Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa tramwaju do Górki Narodowej. Chodnik pojawił się i zniknął. Dlaczego?

Piotr Rąpalski
Piotr Rąpalski
13 stycznia 2023
13 stycznia 2023 Zdjęcie Czytelnika
Nasz Czytelnik zauważył, że podczas budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej, w rejonie ul. Fieldorfa Nila pojawił się chodnik wokół ronda, a następnie został zerwany. Pojawił się znów po kilku dniach. Czytelnik pyta w liście, czy to normalne i typowe dla Krakowa powielanie roboty i kosztów. My pytamy urzędników...

LIST:

"Chciałbym zwrócić uwagę mediów na problem dotyczący prac związanych z przedłużeniem tramwaju na Górkę Narodową. Otóż prowadzone są one w zaskakujący sposób, tzn. jednego dnia jest coś wykonywane, za jakiś czas pojawia się ekipa i zwyczajnie niszczy to, co zostało zrobione w czasie kilku ostatnich dni. Załączam zdjęcia obrazujące budowę ronda przy ulicach: Fieldorfa Nila i Krowoderskich Zuchów. Pierwsze zdjęcie wykonane zostało 13.01.2023, następne sześć dni później.

O tym, że rondo jest całkowicie dysfunkcjonalne wiadomo było co najmniej od 19.12.2022 roku, kiedy autobus przegubowy zawisł na krawężniku, a akcja usuwania trwała kilka godzin. Mimo to budowa kontynuowana była do 18.01.2023, by kolejnego dnia owoc miesiąca pracy został zdemolowany. To nie jest pierwszy taki przypadek w tym miejscu, to raczej powszechna praktyka, że jednego dnia wykonywane są określone prace, a następnego dnia, lub kilka dni później niweczone są efekty tej pracy.

Nie wiem, być może miasto Kraków jest na tyle bogatą gminą, że stać je na trwonienie środków w ten sposób, chociaż można znaleźć lepsze i bardziej efektywne sposoby na wydawanie publicznych pieniędzy. Można pomóc ludziom potrzebującym, wesprzeć MPK, by nie obcinać kursów, a niekoniecznie marnotrawić pieniądze na nonsensowne i źle opracowane inwestycje."

Odpowiedź Zarządu Inwestycji Miejskich:

"Budowa ronda Fieldorfa Nila – Krowoderskich Zuchów realizowana była etapowo, co wynikało z warunków wskazanych w zatwierdzonych tymczasowych organizacji ruchu. W ramach pierwszego etapu roboty w tym obszarze zostały rozpoczęte w zeszłym roku i zgodnie z warunkiem organu zarządzającego ruchem, nie mogły być kontynuowane bez uprzedniego uruchomienia ruchu w rejonie skrzyżowania Bratysławska – Dr Twardego. W efekcie, roboty zostały zatrzymane po wykonaniu części prac przy pozostawieniu ruchu pojazdów w tym komunikacji autobusowej. W konsekwencji, w przypadku niektórych elementów częściowo zrealizowanych, ale nieustabilizowanych dostatecznie wystąpiły uszkodzenia.

Dodatkowym czynnikiem, który miał wpływ na powstanie uszkodzeń były niesprzyjające warunki atmosferyczne w postaci ujemnych temperatur oraz zaśnieżenia i oblodzenia. Zdarzało się, że poruszające się w takich warunkach pojazdy najeżdżały na elementy, po których nie powinien jeszcze odbyć się ruch. Wskutek powstałych uszkodzeń wykonawca robót uznał, że zamiast likwidować lokalne uszkodzenia wykonanej opaski ronda wraz z obramowaniem, dokona jej rozbiórki i wykona roboty powtórnie – na własny koszt. Należy zaznaczyć, że roboty uprzednio wykonane nie były jeszcze odebrane przez nadzór inwestorski, a tym bardziej nie zostały uwzględnione w płatnościach na rzecz wykonawcy.

Zatem w tej sytuacji nie ma obawy o konieczność ponoszenia dodatkowych kosztów przez inwestora.

Warto zaznaczyć, że jedynie roboty wykonane i odebrane mogą być rozliczone. Ponadto do rozliczenia robót niezbędne jest wykonanie prób, badań i pomiarów zgodnie z wymaganiami dokumentacji projektowej. W każdej sytuacji niewykonania robót zgodnie z wymaganiami (wynikającymi z dokumentacji projektowej, norm, przepisów, wiedzy budowalnej) nadzór inwestorski wzywa wykonawcę do dokonania poprawek lub ponownego wykonania robót.

Odnosząc się jeszcze do twierdzeń mieszkańca o rzekomej dysfunkcyjności ronda przy powołaniu się na incydent z najechaniem na fragment ronda przez pojazd komunikacji miejskiej, warto zauważyć, że na dobę to skrzyżowanie, które nie jest jeszcze w pełni wykonane, pokonuje kilkadziesiąt autobusów, wśród których wiele jest przegubowych. Dzieje się tak od wielu miesięcy i tylko raz doszło do wskazywanej przez mieszkańca sytuacji. Wyciąganie więc wniosków na podstawie jednostkowego przypadku jest pochopne.

Jednocześnie warto wskazać, że zgodnie z deklaracją wykonawcy, wkrótce nowe rondo zostanie otwarte w pełnym zakresie, co pozwoli też na przywrócenie ruchu na okolicznych ulicach, które aktualnie są jednokierunkowe, a więc Krowoderskich Zuchów i Fieldorfa Nila."

Francja rozważa przekazanie Ukrainie czołgów Leclerc

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska