https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Aleje Trzech Wieszczów zasługują na specjalną ochronę

Małgorzata Mrowiec
Jubilat
Jubilat Fot. Andrzej Banaś
Wojewódzka konserwator zabytków informuje, że powstała koncepcja wpisania krakowskich Alej Trzech Wieszczów do rejestru zabytków.

- Chodzi o uznanie tej kompozycji urbanistycznej za coś szczególnego, co zasługuje na ochronę - mówi małopolska konserwator Monika Bogdanowska. Byłby to wpis obszarowy - wpis układu urbanistycznego z jego wielkościami, charakterem itd.

Do rejestru trafiłyby całe Aleje. Powstały one w okresie międzywojennym jako monumentalne założenie urbanistyczne.

- Tutejsza architektura jest monumentalna, Aleje były projektowane jako reprezentacyjny miejski bulwar - mówi Monika Bogdanowska. - I warto by było przywrócić im charakter reprezentacyjnego miejskiego bulwaru, zamiast - jak się mówi - ścieku komunikacyjnego.

Przy Alejach Trzech Wieszczów znajdują się budynki wzniesione w okresie międzywojennym - w tym wybitne obiekty, jak modernistyczny Dom Profesorów UJ - jak też współczesne, np. Jubilat. Aleje leżą w strefie buforowej dla obszaru wpisanego na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO, więc jest to już obszar chroniony, ale po wpisie do rejestru zyskałby dodatkowy status.

- Dobrze byłoby, aby wpis do rejestru był m.in. impulsem do tego, by wyczyścić budynki wzdłuż Alej. Bo stoją tu znakomite obiekty architektury międzywojennej, ale są nieprawdopodobnie brudne - podkreśla Bogdanowska.

Wpis do rejestru nie blokowałby ewentualnej realizacji pomysłu budowy trasy tramwaju biegnącej Alejami. Wymagałaby ona natomiast uzgodnień konserwatorskich.

Aleja Słowackiego

Kraków. Tramwaj na Alejach Trzech Wieszczów uwzględniony w p...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Komentarze 29

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
9 września, 19:50, Bouvierek:

Tramwaj na Alejach???

Trzeba mieć odrobinę wyobraźni! Skandaliczny pomysł. Wciąż, niestety, wracają te niebezpiczne pomysły dotyczące dalszej degradacji tej ekskluzywnej ulicy. Czekamy na ścieżki rowerowe środkiem Alej bo teraz musimy jeździć po chodnikach.

10 września, ‎08‎:‎27, Gość:

Ołowica murowana chyba ze puszczą w szklanym tunelu by podziwiac sznureczki szlachty samochodowej co to 5km nie mogą sie przemiescic bez swojego blaszanego pudelka

Skąd ta ołowica? Przecież ołowiu w samochodach nie stosuje się od ponad 20 lat.

G
Gość
9 września, 12:13, Gość:

Do tych wssystkich ktorzy porownuja sredniowieczny niezniszczony Krakow do rownie starego ale znisczonego Berlina albo do Nowego Yorku.., co to ma na celu jak to są zupełnie inne miasta w krajach o zupelnie innych mozliwosciach

10 września, 9:12, gniewko_syn_ryba:

Gdzie jest ten "niezniszczony średniowieczny Kraków" ???... ;)))

Srednowieczny układ to oczywiste. Poza tym jest kilka budowli ktore ocalały. Kluczowe że nie zniszczony

g
gniewko_syn_ryba
9 września, 12:13, Gość:

Do tych wssystkich ktorzy porownuja sredniowieczny niezniszczony Krakow do rownie starego ale znisczonego Berlina albo do Nowego Yorku.., co to ma na celu jak to są zupełnie inne miasta w krajach o zupelnie innych mozliwosciach

Gdzie jest ten "niezniszczony średniowieczny Kraków" ???... ;)))

O
Olo
Na razie to konserwator sobie nie radzi z obiektami już wpisanymi na listę. Po o więc wpisywać kolejne?
G
Gość
9 września, 19:50, Bouvierek:

Tramwaj na Alejach???

Trzeba mieć odrobinę wyobraźni! Skandaliczny pomysł. Wciąż, niestety, wracają te niebezpiczne pomysły dotyczące dalszej degradacji tej ekskluzywnej ulicy. Czekamy na ścieżki rowerowe środkiem Alej bo teraz musimy jeździć po chodnikach.

Ołowica murowana chyba ze puszczą w szklanym tunelu by podziwiac sznureczki szlachty samochodowej co to 5km nie mogą sie przemiescic bez swojego blaszanego pudelka

G
Gość
Ludzie nauczcie się zasad ojczystego języka. Jkich alej? Jakich aleji? Brak tylko alejów, ale to kwestia czasu.
G
Gość
Dobra dezycja poszerzyc aleje zrobic sciezki rowerowe i deptaki. 2 pasy w zupelnoeci wystarcza. Natomiast autobusy nalezy zastapic metrem pod ziemia
G
Gość
Aleje powstawały w dwudziestoleciu międzywojennym. Kraków liczył kilkukrotnie mniej mieszkańców niż dzisiaj (nie bierzmy pod uwagę liczby posiadających stały meldunek lecz liczbę osób żyjących w mieście, a mieszkających na przedmieściach i poza granicami miasta). Ten niekontrolowany rozwój przedmieść i wyprowadzka do "obwarzanka" spowodowały lawinowy wzrost ruchu spowodowany koniecznym przemieszczaniem się tych ludzi. Nie wtłoczymy ich wszystkich w autobusy i tramwaje z dwóch przyczyn - wzrost średniej długości podróży (spowodowany wyprowadzką na suburbia oraz wzrost liczby przewożonych ludzi. Toteż i utopijne pomysły typu zwężania ulic, zamykania i inne metody utrudniania życia nie pomogą. Podobnie nie pomoże bezwzględny priorytet dla komunikacji publicznej co już możemy zauważyć. W przypadku tramwajów priorytet zamyka potencjalnym pasażerom dojście na peron, a w przypadku autobusów niestety przystanki mają ograniczoną przepustowość i pojazdy blokują skrzyżowania. Właśnie widać to na alejach. Trzeba zacząć myśleć o tym, że w Krakowie żyje coraz więcej coraz bardziej mobilnych ludzi i dopasować do nich komunikację. A nie mieszkańców do komunikacji. Dotychczasowa formuła się wyczerpała i potrzebna jest komunikacja bezkolizyjna. Nie do wszystkich dociera, że od wschodnich do zachodnich granic miasta jest dalej niż do Myślenic czy Krzeszowic. Czas to dostrzec i nie udawać, że jest inaczej. Nawet po wybudowaniu III obwodnicy Aleje nie przestaną pełnić funkcji komunikacyjnej - wbrew utopijnym wyobrażeniom aktywistów. Trzeba spojrzeć prawdzie w oczy. A ja popieram wpisanie Alej (Krasińskiego, Mickiewicza i Słowackiego bo taka jest ich prawdziwa nazwa) do rejestru po to aby chronić ich układ i przy okazji zachować funkcję transportową, a nie robić skansen. A tramwaju bym na powierzchnię nie wpuszczał - chyba, że podziemny. Ale lepiej wkopać metro - może być lekkie i zmniejszyć liczbę autobusów.
N
Nima
9 września, 17:59, Tomala1979:

Tramwajem wzdłuż Alej - przepraszam kto rządzi Krakowem, Macedończycy? Pod Alejami powinna być zbudowana trakcja linii metra, tunel z trzema pasami ruchu w jedną stronę oraz parkingi. Na powierzchni powinny być tylko alejki dla rowerzystów oraz parki rekreacyjne ukazujące piękno tej międzywojennej architektury.

Ską wezmę miliardy na to jal poszly na trase lagiewnicką

T
Tomala1979
Tramwajem wzdłuż Alej - przepraszam kto rządzi Krakowem, Macedończycy? Pod Alejami powinna być zbudowana trakcja linii metra, tunel z trzema pasami ruchu w jedną stronę oraz parkingi. Na powierzchni powinny być tylko alejki dla rowerzystów oraz parki rekreacyjne ukazujące piękno tej międzywojennej architektury.
G
Gość
Przerobić jeden pas na drogę rowerową, nie wpuszczać KRA do miasta.
G
Gość
konserwator ma pieniądze na utrzymywanie aleji
Z
ZR
Ach, czyli chodzi o to, by mieć możliwość legalnego zastopowania działań władz miasta, gdyby wpadły na pomysł np. zwężenia jezdni, ograniczenia ruchu, zmniejszenia hałasu, zazielenienia A3W itd. Wtedy do akcji wkroczy Biała Dama z nadania wojewody i powie: non possumus!

Grubymi nićmi szyte.
g
gniewko_syn_ryba
OK ale pod warunkiem przywrócenia stanu z początków XX wieku... ;))) I żadna linia tramwajowa tylko odbudowa kolei cyrkumwalacyjnej, oczywiście parowej, na węgiel !!! ;))) Tylko w takiej postaci ATW można uznać za zabytek... ;)))

http://www.dawnotemuwkrakowie.pl/miniatury/83-kolej-obwodowa-pociagi-alejach-trzech-wieszczow/
G
Gość
Do tych wssystkich ktorzy porownuja sredniowieczny niezniszczony Krakow do rownie starego ale znisczonego Berlina albo do Nowego Yorku.., co to ma na celu jak to są zupełnie inne miasta w krajach o zupelnie innych mozliwosciach
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska