WIDEO: Magnes. Kultura Gazura
Konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman realizuje budowę Trasy Łagiewnickiej od marca 2017 r., na mocy umowy podpisanej ze spółką Trasa Łagiewnicka, reprezentującą miasto Kraków.
- Przy wsparciu inwestora, wykonawca dokłada wszelkich starań, aby terminowo i rzetelnie zrealizować wynikające z kontraktu zobowiązania - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu.
W tej firmie podkreślają jednak, że z uwagi na napotkane nieprzewidziane wcześniej trudności, wykonawca zmuszony był przedłożyć ok. 50 powiadomień o roszczeniach i domagać się wyrównania poniesionych przez siebie dodatkowych kosztów oszacowanych na 28 mln zł netto.
Zdaniem wykonawców na nieprzewidywalny wzrost kosztów inwestycji wpływ miały trzy czynniki. Pierwszym z nich jest przedłużenie o rok prac projektowych w związku z koniecznością uzyskania niezbędnych pozwoleń administracyjnych ze względu na niezgodności koncepcji z dostępnymi uwarunkowaniami technicznymi.- Przedłużenie prac projektowych o rok oznacza konieczność utrzymania przed dodatkowy okres sprzętu i ludzi - podkreśla Michał Wrzosek.
Według Budimexu większe koszty związane są też z wykonaniem prac dodatkowych, takich jak przebudowa biegu rzeki Wilgi. Jako trzeci powód zwiększenia kosztów inwestycji wykonawcy wskazują wzrost cen materiałów budowlanych (beton, asfalt, stal, ropa) średnio o 50 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Zaznaczają, że ceny kontraktowe pochodziły z 2016 roku.
- Prace przez Budimex są cały czas realizowane. Brak porozumienia może jednak oznaczać wstrzymanie robót - przyznaje Michał Wrzosek.
W magistracie i spółce Trasa Łagiewnicka oczekiwania firmy Budimex przyjęto z zaskoczeniem. Skontaktowaliśmy się z Krzysztofem Migdałem z zarządu Trasy Łagiewnickiej. Nie chciał komentować sprawy. - Trwają rozmowy dotyczące wydłużenia prac budowlanych.
Całkowite zakończenie inwestycji może się przesunąć o około 10-12 miesięcy - przyznał jedynie Krzysztof Migdał.
Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji, za 802 mln zł, powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Budowa rozpoczęła się w lutym 2018 r., a przewidywane zakończenie prac to 2021 r.
- Tak oszukują mechanicy. Kierowcy – miejcie się na baczności!
- Nowy odcinek ekspresowej zakopianki gotowy! Zobacz jak wygląda!
- Parkowanie w Krakowie. Nowe zasady, większa strefa
- Najbardziej ekskluzywne osiedla w Krakowie [TOP 10]
- Cracovia. Żony i partnerki piłkarzy [ZDJĘCIA]
- Wisła Kraków. Żony i partnerki piłkarzy [ZDJĘCIA]
