https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Koniec marzeń o połączeniu lotniczym z Krakowa do USA

Dawid Serafin
Koniec marzeń o połączeniu lotniczym z Krakowa do USA
Koniec marzeń o połączeniu lotniczym z Krakowa do USA Waldemar Wylęgalski
Polskie Linie Lotnicze LOT nie przywrócą połączeń z Krakowa za „ocean”. Prezes Sebastian Mikosz przyznał, że w obecnych warunkach loty ze stolicy Małopolski są nieopłacalne. Do tego dochodzą jeszcze kwestie bezpieczeństwa. Zamiast tego narodowy przewoźnik ma zamiar latać od jesieni 2016 roku z Katowic i Rzeszowa. Ostateczna decyzja zapadnie w październiku tego roku.

Tą decyzją zaskoczone są władze Kraków Airport. – Ta decyzja jest dla mnie nie zrozumiała, przecież tutaj jest rynek. Lotnisko się rozrasta, przybywa pasażerów – irytuje się prezes lotniska Jan Pamuła. – My nadal będziemy się starali przekonać LOT do tego by wybrał jednak Kraków – dodaje. Starania mogą jednak nie wiele przynieść. – Przy dzisiejszych warunkach loty do USA z Krakwo są nieopłacalne – wyjaśnia.
– Pas startowy nie spełnia parametrów, by mógł wystartować stąd duży samolot – mówi Mikosz. 

– Chodzi nie tylko o długość pasa ale co o jego wytrzymałość. Nie spełnia on odpowiednich warunków, a dla nas bezpieczeństwo naszych pasażerów jest najważniejsze – mówi Wiesław Jedynak dyrektora biura operacji lotniczych PLL LOT. To z kolei ma powodować, że samoloty nie mógłby np. zabierać na pokład przesyłek Cargo na których linia zarabia. – Nie po to pomału wychodzimy z dołka, żeby teraz pozwolić sobie na stratę pieniędzy – mówi Mikosz. 

Tymczasem na decyzję związaną z budową nowego pasa w Balicach lub remontem starego wciąż trzeba czekać. Miała ona zapaść w lipcu. Jednak wiele wskazuje na to, że tak się nie stanie. 

Narodowy przewoźnik tymczasem przymierza się do otwarcia sezonowych rejsów z Katowic i Rzeszowa. Pierwszy samolot na tej trasie ma wystartować końcem 2016 roku. Obecnie LOT analizuje oferty związane z wynajęciem samolotu. Przewoźnik nie ma bowiem wolnych maszyn. Decyzja o wynajmie ma zapaść najpóźniej w październiku tego roku. - Jeśli jednak koszta okażą się zbyt wysokie, to z pomysły zrezygnujemy. Szanse na jego realizację oceniam na 50 proc. – mówi prezes LOT. 

Dla władz lotniska odzyskanie połączenia za ocean, które zostało zlikwidowane w 2010 roku, to sprawa prestiżowa. – Zamówiliśmy zewnętrzne ekspertyzy, które mówią, że nie ma przeciwwskazań do tego by LOT latał z naszego lotniska. Naprawdę nie wiem jak to skomentować – mówi Pamuła. 

Pomoc w walce o przywrócenie połączeń zamierzają pomóc politycy. W środę specjalny apel do prezesa LOT wystosował sejmik województwa. – Oczywiście będę w miarę możliwości rozmawiać z prezesem i zachęcał go do tego aby samoloty latały z Krakowa – mówi marszałek Marek Sowa. 

– Zastanawia mnie tylko jedno. Skoro to jest taki złoty biznes to dlaczego przez pięć lat żadna linia nie uruchomiła takiego połączenia – mówi Mikosz. – Jeżeli byłaby perspektywa rentowności takiego połączenia, to na pewno linie lotnicze już by je uruchomiły – uważa Kacper Guzowski z serwisu Fly4free.pl. – Oczywiście, dla miasta i lotniska takie loty byłyby dobre, ale na razie należy je rozpatrywać w sferze marzeń – dodaje 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

w
wuj Sam
A to mechanizmy rynkowe nie znane panu Pamule ,niech pogada z Lufthansą,jak taki ma świetny obiekt i tak dużo pasażerów to Niemcy na pewno się zgodzą.Inni przedsiębiorcy Panie biznes Dyrektorze korzystają z różnych ofert. A co zatrudnione przez Pana pociotki nie radzą sobie ?Rozdawać synekury łatwo,trudniej po prostu pracować.Nic to ! po wyborach znajdzie Pan pracę w Irladii,czego szczerze życzymy,pociotków tez Pan weż ze sobą,są genialni to napewno znajdą robotę w Dublinie.
b
bicz
Troche cirpliwosci  drodzy rodacy . Po 25 tym pazdziernika 2015 wroci normalnosc i polaczenia Chicago - Krakow.
t
tekwoj
"loty do USA z Krakwo są nieopłacalne"

"Chodzi nie tylko o długość pasa ale co o jego wytrzymałość"

" mówi Wiesław Jedynak dyrektora biura operacji"

 "okażą się zbyt wysokie, to z pomysły zrezygnujemy"

"Pomoc w walce o przywrócenie połączeń zamierzają pomóc politycy"

PISOWNIA ORYGINALNA GK!!
c
curuś
a po co polaczenie bezposrednie na tej trasie, skoro wiekszy ruch jest tylko przez trzy letnie miesiace. Polaczenie byloby pewno 3-4x w tygodniu, a dzis mozemy sobie poleciec 2x dziennie przez Warszawe, 1x dziennie przez Wieden, 3x dziennie przez Monachium, 2x dziennie przez Frankfurt, 4x tyg. przez Zurich, 4x tyg. przez Bruksele oraz jeszcze przez Heahtrow - czyli do wyboru, do koloru! Na tych rejsach wszystkich rejsach z przesiadka mozna znalezc tansze oferty, a na polaczeniu bezposrednim bedzie duzo drozej, bo tam beda musieli zarobic na nas, a jak my chcemy placic malo, to nie beda mieli z czego pokryc kosztow tego przelotu - wiec beda mieli straty.

