Czekamy więc na dokończenie autostrady A4 (trzy odcinki warte w sumie 2,6 mld zł), modernizację podziemi Dworca PKP w Krakowie (130 mln zł) i kontynuację budowy trasy S7 (900 mln zł).
W ogóle nie ruszyła budowa nowych torów i przystanku kolejowego przy porcie w Balicach (240 mln zł), terminalu lotniczego (330 mln zł). Trasa Balicka (600 mln zł) prowadząca z centrum miasta do Balic wypadła z miejskiego budżetu, jak Kraków stracił szansę na Euro.
Trzy małopolskie odcinki autostrady A4 między Szarowem a Krzyżem miały być gotowe w styczniu 2012 roku. Dwa zostaną oddane we wrześniu, a jeden dopiero na początku 2013 roku. - Wykonawcy opóźnienia tłumaczą głównie niesprzyjającą pogodą, w tym powodzią z 2010 roku - mówi Iwona Mikrut z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Jeszcze przed Euro miał być zmodernizowany Dworzec Główny w Krakowie. Nowe perony już stoją, ale podziemia nadal są placem budowy.
PKP dopiero teraz ogłosiły przetarg na roboty dodatkowe. Chodzi głównie o instalacje elektryczne. Czy nie dało się tego przewidzieć wcześniej? - Konieczność dodatkowych prac wyszła już w trakcie robót. Ciężko było je przewidzieć - mówi Andrzej Kłobukowski, inżynier kontraktu. Koniec prac planuje teraz na październik 2012 r.
Z kolei na lotnisku w Balicach brakuje przystanku kolejowego i drugiej pary torów. Istniejąca stacja jest tak daleko, że podróżni muszą podjeżdżać autobusem. - Inwestycja rozpocznie się w przyszłym roku i zostanie ukończona w roku 2014. Niestety wydłużyły się procedury uzyskiwania pozwoleń na budowę - mówi Włodzimierz Żmuda, dyrektor Oddziału Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK w Krakowie. Koszt całego przedsięwzięcia to 240 milionów zł.
Kraków doczekał się na Euro 2012 tylko stadionów za ok. 700 mln zł. Kuriozalne jest to, że żaden mecz mistrzostw w naszym mieście się nie odbędzie. Jednakże zjechać do nas mają tysiące kibiców. W samym Krakowie spodziewanych jest ich nawet 100 tys. Goście na Euro zobaczą w Małopolsce zamiast gotowych inwestycji rozgrzebane place budowy.
- Brakuje tych inwestycji, ale wolę, aby powstały później i zostały naprawdę dobrze wykonane. Nie są przecież robione tylko pod Euro - mówi Roman Ciepiela, wicemarszałek województwa.
Wrocław
- obwodnica autostradowa wokół miasta (3,4 mld zł),
- nowy stadion miejski (ok. 850 mln zł)
- odnowiony dworzec główny (360 mln)
- nowy terminal na lotnisku (381 mln zł)
- nowa linia tramwaju "plus" z centrum miasta pod stadion (92 mln zł)
Gdańsk
- odcinek autostrady A1 od Gdańska do Torunia (ponad 3 mld zł)
- nowy terminal na lotnisku (247 mln zł)
- budowa odcinka trasy WZ (150 mln zł)
- stadion PGE Arena (775 mln zł)
Poznań
- nowy stadion miejski (750 mln zł)
- trasa tramwajowa na Franowo (270 mln zł)
- nowy terminal na lotnisku (96 mln zł)
- budowa zintegrowanego centrum komunikacyjnego (160 mln zł)
- przebudowa ulicy Bułgarskiej (20 mln zł)
Warszawa
- nowy stadion narodowy (1,7 mld zł)
- remont Dworca Centralnego i dworca Warszawa Stadion (53 mln zł)
- szybki pociąg z lotniska do centrum miasta (3 mln zł)
- budowa Centrum Bezpieczeństwa (40 mln zł)
Wybieramy Superkota! Zobacz fantastyczne zdjęcia kotów i oddaj głos na najpiękniejszego!
Konkurs na najładniejsze zdjęcie matki z dzieckiem! Weź udział i zgarnij nagrody!
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
