https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Alejami Trzech Wieszczów pojedziemy tylko 50 km/h

Piotr Rąpalski
Aleje Trzech Wieszczów
Aleje Trzech Wieszczów Wojciech Matusik
Poprawa płynności jazdy, usprawnienie przejazdu autobusów i być może dopuszczenie rowerów do jazdy buspasem - takie efekty, według urzędników, mają przynieść zmiany w organizacji ruchu na Alejach Trzech Wieszczów, które Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu planuje wprowadzić już jesienią tego roku.

Co sądzisz o pomyśle ograniczenia prędkości? Wypowiedz się w komentarzu pod artykułem!

Proponowane rozwiązania to efekt wypracowany przez ekspertów od transportu drogowego wraz z urzędnikami podczas „Forum na rzecz czystego powietrza”.

Główna zmiana polegać będzie na obniżeniu dopuszczalnej prędkości z 70 km/h do 50 km/h - To paradoks, ale pozytywnie wpłynie to nie tylko na ilość spalin, ale również na płynność ruchu - zapewnia Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT ds. transportu. - Przede wszystkim zmiany odczują kierowcy włączający się do ruchu z ulic podporządkowanych, którym będzie po prostu łatwiej to zrobić, a więc kolejki na światłach się zmniejszą - dodaje.

Uważa ponadto, że mniejsza prędkość pojazdów pozwoli też wprowadzić zmiany do przebiegu pasów ruchu. Poszerzone zostaną buspasy, dzięki czemu autobusy i busy mają poruszać się sprawniej.

- Być może szersze buspasy sprawią, że uda się na nie wpuścić również rowerzystów. Trwa przygotowywanie szczegółowych rozwiązań projektowych. Po ich wykonaniu sprawdzimy, czy jest to w ogóle możliwe - kwituje dyrektor Franek. Innym rozwiązaniem jest stworzenie osobnych pasów dla rowerów.

Zmiany będą wprowadzane etapami. Pierwsza, dotyczące prędkości, już jesienią tego roku, a zmiana pasów ruchu planowana jest na rok przyszły, gdy odnawiane będzie oznakowanie poziome na Alejach trzech Wieszczów.

Polityka miasta zakłada ograniczanie ruchu pojazdów w centrum, ale powinno się to odbywać przez oddawanie kierowcom innych dróg, alternatywnych dla Alej. Tymczasem dokańczanie III obwodnicy miasta jest w powijakach, a budowa północnej obwodnicy - w planach.

- Widzę, że urzędnicy szukają zajęcia. Niewiele się zmieni, bo na Alejach jest tyle aut, że i tak będzie wszystko stało. I tak trudno tam jeździć 70 km/h. A w nocy, gdy jest luźniej, auta nadal hamują światła - komentuje urzędnicze pomysły Andrzej Bobusia, prezes Taxi Barbakan.

- Może chodzi o to, by drogówka mogła trochę połapać kierowców? Niewiele to zmieni, może będzie trochę ciszej w nocy - dodaje Andrzej Badocha z krakowskiej Sekcji Taxi „Solidarność 80”.

ZIKIT podaje:
"Proponowane rozwiązania to efekt wypracowany przez ekspertów od transportu drogowego podczas „Forum na rzecz czystego powietrza”. Główna zmiana polegać będzie na obniżeniu dopuszczalnej prędkości na Alejach Trzech Wieszczów do 50 km/h (teraz obowiązuje tam 70 km/h). – Paradoksalnie pozytywnie wpłynie to nie tylko na ilość spalin, ale również na płynność ruchu – zapewnia Łukasz Franek, zastępca dyrektora ZIKiT ds. transportu.

– Przede wszystkim zmiany odczują kierowcy włączający się do ruchu z ulic podporządkowanych, którym będzie po prostu łatwiej to zrobić, a więc kolejki na światłach po prostu się zmniejszą – dodaje.

Mniejsza prędkość pojazdów pozwoli wprowadzić zmiany w geometrii pasów ruchu. Poszerzone zostaną buspasy, dzięki czemu autobusy poruszać się będą sprawniej. – Być może szersze buspasy sprawią, że uda się na nie wpuścić również rowerzystów. Trwa przygotowywanie szczegółowych rozwiązań projektowych. Po ich wykonaniu sprawdzimy czy jest to w ogóle możliwe – zaznacza Łukasz Franek.

Innym rozwiązaniem jest stworzenie osobnych pasów dla rowerów oraz specjalnych śluz na drogach podporządkowanych. Zmiany będą wprowadzane etapami - pierwsze już jesienią tego roku, natomiast zmiana geometrii pasów planowana jest na przyszły rok, gdy odnawiane będzie oznakowanie poziome."

Komentarze 49

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
trybik
Nareszcie! Wystarczy się tam rozejrzeć, przecież to środek miasta, gęsty ruch, wąskie chodniki, przejścia dla pieszych, uliczki poprzeczne! Gdyby nie zaszłości historyczne, gdyby Aleje wybudowano dzisiaj, to nikomu by do głowy nie przyszło, żeby tam podnosić prędkość powyżej standardowej pięćziesiątki. Ba, są w Krakowie szersze ulice, mniej zagęszczone, na których obowiązuje tylko 50 km/h (na przykład al. Pokoju). Po prostu, Aleje ze względu na swe położenie nie mogą mieć podniesionej prędkości.

Natomiast zgadzam się, że jest bardzo nieoptymalne, że przez Aleje biegnie trasa przelotowa. Po wybudowaniu północnej obwodnicy zostanie domknięty ring i wtedy trzeba będzie Aleje zdegradować do drogi lokalnej.
h
hahahahaha
"kolejki na światłach po prostu się zmniejszą" - polać temu panu. A może już sam sobie polał?
Z
Z tego
W dzień powszedni jazda alejami prędkością powyżej 30km/h na godzinę jest praktycznie nie możliwa do godzin nocnych. W weekendy robi się luźniej i ruch leci 50-70km/h ale jest na tyle mały że problemów z włączeniem się do ruchu nie ma, szczególnie że na większości dróg które spotykają się z alejami jest sygnalizacja świetlna która ustawia możliwości włączania się na aleje. Kolejny chory pomysł kolesi z ZIKIT. Umożliwi to tylko niebieskim łapanie w nocy aut które przez pustą dwupasmówkę będą chcieli pojechać trochę więcej niż 50km/h. Gratuluje, do czerwoności doprowadza mnie ta niemoc, niemoc obywatelska gdy takie pierdoły forsuje banda "ekspertów" z koziej d*py.
m
masa kretyńska
Zamknąć Aleje TW dla samochodów! Tylko ścieżka dla rowerów!
K
Krakus
A może by tak zając się małymi, szybkimi usprawnieniami najpierw? Wreszcie przeprogramować światła na Rondzie Ofiar Katynia (obudźcie się Panowie, że to rondo jest tylko do skrętu!!!) czy na Pawiej w kierunku wjazdu pod wiadukt od alei (zielone na jednym, a pięćdziesiąt metrów wcześniej - czerwone i korek). Małe kroczki, Panowie, ale dobre i szybkie - pożądane. Na większe zamieszanie przyjdzie czas.
k
krk
Wreszcie przebic Wzgorze Sw. Bronislawy! budujac tunel od ul .Ks .Jozefa w strone Blon odciazy sie z ruchu AL.3 Wieszczy z pewnoscia o 35%
p
pompej
Nie bardzo rozumiem ten pomysł. Co ma ograniczenie do przepustowości i płynności ruchu?
N
Niech zostanie 70 !
Mówimy o górnym ograniczeniu predkości. 70 to nie jest dużo na 6 pasmowej drodze. Na "poprawę płynności" w postaci kilku systemów sterowania ruchem i swiatłami jacek z kolegami wydali już kilka milionów złotych wypracowanych przez krakowian. Jednoczesnie zezwolili na budowę kilku galerii i centrów biurowych w CENTRUM miasta bez zapewnienia dla nich przepustowości transportu. Efekty ich "pomysłow" z 14 ostatnich lat czujemy codziennie.
Krakowowi potrzebna jest pełna obwodnica, i co najważniejsze rządzący którzy będą działać w interesie MIESZKAŃCÓW , a nie dla dobra hotelarzy i deweloperów jak obecni.
g
gość
I tak się nie da szybciej jechać w tych korkach.
E
EVDFVDFV
Proponowane rozwiązania to efekt wypracowany przez ekspertów od transportu drogowego wraz z urzędnikami...
ALEŻ BZDURA!!!! NIE MA W TYM NIC EKSPERCKIEGO ANI ŻADNEGO WYPRACOWANIA PO PROSTU UKŁON W STRONĘ JEDNEJ OPCJI I TYLE....
x
x
taaa to przetestuj:
- samochód stojący z włączonym silnikiem na 2500obr/min
czy
- samochód toczący sie niech będzie 70km/h z wyłaczonym silnikiem.
i wróć tu powiedz że to opory powietrza i opony robią większość hałasu..... czyli w korku powinno być cichutko?
B
Bezydurryyy
Bezyduryyy. ..korki sa generowane poprzez miejsca gdzie pasy lacza sie w jeden (most debnicki,zablokowane lewoskrety w okolicach kleparza) i zbyt krotko dzialajace swiatla. Jakos problemow z korkami nie ma.od jubilata az do kleparza.
B
Bezyduryyy
Bezydury. Masz diesle i benzyny gdzie charakterystki sa rozne. Halas z obrotow generuja glownie skutery i motory. Samochody generuja halas poprzez ogumienie oraz opory powietrza.
j
janek
no i pośmialiśmy się nieco :)
j
janek
"postawić chłopa znającego się na zegarku i ustawi im tą zieloną falę jak trzeba". Tyle lat, tylu znawców i specjalistów, a Aleje 3W cały czas zatkane.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska