https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków bez Euro - straciliśmy ponad miliard złotych

Piotr Rąpalski
Marcin Makówka
Na wyeliminowaniu Krakowa z rozgrywek Euro straciliśmy około 1,2 miliarda zł. Tyle miały kosztować planowane inwestycje, które nadal się nie zaczęły, bo rządowe dotacje idą do miast gospodarzy Euro. Kwota strat zwiększy się o 3,6 mld zł , jeśli dodamy inwestycje zaczęte, ale wlokące się z powodu opóźnień, bo nie ma determinacji, by zdążyć na Euro.

Czekamy więc na dokończenie autostrady A4 (trzy odcinki warte w sumie 2,6 mld zł), modernizację podziemi Dworca PKP w Krakowie (130 mln zł) i kontynuację budowy trasy S7 (900 mln zł).

W ogóle nie ruszyła budowa nowych torów i przystanku kolejowego przy porcie w Balicach (240 mln zł), terminalu lotniczego (330 mln zł). Trasa Balicka (600 mln zł) prowadząca z centrum miasta do Balic wypadła z miejskiego budżetu, jak Kraków stracił szansę na Euro.

Trzy małopolskie odcinki autostrady A4 między Szarowem a Krzyżem miały być gotowe w styczniu 2012 roku. Dwa zostaną oddane we wrześniu, a jeden dopiero na początku 2013 roku. - Wykonawcy opóźnienia tłumaczą głównie niesprzyjającą pogodą, w tym powodzią z 2010 roku - mówi Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeszcze przed Euro miał być zmodernizowany Dworzec Główny w Krakowie. Nowe perony już stoją, ale podziemia nadal są placem budowy.

PKP dopiero teraz ogłosiły przetarg na roboty dodatkowe. Chodzi głównie o instalacje elektryczne. Czy nie dało się tego przewidzieć wcześniej? - Konieczność dodatkowych prac wyszła już w trakcie robót. Ciężko było je przewidzieć - mówi Andrzej Kłobukowski, inżynier kontraktu. Koniec prac planuje teraz na październik 2012 r.

Z kolei na lotnisku w Balicach brakuje przystanku kolejowego i drugiej pary torów. Istniejąca stacja jest tak daleko, że podróżni muszą podjeżdżać autobusem. - Inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku i zostanie ukończona w roku 2014. Niestety wydłużyły się procedury uzyskiwania pozwoleń na budowę - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie. Koszt całego przedsięwzięcia to 240 milionów zł.

Kraków doczekał się na Euro 2012 tylko stadionów za ok. 700 mln zł. Kuriozalne jest to, że żaden mecz mistrzostw w naszym mieście się nie odbędzie. Jednakże zjechać do nas mają tysiące kibiców. W samym Krakowie spodziewanych jest ich nawet 100 tys. Goście na Euro zobaczą w Małopolsce zamiast gotowych inwestycji rozgrzebane place budowy.

- Brakuje tych inwestycji, ale wolę, aby powstały później i zostały naprawdę dobrze wykonane. Nie są przecież robione tylko pod Euro - mówi Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa.

Wrocław
- obwodnica autostradowa wokół miasta (3,4 mld zł),
- nowy stadion miejski (ok. 850 mln zł)
- odnowiony dworzec główny (360 mln)
- nowy terminal na lotnisku (381 mln zł)
- nowa linia tramwaju "plus" z centrum miasta pod stadion (92 mln zł)

Gdańsk
- odcinek autostrady A1 od Gdańska do Torunia (ponad 3 mld zł)
- nowy terminal na lotnisku (247 mln zł)
- budowa odcinka trasy WZ (150 mln zł)
- stadion PGE Arena (775 mln zł)

Poznań
- nowy stadion miejski (750 mln zł)
- trasa tramwajowa na Franowo (270 mln zł)
- nowy terminal na lotnisku (96 mln zł)
- budowa zintegrowanego centrum komunikacyjnego (160 mln zł)
- przebudowa ulicy Bułgarskiej (20 mln zł)

Warszawa
- nowy stadion narodowy (1,7 mld zł)
- remont Dworca Centralnego i dworca Warszawa Stadion (53 mln zł)
- szybki pociąg z lotniska do centrum miasta (3 mln zł)
- budowa Centrum Bezpieczeństwa (40 mln zł)

Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!

Konkurs na najładniejsze zdjęcie matki z dzieckiem! Weź udział i zgarnij nagrody!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kierowca
mam takie inwestycje (nowe stadiony, nowy terminal na lotnisku). Zwykli obywatele nic z tego nie mają i mieć nie będą.
Ulice są pełne dziur po zimie! Tym się zajmijcie Państwo Włodarzowie.
K
Krakowianie
niech będą dzięki Bogu ,że cała ta kibolska swołocz nie przyjedzie do Krakowa i oszczędzi nam swoich wyczynów
l
lolesław
miasto noży - w krk nie moze byc euro... to przez ludzka mentalnosc i chamstwo jakie sie panoszy w naszym miescie. kibice przyjezdni jeszcze by dostali po mordzie po meczu od kiboli..... i zapewne wielu anglikow dostanie po gebie
A
Antek
Drodzy komentatorzy, zerknijcie na PIT Prezydenta, jak znam życie, to Dutkiewicz, ten gość z Gdańska i oczywiście B ufetowa z Warszawki kibicowali wszędzie gdzie można było, szorowali dywany i załatwiali. Majchrowski się nie pofatygował, bo miał wykład w szkole zwanej KSW. Krakowowi sie należy owszem, ale sie okazało, że nie EURO 2012, ale 2012 na kuper pasem.
g
gość
Dodać trzeba : w Poznaniu nowy dworzec PKP, w Warszawie remont Dworca Warszawa Wschodnia , zakup 200 niskopodłogowych tramwajów , Port lotniczy w Modlinie no i niedokończona autostrada A 2 . Ale znam takich co w Krakowie wypili szampana ciesząc się, że nie będzie tu Euro
K
Krakus
....tak sie starali krakowscy politycy rządzi Gdańsk,Wrocław I Poznań
o Warszawie nie wspomnę...
d
dsn1
a ktoś chyba zapomniał, że kasa z budżetu Państwa to tylko część kosztów inwestycji. Zatem do tych 1,2 mld zł trzeba by dodać jakiś kolejne miliardy z budżetu, który już teraz jest na tyle mizerny, że ledwo wystarcza na MPK.
N
NorvidNH
BYŁO BY FATALNIE. PO co Krakowowi KIBICE Z KTÓRYCH NIKT NIE ZYSKAŁBY POZA ŁACHMYTAMI I ZŁODZIEJAMI Z UKŁADU! WOJTYŁA NAS URATOWAŁ ,PRZED INWAZJĄ KASZANY KIBICOWSKIEJ Z EUROLANDU!
G
GOSC
Rąpalski znowu pisze kretynizmy PACHOŁEK PO, pisze kretynizmy i miesza fakty NA DODATEK ADMINISTRATOR TEJ STRONY USUWA WPISY PISZACE PRAWDE >
j
jkj
składamy naszemu jaśnie panującemu prezydentowi.
o
out
na taczki.
k
krakowianin
"Konieczność dodatkowych prac wyszła już w trakcie robót." - Kto projektował, że nie przewidział dodatkowych robót? Zwykle robi się inwentaryzację budynku przed przebudową, żeby wiedzieć co się przebudowuje. Kiepsko w tym naszym PKP się dzieje.

To, że w Krakowie nie ma Euro to zasługa tylko i wyłącznie naszych włodarzy. I nie mówię tu tylko o JM, bo w mieście mamy przecież jeszcze Urząd Marszałkowski i Radę Miasta. Taka okazja powinna zmobilizować wszystkich do współpracy ponad podziałami. Bo nasze miasto to dobro wspólne, a nie torcik do podziału.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska