https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków Airport ma niezwykle ambitne plany [WIZUALIZACJA]

Grzegorz Skowron
W tym roku liczba osób przyjętych lub odprawionych na podkrakowskim lotnisku przekroczy 3,6 mln. Balice pobiją swój ubiegłoroczny rekord i to mimo prowadzenia wielu inwestycji powodujących uciążliwości dla pasażerów i linii lotniczych.

Lotnisko w Balicach zamieniło się w wielki plac budowy. Widok na budowany nowy terminal pasażerski, z prawej - prawie gotowy hotel FOT. KRAKOW AIRPORT

INWESTYCJE. W przyszłym roku pasażerów czekają spore utrudnienia na lotnisku w Balicach, ale pod jego koniec powinni poczuć poprawę.

- Nasza inwestycja jest najtrudniejszą wśród polskich lotnisk. Prace budowlane prowadzone są na czynnym lotnisku, bez ograniczania liczby operacji lotniczych, na bardzo małym obszarze - podkreśla Jan Pamuła, prezes Międzynarodowego Portu Lotniczego Kraków - Balice. Wyłączona jest część płyty postojowej, zamknięte są dwie drogi kołowania, zmieniana jest organizacja ruchu dla samochodów dojeżdżających na lotnisko.

- Nasi pracownicy wkładają dużo wysiłku w to, aby pasażerowie i przewoźnicy jak najmniej odczuli niedogodności związane z rozbudową portu lotniczego - przekonuje prezes Pamuła.

Przyszły rok będzie kluczowy dla realizacji inwestycji na podkrakowskim lotnisku. Nie tylko dlatego, że pasażerowie mogą bardziej odczuwać uciążliwości spowodowane prowadzonymi robotami budowlanymi, ale także dzięki pierwszym namacalnym efektom planu inwestycyjnego. Wydatki na jego realizację w 2014 r. to aż 410 mln zł.

W połowie 2014 r. powinien zostać oddany do użytku przylotniskowy hotel. Jego budowa dobiega końca - budynek jest w stanie surowym zamkniętym, prowadzone są roboty wykończeniowe w środku.

Jeszcze wcześniej gotowa będzie jedna z nowych dróg kołowania dla samolotów, a w tym samym czasie co oddanie hotelu do użytku planowane jest zakończenie przebudowy dwóch kolejnych. To bardzo istotne z punktu widzenia obsługi startów i lądowań.

Najbardziej widoczną inwestycją jest budowa nowego terminala pasażerskiego. Zakończono już prace ziemne, trwa betonowanie fundamentów, rozpoczęto prace przy pierwszej wieży przyrękawowej, dzięki której pod koniec przyszłego roku możliwe stanie się wsiadanie do samolotów prosto z nowego terminala. Właśnie za rok cała obsługa pasażerów zostanie przeniesiona do nowego obiektu, a ten istniejący ma być remontowany, by w 2015 r. można było połączyć oba terminale. Za 1,5 roku połączone budynki będą w stanie przyjąć nawet 8 mln pasażerów w ciągu roku.

Pod koniec roku poprawę powinni też odczuć dojeżdżający na lotnisko samochodem. W 80 procentach wykonany zostanie nowy układ komunikacyjny, brakować będzie jedynie fragmentu dróg przy obecnym terminalu, ale on wtedy zostanie zamknięty.

Przyszły rok powinien przynieść rozpoczęcie robót przy budowie stacji kolejowej na tyłach parkingu wielopoziomowego. To tam mają się zatrzymywać pociągi po przebudowie linii kolejowej łączącej lotnisko w Balicach z centrum Krakowa.

- Po zakończeniu rozbudowy portu będzie więcej miejsca w terminalu i wokół niego. Będzie wygodniej, nowy układ komunikacyjny będzie bardziej jasny i czytelny - obiecuje Jan Pamuła.

Ale nie będzie to koniec inwestycji na lotnisku. W przyszłym roku władze MPL chcą także podjąć decyzję w sprawie ewentualnej budowy drugiego pasa startowego dla samolotów.

grzegorz.skowron@dziennik.krakow.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jurgiel
Będzie wspaniały terminal, super płyta postojowa i... blokada lotniska, bo z miliarda nie dało się znaleźć 15 mln na ILS III kategorii, dzięki któremu nawet w największe mgły - które przecież bardzo często tu są - mogłyby lądować samoloty. Bezpieczeństwo i wygoda pasażerów powinny przewodzić całej tej rozbudowie, ale czemu nie ma tak podstawowego systemu?

Kraków by przejmował loty z całej Polski i zarabiał, bo nawet na Okęciu nie wdrożono systemu do wspomagania lądowań... I z każdym atakiem mgły darmowa reklama we wszystkich mediach ("loty z Okęcia przekierowane do Balic"). Czy tylko ja to dostrzegam takie proste zależności, czy może z wysokości pięciocyfrowej pensji prezesa lotniska już tego nie widać?
B
Beobachter
Znam mnóstwo lotnisk na świecie. Tak się złożyło. Ale Kraków dzierży samotną palmę pierwszeństwa gdy chodzi o niechęć do tych odwożących, czy też odbierających pasażerów lotniska. Nawet aby szybko wysadzić jedną osobę trzeba praktycznie płacić ( bezpłatna strefa wysadzania odgrodzona od drogi betonowym płotkiem to organizacyjna kpina ).
p
pc
i moze wreszcie kolejka bedzie z lotniska a nie z pod lotniska
M
Marcin
Kraków najgorszym organizacyjnie lotniskiem w RP? Hahaha! Przestań narzekać i zacznij doceniać Kraków. Jak na kraj, który ma niepodległość na dobrą sprawę od 40 lat jest dobrze!
M
Marcin
Fajnie się prezentuje, mam nadzieje, że się uda!
c
coto
obserwujac szybki rozwoj Balic, mozna smialo wsadzic miedzy bajki wojenki okolosadeckich wlodarzy odnosnie budowy "konkurencyjnego" lotniska dla Balic, czy to w Lososinie czy Starym Saczu. Moze w koncu wyborczy przejza na oczy i przestana wierzyc politykujacym mitomanom, ktorym potrzebna jest nierealna obietnica by omamic ludzi przy urnach?
lepszynowysacz.wordpress.com
P
Polak
Pamula to po- ny idiota , ktory mysli ,ze nowych pasazerow bedzie przybywac bo PAMULA PREZES TAK CHCE- idiota , ktory nic nie widzial , nie zna miedzynarodowych standartlw a szczegolenie w GA.
Ludzie opamietajcie sie to jest chory MEGALOMAN- Karkow to najgorsze organizacyjnie lotnisko w RP. Oczywiscie cale wyposazenie jak zwykle kupii w AUSTRII- mala dzialeczka za kontrakt jak zwykle czyli narty w Kaprun- bo tam Pamula sie dogada po polsku, tylko po polsku i najlepiej po polsku czyli klika milionow € za siatke ryb czyli po polsku. Panie Premierze RP jak sluzby onserwuja co sie dzieje w kraju to Pany doniosa. Tym bardzie ,ze ten DUPEK PAMULA ZREO KOMPETENCJI - bardzo czesto powoluje sie na super kontakty z Donaldem T.Pelna zenada.
J
Janek
te wszystkie projekty zostały w Balicach w pełni zrealizowane bez poślizgów. Jednak uważam, że konsekwentnym ich dopełnieniem powinny być: szybkie wdrożenie ILS kat. II, konieczna wycinka drzew na podejściu, wydłużenie pasa (w jak największym stopniu możliwym w tym niestety ciasnym miejscu), przedłużenie linii autobusowych KM z Mydlnik i Olszanicy do lotniska, prawdziwy taras widokowy oraz wreszcie działające kamery internetowe online z obrazem z płyty postojowej i pasa. Nareszcie zniknie barak udający terminal krajowy - hurra!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska