Najnowsze badanie GfK Corona Mood, którego wyniki jako pierwsza opublikowała czwartkowa „Rzeczpospolita”, pokazują zmianę nawyków zakupowych Polaków, w związku z szalejąca drożyzną.
Kraj pochodzenia mniej ważny niż cena
Badania pokazują, że obecnie liczy się dla nas coraz mniej nie tylko kraj pochodzenia, ale też marka czy ekologiczne składniki. Na patriotyzm zakupowy wskazuje jedynie 27 proc. ankietowanych, ekologiczność liczy się jedynie dla 8 proc., a fakt znanej i sprawdzonej marki – już tylko dla co czwartego badanego.
Nie ma już śladów z nastroju po pandemii
Warto dodać, że w podobnym badaniu, opublikowanym pod koniec ubiegłego roku, aż 52 proc. Polaków chętniej sięgało po artykuły spożywcze pochodzące od rodzimych producentów.
Wówczas, jak podkreślano, lockdown oraz szereg obostrzeń, które towarzyszyły nam wraz ogłoszeniem stanu pandemii, znacząco zmieniły nasze postawy konsumenckie.
I nawet pomimo zniesienia niektórych pandemicznych restrykcji, tendencja ta pozostała z nami na dłużej.
Z danych GfK wynikało, że najczęstszymi kryteriami zakupu produktów było wówczas wzmacnianie krajowej gospodarki oraz wspieranie miejscowych dostawców - wskazało je kolejno: 38 proc. i 35 proc. konsumentów.
