, przez które przechodzą wiadukty kolejowe czekające na modernizację. Utrudnienia już są, bo trwają prace przy zabytkowym wiadukcie w rejonie hali targowej, a ponadto zamknięta jest ul. Armii Krajowej z powodu przebudowy linii kolejowej E30 z Mydlnik do Dworca Towarowego. Ponadto ciągle drogowcy pracują na skrzyżowaniu Basztowa-Lubicz-Westerplatte. A teraz będzie jeszcze gorzej.

We wrześniu, kiedy mieszkańcy wrócą z wakacji i zaczną się też powroty studentów, inwestycja dotycząca linii do Rudzic, warta miliard złotych, wejdzie w kolejną fazę - zamknięte zostaną wiadukty w centrum miasta, a ulice pod nimi będą wyłączone z ruchu lub zawężone. Chodzi tu o tak ważne arterie, jak: Wrocławska, Prądnicka, Kamienna, Łokietka, Grzegórzecka, Miodowa czy Kopernika.

Co ciekawe, Polskie Koleje Państwowe nie są w stanie dokładnie powiedzieć, do kiedy utrudnienia potrwają. A inwestycja ma być przecież realizowana aż 4 lata! Urzędnicy nie potrafią też wytłumaczyć, dlaczego inwestycji nie można podzielić na więcej etapów, tak aby utrudnienia się nie kumulowały.

- Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej i aby rozliczyć je w terminie, musieliśmy ustalić taki harmonogram prac - przekonuje Rafał Zahuta, dyrektor kontraktu z PKP Polskich Linii Kolejowych. Inny harmonogram prac mogliby wymusić miejscy urzędnicy, ale gdy wczoraj PKP PLK ogłaszało zmiany, nikt z ramienia Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu nie pofatygował się na konferencję.

- Zdajemy sobie sprawę z utrudnień, ale i tak udało nam się dużo wywalczyć. Kolejarze chcieli np. od początku września zamknąć przejazd na ul. Łokietka. Powiedzieliśmy, że mogą zrobić to dopiero w drugiej połowie września, gdy zakończy się remont skrzyżowania ul. Basztowej z ul. Lubicz - mówi wicedyrektor ZIKiT Łukasz Franek.

Linia kolejowa E30 przecina miasto od Płaszowa, przez Podgórze, Grzegórzki, Stare Miasto, aż do południowych rejonów Prądnika Białego. Krzyżuje się z nią wiele ulic, dlatego tory wiodą przez wiadukty. I to właśnie wiaduktów będą dotyczyć planowane prace. A w czasie ich trwania ruch pieszych i samochodów pod konstrukcjami będzie niemożliwy lub ograniczony. Zmiany będą wprowadzane stopniowo, ale pierwsze nastąpią już w najbliższą sobotę. Poniżej przedstawiamy szczegóły zmiany w organizacji ruchu.

Miliardowa inwestycja kolejowa [WIZUALIZACJE]

2 września:
- ul. Wrocławska - w rejonie wiaduktu, wyłączenie jednego pasa ruchu z przeznaczeniem tylko dla pieszych
- stacja Łobzów - przejście podziemne do peronów całkowicie zamknięte
- przejście podziemne na ulicy Racławickiej - wyłączone całkowicie
- ul. Prądnicka - w rejonie wiaduktu, zamknięcie ulicy w połowie, zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę (w trakcie prac rozbiórkowych przy wiadukcie). W czasie prac budowlanych dostępny tylko jeden pas ruchu.
- ul. Kamienna - całkowite wyłączenie ruch aut, ruch pieszych dopuszczony

16 września
- ul. Łokietka - wyłączenie ruch aut, ruch pieszych dopuszczony. Możliwe dopuszczenie ruch samochodów na wyznaczonych częściach.

30 września:
- ul. Kopernika - wyłączenie ruchu samochodowego (tylko pojazdy uprzywilejowane, w tym karetki jadące do Szpitala Uniwersyteckiego), utrzymanie ruchu pieszego i rowerowego
- ul. Grzegórzecka - zamknięcie połowy ulicy, zostanie po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Ruch tramwajowy utrzymany.
- ul. Miodowa - w rejonie wiaduktu, zamknięta dla aut, ruch pieszych dopuszczony

W 2018 roku planowane są prace przy wiaduktach na południu miasta i wtedy tam będą zamykane ulice.

WIDEO: Mówimy po krakosku

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
PIOKED
Masakra, czy ktoś nad tym panuje - ludzie chyba trzeba na ulice wyjsc przecież miasto stanie
K
Krakus
Bardzo dobrze, że remontują! Zawsze remonty w ogólnym rozrachunku wychodzą na korzyść. A jak ciężko będzie się poruszać autem, to trzeba je odstawić i wsiąść na rower, a jesienią i zimą do tramwaju / autobusu. Miasto jest bardzo dobrze skomunikowane.
K
Kierowca
Mam w bagażniku 3 walizki z narzędziami, a tylko 2 ręce. W dodatku walizki ważą po ok. 15kg. Dziennie odwiedzam 3-4 miejsca od Borku Fałęckiego do Placu Centralnego.
Czasem kończę pracę w nocy za Kombinatem.
Dziękuję bardzo za Twoją radę, na pewno jeżdżąc samochodem marnuję energię.
s
s.
"Wielkie narzekania na wszystko. Jak nic nie robili to źle, że wszystko stare, wolne i brzydkie, a jak robią, żeby było cacy i lepiej to kolejne narzekania."

Prawie się zgadzam. Jedyny problem w tym, że "robienie żeby było cacy" trwa średnio 5 razy tyle, co gdzie indziej, a po zrobieniu często nie jest cacy tylko śmierdząca kupa i za 5 lat trzeba robić od nowa.

Przypomnij mi, kiedy ostatnio widziałeś rynek krakowski bez rusztowań?
A
Alojzy z ul. Cichej
Hah. Radny wantuch pewnie ma duzo do powiedzenia. Przeciez na dzielnicy trzeciej sie bardzo udzielal z uposledzonym umyslowo radnym misiem. Ilez to ci dwaj panowie zrobili dobrego. Drugi kwartal roku 2017 byl szczegolny. Mam nadzieje ze do wantucha i misia karma wroci i zaplaca bardzo wysoko za swoje czyny.
g
gosc
W związku z sytuacją negatywnie wpływającą na warunki życia mieszkańców oczekujemy stanowiska Prezydenta Miasta Krakowa - jest jeszcze możliwość zmiany harmonogramu prac na mniej kolizyjny oraz określenia precyzyjnych terminów trwania wyłączenia/ograniczenia ruchu.
Szanowana Redakcjo - oczekujemy przekazania tego oczekiwania do Biura prasowego UMK.
T
Tomekk
Jak tak mozna naraz rozkopac I pozamykac takie ulice????? Pan odpowiedzialny za to ma na nazwisko kretyn+??
M
Mieszkaniec Azorów
Z całym szacunkiem, ale to jest kłamstwo, że nic się nie robi. Proszę zaglądnąć, zapytać albo zainteresować się budownictwem, a potem szkalować. W tym miejscu powstaje tunel samochodowy, który jest budowany od góry, a następnie będzie spod niego wybierana ziemia.

Wielkie narzekania na wszystko. Jak nic nie robili to źle, że wszystko stare, wolne i brzydkie, a jak robią, żeby było cacy i lepiej to kolejne narzekania. Nikomu się nie dogodzi.
l
lobuzek
W Tarnowie postępują dokładnie tak samo. Niczego nie zrobili w terminie, grzebią się w swoich piaskownicach całe lata. Nie pamiętam kiedy np. na Krakowskiej był przejezdny wiadukt. Szczerze Wam współczuję, Krakowianie.
B
Baartosz
Na innym portalu dziennikarze otrzymali odpowiedz ze nie wiadomo ile to potrwa.
Dla Twojej informacji dodam, ze remont polowy wiaduktu na ul. zielony most trwal ok 2 miesiace, zrobili jedna polowe, a druga stoi I czeka na swoja kolej.
A
ABC
Przecież to jest kpina !! Ludzie powinniśmy protestować przed tym , jestem kierowcą zawodowym , już przez wakacje jeździło się ciężko w rejonach centrum , teraz poruszanie się w Krakowie będzie abstrakcją !! Dla kogo to ?? Dla mieszkańców naszego miasta czy żeby wieśniakom z obrzeży było lepiej , a inni zarobili miliony na na tych inwestycjach biorąc w łapę , ciekawe ile zikit za to dostał !!
x
x
Gdyby komunikacja była taka jak zagraniczna to ludzie by nią jeździli.
Nawet za a komuny MPK było lepsze. Teraz to syf kiła i mogiła. Trzeba coś dać żeby coś zabrać.
o
obywatel Krakowa
Należy natychmiast powiadomić Prokuraturę Regionalną w Krakowie o tych bezprawnych działaniach na szkodę obywateli Miasta Krakowa i złożyć zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa !
K
Kierowcy:
Pora oderwać się od kierownicy i fotela w samochodzie. Przypomnę że średnia napełnienia prywatnych samochodów w Krakowie to 1,2 osoby na samochód. To marnotrawstwo energii, przestrzeni i znaczne obciążenie ponadnormatywne dla środowiska. Ruch to nie tylko i wyłącznie samochód.
g
gosc
Czy ktoś w KRK panuje nad ustalaniem wyłączeń ulic? Ograniczenie/wyłączenie kilku kluczowych ulic w tym samym rejonie w tym samym okresie jest totalnie niezrozumiałe. Czy nie można było wyłączać po jednej ulicy ale w różnych okresach? Czy realizowanie takich działań nie można realizować w okresach mniejszego natężenia ruchu np. w wakacje?
Czy szanowny Pan dyrektor ZIKIT-u zarządza czy tylko przyjmuje do wiadomości rozwiązania narzucane przez inne podmiotu w ogóle nie dbając o mieszkańców?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska