https://gazetakrakowska.pl
reklama
II tura wyborów - pasek artykułowy

Już ponad 20 milionów aut przejechało przez tunel na zakopiance. Tutaj łatwo o mandat!

Łukasz Bobek
Tunel pod Luboniem Małym
Tunel pod Luboniem Małym GDDKiA
42 tysiące samochodów na dobę – to nowy tegoroczny rekord przepustowości tunelu pod Luboniem Małym w ciągu zakopianki. Tyle aut przejechało przez tunel 1 maja. Z kolei 3 maja trafił się jubilat – przez tunel przejechał 20-milionowy pojazd.

Tunel na S7 służy kierowcom od prawie 2,5 roku. Obiekt kosztował prawie miliard zł i był budowany 6 lat. Drążenie tunelu rozpoczęto 6 marca 2017 r. od portalu północnego w Naprawie na jezdni w kierunku Rabki-Zdroju.

Każda z dwóch nitek tunelu ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku i dodatkowo pas awaryjny, który w przyszłości może stać się dodatkowym pasem ruchu. Przejazd tunelem z prędkością 100 km/h zajmuje dokładnie 75 sekund.

- Zamontowaliśmy w nim m.in. odcinkowy pomiar prędkości i 170 kamer. Nasz sprzęt liczy również wszystkie pojazdy przejeżdżające przez tunel. Od 12 listopada 2022 do 4 maja 2025 r. przejechało nim 20 040 692 pojazdów. To daje średnio 22,1 tysiąca pojazdów dziennie – informuje Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Choć 1 maja przez tunel przejechało ponad 42 tys. aut, dzienny rekord należy do 22 września 2024 roku. Wtedy to w ciągu dnia przez tunel przejechało łącznie 44 497 aut. Średnia liczba przejazdów na dobę to 22 144.

Największy ruch w weekendy i święta

- Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu notujemy w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda – dodaje Kacper Michna.  

Kontynuuje: - Aby było bezpiecznie, tunel od samego początku jest pod stałym nadzorem naszego centrum zarządzania. Pracują tam osoby, które bez przerwy monitorują sytuację na drodze, a w razie konieczności podejmują odpowiednie kroki. Za system monitoringu wizyjnego odpowiadają kamery obrotowe, wideodetekcji, kamery stałopozycyjne oraz kamery dualne (pokazujące zwykły obraz oraz termowizyjny).  

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 15

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓

Łączność alarmową i system ostrzegania pożarowego zapewnia 119 ręcznych ostrzegaczy pożarowych, 240 sztuk czujników dymu oraz cztery czujniki liniowe ciepła. Takie czujniki to przewody biegnące przez całą długość obydwu naw tunelu. Wyposażenie uzupełnia w sumie 178 głośników przez które podajemy ostrzeżenia i polecenia w przypadku wystąpienia sytuacji alarmowych. Zamontowane są wewnątrz tunelu, w przejściach pomiędzy nawami i w budynkach technicznych.   

W tunelu funkcjonuje też odcinkowy pomiar prędkości (OPP), za który odpowiada Główny Inspektorat Transportu Drogowego.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Niesamowity mecz na otwarcie sezonu żużlowego w Tarnowie. Decydował ostatni bieg!

Niesamowity mecz na otwarcie sezonu żużlowego w Tarnowie. Decydował ostatni bieg!

Dzień Dziecka w Zatorlandzie. Cyrkowe święto w krainie wielkich dinozaurów

Dzień Dziecka w Zatorlandzie. Cyrkowe święto w krainie wielkich dinozaurów

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska