WIDEO: Krótki wywiad
Trzykilometrowy buspas ma zacząć się na Placu Centralnym i kończyć na wysokości ulicy Janiszewskiego, czyli dochodzić będzie prawie do skrzyżowania z Okulickiego. Ma to usprawnić poruszanie się komunikacją miejską.
Większość dojazdów do przejść będzie optycznie zawężona za pomocą słupków. Takie rozwiązanie funkcjonuje już na ul. Armii Krajowej w Bronowicach. Na odcinku, gdzie policja odnotowywała dużą liczbę potrąceń pieszych, teraz kierowcy jeżdżą wolniej i bardziej uważnie.
Z kolei długie (ponad 20 metrów) przejście przy dawnym kinie Świt zostanie rozdzielone wysepkami na kilka krótszych, tym samym ułatwiając przedostanie się na drugą stronę.
Zarząd Dróg Miasta Krakowa realizuje wytyczne kompleksowego audytu przejść dla pieszych. Wszystko po to, by poprawić bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg. Warte ok. 220 tys. zł prace rozpoczną się wiosną.
Wydłuży się wyjazd z osiedli
Część mieszkańców obawia się jednak, że poprawa bezpieczeństwa w praktyce będzie oznaczała zakorkowanie tej ważnej arterii.
- Już teraz w godzinach szczytu są problemy z przejezdnością. Jak wyrzucą auta z buspasa i zwężą jezdnie przy przejściach dla pieszych to rano i popołudniu cała aleja będzie stała w korku. Dojazd do tej drogi z pobliskich osiedli też bardzo się wydłuży – mówi Piotr Śmiech, mieszkający w jednym z bloków przy al. Andersa.
Michał Pyclik, z Zarządu Dróg Miasta Krakowa wyjaśnia, że większość zwężeń będzie tylko optyczna i sprowadzi się do zamontowania słupków przy przejściach dla pieszych.
- Zwężenie jezdni do jednego pasa zostanie zastosowane w jednym miejscy przed rondem Generała Maczka. To jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na tym odcinku. Rok temu doszło tam do śmiertelnego potrącenia pieszego – mówi Michał Pyclik.
Trzeba prowadzić dokładne obserwacje
Łukasz Sęk, radny miejski zauważa, że w tamtym rejonie często dochodziło do potrąceń na przejściach dla pieszych, a w trakcie dnia kiedy droga nie jest zakorkowana kierowcy rozwijają duże prędkości, co zagraża bezpieczeństwu pieszych.
- Uspokojenie ruchu powinno pomóc. Co do buspasów, komunikacja miejska powinna mieć priorytet, dużo mieszkańców przemieszcza się autobusami z Nowej Huty w tamtym kierunku, ponieważ to jedyna możliwość. Buspas działający w określonych godzinach udrożni ruch dla pasażerów komunikacji zbiorowej. Oczywiście uważam, że takie rozwiązania po prowadzeniu trzeba dokładnie obserwować i sprawdzać jakie są efekty i ewentualnie modelować i poprawiać – mówi radny Łukasz Sęk.
- Sekrety stadionu Wisły Kraków. Nieznane zakamarki! [ZDJĘCIA]
- Tu wiedzą, jak się "polewa". Wsie z alkoholem w nazwie
- Czy znasz tablice rejestracyjne z Małopolski? [QUIZ]
- GIS ostrzega przed koronawirusem. Sprawdź listę krajów
- A może zamieszkać na wsi? Wystarczy niespełna 100 tys. zł!
- Jak Trasa Łagiewnicka zmieni Kraków? Zobacz jej wizualizacje