A po za tym to nasze lotnisko nie nadaje sie dla duzych samolotow. Istny kornik. Nowy terminal wyglada jak d. zza krzaka. Spojrzmy na terminale w Gdansku czy Wroclawiu oraz w Rzeszowie. To jest piekna architektura, a u nas badziew (a la Pamula) kwitnie.

A jeszcze nowy pas chca krzyzowac ze starym.... to jak strzal w kolano.... W Warszawie maja problemy z racji skrzyzowanych pasow, a my robimy tak na wlasna prosbe. Oj gluptaski siedza tam na tym lotnisku. A wielu im przytakuje! Dyrekcja lotniska do wymiany sie jedynie nadaje. Niech w koncu cos zaczna robic, a nie tylko gxwnianym Ryanem sie zachwycac, na ktore idzie kupa kasy z naszych podatkow;-(.
x
xb1
Dalej głosujcie na tych POmatołów.

 
M
Mietek_WAW
ad. Szok: Nikt nie twierdzi, że nie ma chętnych, oni są ale dla linii lotniczej ważne jest też wypełnienie klas premium oraz cargo. A z tym w KRK było ciężko i LOT tracił 6 mln pln rocznie na połączeniu KRK-ORD. Tak jak w komentarzach, skoro to taki owocny kierunek to czemu nikt inny nie lata? Przecież mamy otwarte niebo z USA i w Europie.
J
Jak Zwykle
Jak zwykle zadufani w sobie krakusi z prezesem bufonem na czele przespali kwestię remontu i przedłużenia pasa, a teraz mają pretensje do całego świata,że ktoś im czegoś nie dał. Pycha zawsze się tak konczy. Do Katowic i Rzeszowa dojedziecie w 1-1,5h autostradą, więc czapka lajkonka wam z głowy nie spadnie.
t
tekwoj
"loty do USA z Krakwo są nieopłacalne"

"Chodzi nie tylko o długość pasa ale co o jego wytrzymałość"

" mówi Wiesław Jedynak dyrektora biura operacji"

 "okażą się zbyt wysokie, to z pomysły zrezygnujemy"

"Pomoc w walce o przywrócenie połączeń zamierzają pomóc politycy"

PISOWNIA ORYGINALNA GK!!
A
Ay
Zgodnie z danymi Boeinga długość drogi startowej przy maksymalnej masie startowej dla 787-8, którym teraz lata LOT, wynosi 10,300 stóp (3,100 m), tj. ok. 400 metrów więcej niż dla 767-300, którym kiedyś latał LOT. Krakowski pas jest tylko 200 metrów przekracza wymagania maksymalnie załadowanego 737-800. Pan Pamuła od lat grozi, że ściągnie linie zza Atlantyku, a chętnych jakoś nie widać... Bo pas za krótki.
e
ezop40
Najpierw lotniko  nie sciernisko dopiero marzenia CIULE!!!!!!!!!!!!!!!!
m
marek popiela
Powinno sie wymienic i usunac Pamule ze stanowiska szefa lotniska za to ze od 5 lat nie p[otrafi zorganizowac bezposrednich lotow z Krakowado USA. Nalezy olac badziewie o nazwie LOT i przystapic do negocjacji z jedna z lini amerykanskich takich jak United czy American aby otworzyly odpowiednie polaczenie najlepiej do Chicago i do Los Angeles. Mysle ze rzad amerykanski tez bylby zainteresowany takim rozwiazaniem bo wszyscy wiedza ze w Krakowie jest konsulat USA i wtedy Amerykanie mogliby przesylac poczte dyplomatyczna na pokladze swojego samolotu i nikt im by nie szperal w workach z poczta jak to robia na pokladzie samolotow LOTu. Nalezy w tej sprawie porozmawiac z ich ministrem spraw zagranicznym panem Kernem i wtedy wszystko bedzie zalatwione.
k
kokookkkk
W Karkowie nie ma pasażrow z cąłego Podhala? Tak jest w socjalizmie, nie rynek a urzędas decyduje aby nie zarobić w panstwowej firmie, zrezta nic nowego w ostatnich 25 latach
P
Patrzący na ręce
Panie Mikosz, słaby z pana strateg... bo skoro z Krakowa sie ten biznes nie oplaca - bo inne linie nie latają, to z Rzeszowa bedzie sie oplacał.  Nic sie nie martw chloptasiu, Malopolanie maja juz swoje sposoby co by wareszawiakow  dymac. Chocbym mial germancom doplacic to zlodziejolotem nie polecę! 
S
Szok
Dawno latam z Krk do USA  przez Berlin,Viedeń TANIEJ I WYGODNIEJ...I NIECH MI NIKT NIE MÓWI ZE LINIA BYŁA BY NIE EKONOMICZNA!!!

Widze ilu rodaków tak lata!!!Powiedzmy sobie prawdę LOT ze swoimi kilkoma samolotami to PROWINCJONALNA linia lotnicza!!! I nie ma sie co obrażać to lot MA NAS W D...IE!! Poczytajcie ile taki Ryan ma samolotów a to niby tania linia....ha,ha
k
kokookkkk
W Karkowie nie ma pasażrow z cąłego Podhala? Tak jest w socjalizmie, nie rynek a urzędas decyduje aby nie zarobić w panstwowej firmie, zrezta nic nowego w ostatnich 25 latach
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska