- Budowa linii tramwajowej to kluczowy element Trasy Łagiewnickiej. Powstanie szybkie połączenie między osiedlem Kurdwanów a Borkiem Fałęckim. To znacznie poprawi obsługę komunikacyjną w tej części miasta i zachęci mieszkańców do korzystania z transportu zbiorowego – zachwala prezydent Jacek Majchrowski. Umowa na 100-milionowe dofinansowanie zostanie podpisana w czwartek w Warszawie.
Projekt nowego połączenia tramwajowego zakłada powstanie torowiska o długości ok. 1,7 km na odcinku od ul. Zakopiańskiej do istniejącej pętli tramwajowej na os. Kurdwanów oraz przebudowie istniejącej linii tramwajowej wzdłuż ul. Zakopiańskiej na odcinku ok. 0,6 km. Dodatkowo w ramach projektu przebudowana będzie pętla tramwajowa, powstanie podstacja trakcyjna, a także perony przystankowe. Wykonane będą nasadzenia zieleni.
To już kolejne dofinansowanie uzyskane na budowę Trasy Łagiewnickiej. Na początku lutego Jacek Majchrowski i wicepremier Mateusz Morawiecki podpisali umowę na mocy której Polski Fundusz Rozwoju przekaże na budowę Trasy Łagiewnickiej 200 mln zł. W marcu umowy kredytowe podpisano z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym (EBI) i Bankiem Gospodarstwa Krajowego (BGK) - polski bank rozwoju. EBI udzielił kredytu w wysokości 400 milionów złotych i jest tym samym głównym kredytodawcą projektu. Natomiast BGK zapewnia dodatkowe wsparcie w kwocie 298 mln zł.
Również w marcu podpisano umowę z wykonawcą Trasy Łagiewnickiej - konsorcjum firm Budimex SA i Ferrovial Agroman. Umowa opiewa na 802 mln zł. Pełny koszt dla miasta, wraz z kosztami kredytu, powinien wynieść ok. 1,2-1,3 mld zł. Kraków będzie je spłacał do 2042 roku.
Władze miasta zapewniają, że budowa Trasy Łagiewnickiej wraz z linii tramwajową otwiera drogę do realizacji zachodniego odcinka III obwodnicy Krakowa z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką. W tym roku miasto chce powierzyć spółce Trasa Łagiewnicka przygotowanie kolejnych odcinków III obwodnicy. Zostaną rozpoczęte konsultacje społeczne oraz prace związane z opracowaniem koncepcji oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Część mieszkańców i ekspertów krytykuje jednak decyzję o budowie Trasy Łagiewnickiej, bo sensowniej byłoby zacząć od dwóch wcześniej wspomnianych tras.
Na budowę Trasy Łagiewnickiej składają się: 3,5 km drogi, 1,7 km linii tramwajowej. W ramach inwestycji powstanie pięć tuneli, nowe węzły drogowe, ekrany akustyczne, mosty, kładki, chodniki i ścieżki rowerowe. Zgodnie z założeniem, Trasa Łagiewnicka rozładuje ruch kołowy w rejonie Borku Fałęckiego i Łagiewnik.
Zadanie będzie podzielone na kilka etapów. Najpierw wykonawca będzie musiał przygotować projekt i uzyskać decyzje administracyjne. Następnie zostanie zrealizowana linia tramwajowa od os. Kurdwanów do ul. Zakopiańskiej. Pierwsze prace zaczną się być może jeszcze w tym roku, a całość zadania ma być gotowa do 31 grudnia 2020 roku.
WIDEO: Tramwaj pojedzie na Górkę Narodową
Autor: Piotr Ogórek, Gazeta Krakowska
