https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. 100 mln zł dofinansowania na nową linię tramwajową

Piotr Ogórek
Trasa Łagiewnicka, a dokładnie linia tramwajowa w jej ciągu od ulicy Zakopiańskiej do pętli tramwajowej Kurdwanów, otrzyma unijne dofinansowanie w wysokości 100 mln zł. Umowa w tej sprawie ma być podpisana w czwartek w Warszawie.

- Budowa linii tramwajowej to kluczowy element Trasy Łagiewnickiej. Powstanie szybkie połączenie między osiedlem Kurdwanów a Borkiem Fałęckim. To znacznie poprawi obsługę komunikacyjną w tej części miasta i zachęci mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego – zachwala prezydent Jacek Majchrowski. Umowa na 100-milionowe dofinansowanie zostanie podpisana w czwartek w Warszawie.

Projekt nowego połączenia tramwajowego zakłada powstanie torowiska o długości ok. 1,7 km na odcinku od ul. Zakopiańskiej do istniejącej pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowie istniejącej linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej na odcinku ok. 0,6 km. Dodatkowo w ramach projektu przebudowana będzie pętla tramwajowa, powstanie podstacja trakcyjna, a także perony przystankowe. Wykonane będą nasadzenia zieleni.

To już kolejne dofinansowanie uzyskane na budowę Trasy Łagiewnickiej. Na początku lutego Jacek Majchrowski i wicepremier Mateusz Morawiecki podpisali umowę na mocy której Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł. W marcu umowy kredytowe podpisano z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju. EBI udzielił kredytu w wysokości 400 milionów złotych i jest tym samym głównym kredytodawcą projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł.

Również w marcu podpisano umowę z wykonawcą Trasy Łagiewnickiej - konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman. Umowa opiewa na 802 mln zł. Pełny koszt dla miasta, wraz z kosztami kredytu, powinien wynieść ok. 1,2-1,3 mld zł. Kraków będzie je spłacał do 2042 roku.

Władze miasta zapewniają, że budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linii tramwajową otwiera drogę do realizacji zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. W tym roku miasto chce powierzyć spółce Trasa Łagiewnicka przygotowanie kolejnych odcinków III obwodnicy. Zostaną rozpoczęte konsultacje społeczne oraz prace związane z opracowaniem koncepcji oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Część mieszkańców i ekspertów krytykuje jednak decyzję o budowie Trasy Łagiewnickiej, bo sensowniej byłoby zacząć od dwóch wcześniej wspomnianych tras.

Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 1,7 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik.

Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Pierwsze prace zaczną się być może jeszcze w tym roku, a całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.

WIDEO: Tramwaj pojedzie na Górkę Narodową

Autor: Piotr Ogórek, Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Suchar
Widzę, że nie zna pan słynnego Zbigniewa. Nieugiętego wojownika o autostrady autobusowe i likwidację tramwajów
p
pk
Trasa Łagewnicka powstanie w tej kadencji, tak samo jak park Zakrzówek obiecał to nam nasz wiecznie panujacy. A ostatnia duża inwestycja drogowa to rondo Ofiar Katynia. Ile to już lat minęło. A roczny budżet miasta ponad 3 miliardy.
b
bzdury
większych bredni dawno nie czytałe, autostrady dla autobusów w mieście :)
G
Gość
Wolałbym w mieście autostrady miejskie, po których kursowałyby autobusy. Autobus jest najbardziej ekonomiczny i ekologiczny przy autostradowych warunkach ruchu (duża szybkość, bezkolizyjne skrzyżowania, brak sygnalizacji świetlnych, przejścia podziemne lub kładki). Największym wrogiem autobusów są sygnalizacje (często stawiane dla byle zebry) i tramwaje. Autobus powinien ustępować pierwszeństwa tylko karetce pogotowia.
p
pytajnik
że społeczeństwo prosi o studium wykonalności, a spółka Trasa Łagiewnicka wymyśla coraz to nowe powody by go nie udostępnić, a to, że udostępnienie zagrozi pozyskaniu dofinansowania, a to, że jest niedokończone i nie jest dokumentem który można udostępnić.
Spółka boi się nawet udostępnić informację kto wykonywał studium.
Przecież skoro trasa jest potrzebna to studium wykonalności na pewno zawiera dowody podparte wyliczeniami uzasadniającymi jej budowę, więc nie ma sensu ukrywać tego dokumentu przed społeczeństwem, nieprawdaż?
j
jan
Co ma do trasy tramwajowej, łagiewnickiej węzeł na Armii Krajowej
y
yu
wszystko pod czarną mafię, dramat z tą Polską.
-
Tam ma być metro a nie linia tramwajowa. Poza tym dofinansowanie dostaje transport szynowy a nie drogowy. Gdyby zamiast T Ł budowano inne linie tramwajowe bądź tunel metra, to Kraków dostałby miliard złotych dofinansowania do tych 800 milionów. Byłby tunel lub trawiaste torowiska i rozwiązane wiele problemów komunikacji miejskiej, a tak to będzie beton, asfalt, więcej samochodów i hałas :(
k
karwowski stefan
Zupełnie z czapy te trasy, chyba na zamówienie kościoła żeby do sanktuarium dojechać. Powinni pomyśleć o nowych trasach łączących nową hutę z rejonami Powstańców Śląskich z pominięciem mogilskiej oraz rejonami Bronowic wzdłuż np Bora Komorowskiego (cały czas prosto trasa za ulicą - idealne do budowy tramwaju!!).
C
Cynik
3.5km, bo w przeciwieństwie do trasy tramwajowej, drogowa nie kończy się na Zakopiańskiej, geniuszu :)
Z
Z Azorów
"3,5 km drogi, 1,7 km linii tramwajowej" to resztę mam na piechotę iść czy do auta się przesiadać, Majchlojski ?
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska