https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej może zostać wstrzymana. Wykonawca oczekuje dodatkowych 28 mln zł

Piotr Tymczak
25.09.2019 krakowbudowa trasy lagiewnickiejn/z trasa lagiewnickafot. joanna urbaniecgazeta krakowska
25.09.2019 krakowbudowa trasy lagiewnickiejn/z trasa lagiewnickafot. joanna urbaniecgazeta krakowska Joanna Urbaniec / Polskapress
Na około 28 mln zł netto (3,5 proc. wartości kontraktu - 802 mln zł) wykonawcy Trasy Łagiewnickiej oszacowali wzrost kosztów tej inwestycji i takiej kwoty oczekują od miasta. - Brak porozumienia może oznaczać wstrzymanie prac budowlanych - przyznają w firmie Budimex.

WIDEO: Magnes. Kultura Gazura

Konsorcjum firm Budimex oraz Ferrovial Agroman realizuje budowę Trasy Łagiewnickiej od marca 2017 r., na mocy umowy podpisanej ze spółką Trasa Łagiewnicka, reprezentującą miasto Kraków.

- Przy wsparciu inwestora, wykonawca dokłada wszelkich starań, aby terminowo i rzetelnie zrealizować wynikające z kontraktu zobowiązania - zaznacza Michał Wrzosek, rzecznik prasowy Budimexu.

W tej firmie podkreślają jednak, że z uwagi na napotkane nieprzewidziane wcześniej trudności, wykonawca zmuszony był przedłożyć ok. 50 powiadomień o roszczeniach i domagać się wyrównania poniesionych przez siebie dodatkowych kosztów oszacowanych na 28 mln zł netto.

Zdaniem wykonawców na nieprzewidywalny wzrost kosztów inwestycji wpływ miały trzy czynniki. Pierwszym z nich jest przedłużenie o rok prac projektowych w związku z koniecznością uzyskania niezbędnych pozwoleń administracyjnych ze względu na niezgodności koncepcji z dostępnymi uwarunkowaniami technicznymi.- Przedłużenie prac projektowych o rok oznacza konieczność utrzymania przed dodatkowy okres sprzętu i ludzi - podkreśla Michał Wrzosek.

Według Budimexu większe koszty związane są też z wykonaniem prac dodatkowych, takich jak przebudowa biegu rzeki Wilgi. Jako trzeci powód zwiększenia kosztów inwestycji wykonawcy wskazują wzrost cen materiałów budowlanych (beton, asfalt, stal, ropa) średnio o 50 proc. w ciągu ostatnich dwóch lat. Zaznaczają, że ceny kontraktowe pochodziły z 2016 roku.

- Prace przez Budimex są cały czas realizowane. Brak porozumienia może jednak oznaczać wstrzymanie robót - przyznaje Michał Wrzosek.

W magistracie i spółce Trasa Łagiewnicka oczekiwania firmy Budimex przyjęto z zaskoczeniem. Skontaktowaliśmy się z Krzysztofem Migdałem z zarządu Trasy Łagiewnickiej. Nie chciał komentować sprawy. - Trwają rozmowy dotyczące wydłużenia prac budowlanych.

Całkowite zakończenie inwestycji może się przesunąć o około 10-12 miesięcy - przyznał jedynie Krzysztof Migdał.

Trasa Łagiewnicka o długości 3,5 km (w tym pięć tuneli o łącznej długości 2,3 km) powstaje na odcinku od ul. Grota-Roweckiego do skrzyżowania ulic Witosa, Halszki i Beskidzkiej. W ramach inwestycji, za 802 mln zł, powstanie też nowa linia tramwajowa, która będzie przebiegać od pętli w Kurdwanowie, wzdłuż rzeki Wilgi, pod terenami między sanktuariami Bożego Miłosierdzia i św. Jana Pawła II, do ul. Zakopiańskiej. Na trasie przejazdu tramwaju zaplanowano pięć przystanków. Budowa rozpoczęła się w lutym 2018 r., a przewidywane zakończenie prac to 2021 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krakus

Nie jestem pewien czy inwestorem jest miasto Kraków, z tego co pamiętam to jakieś partnerstwo publiczno-prywatne. To niech się teraz to partnerstwo martwi, jeszcze czego żeby na tą niepotrzebną mi drogę dorzucać więcej z moich podatków

H
Hshshhshhdhdh

Po kiego grzyba zaniżali wartość wykonania inwestycji? Nie ma w umowie renegocjacji cen materiałów to sie hońcie cwaniaki i kończcie to papranine!

G
Gość
28 września, 10:08, DziedzicZparku:

Kogo to dziwi ?

Idiotyczna inwestycja. Tylko po to, aby upchnąć to i owo w odpowiednie kieszenie.

Wszystko czego dotkną urzędnicze łapska w ostatnich latach, to porażka i wielomilionowe straty.

Jacek Majchrowski stracił kontrole nad miastem.

- stadion Wisly

- miejska infrastruktura

- ul. Krakowska

- rozpadajace sie torowiska

- trasa Łagiewnicka

- tramwaj na Krowodrze

- przebudowa Królewskiej

- "zasiedzenia" działek.

- zarzuty korupcyjne w ZBK

- zatrudnianie przestepcy Iwony

....

To tylko ostatnie 24 miesiące Jacka ( Stadion jest oficjalnie nadal w budowie - 600 mln kosztu, zamiast zakladanego 400 mln)

Jesteś obywatelem tego miasta to się bierz za robotę...jesteś od tego jak dooooooopa odsrania!!!...jedyne co potrafisz to ujadać jak kundel...jak ten tabloid....hauuuuuuuuuuuuuu.....hauuuuuuuuuuu

K
Krakus
28 września, 10:08, DziedzicZparku:

Kogo to dziwi ?

Idiotyczna inwestycja. Tylko po to, aby upchnąć to i owo w odpowiednie kieszenie.

Wszystko czego dotkną urzędnicze łapska w ostatnich latach, to porażka i wielomilionowe straty.

Jacek Majchrowski stracił kontrole nad miastem.

- stadion Wisly

- miejska infrastruktura

- ul. Krakowska

- rozpadajace sie torowiska

- trasa Łagiewnicka

- tramwaj na Krowodrze

- przebudowa Królewskiej

- "zasiedzenia" działek.

- zarzuty korupcyjne w ZBK

- zatrudnianie przestepcy Iwony

....

To tylko ostatnie 24 miesiące Jacka ( Stadion jest oficjalnie nadal w budowie - 600 mln kosztu, zamiast zakladanego 400 mln)

Dodajmy próby upchnięcia wstęgo-murów na pl. Inwalidów i pl. Wielkiej Armii Napoleona oraz ponadroczną "rewitalizację Parku Krakowskiego" ze żwirko-piaskiem.

D
DziedzicZparku

Kogo to dziwi ?

Idiotyczna inwestycja. Tylko po to, aby upchnąć to i owo w odpowiednie kieszenie.

Wszystko czego dotkną urzędnicze łapska w ostatnich latach, to porażka i wielomilionowe straty.

Jacek Majchrowski stracił kontrole nad miastem.

- stadion Wisly

- miejska infrastruktura

- ul. Krakowska

- rozpadajace sie torowiska

- trasa Łagiewnicka

- tramwaj na Krowodrze

- przebudowa Królewskiej

- "zasiedzenia" działek.

- zarzuty korupcyjne w ZBK

- zatrudnianie przestepcy Iwony

....

To tylko ostatnie 24 miesiące Jacka ( Stadion jest oficjalnie nadal w budowie - 600 mln kosztu, zamiast zakladanego 400 mln)

G
Gość
27 września, 18:28, Gość:

To co wykopali zasypac, przerwać to niszczenie przyrody.

#razemdlaklimatu

27 września, 23:29, Gość:

A goooooowno!!!!zaorać ciebie i tą przyrodę

Dzięki przyrodzie jeszcze żyjesz ignorancie. Karmi Cię matka ziemia i w każdej chwili może przestać Cię karmić jak traktujesz własną matkę jak szmate.

G
Gość

błędów na budowie jest ogromna ilość to widać trzeba zadać pytanie dlaczego czy brak jakości w wykonaniu czy brak fachowego nadzoru a może i oba czynniki występują przy takich inwestycjach powinno się dobrać inspektorów z doświadczeniem którzy już wykonywali tego typu prace tak aby swoją wiedzą rozwiązywać problemy a nie stwarzać lub powiedzenie jakoś to będzie wykonawca ma zająć się tylko wykonaniem a nie rozwiązywaniem problemów projektowaniem i nie wiadomo czym jeszcze potem dochodzi jeszcze czynnik ludzki gdzie o pomyłkę nie trudno przypadek rozbiórka ścian fundamentowych

G
Gość
27 września, 22:22, Gość:

A ja myślę że to błędy na budowie w ciągu ostatnich 2 tygodni najpierw wysłano ściany oporowe a potem ok 1 m skuto na odcinku chyba z 50 m po obu stronach tunelu. Nie Wim czy ktoś się pomylił czy o co chodzi ale dla mnie Be sensu robota, akcja od strony kurdwanowa

Już zdałeś relację..[wulgaryzm]czu..parówo!

C
Cały zarząd tej budowy

To sa jacyś dyletanci. Najpierw wszystko idzie gładko a za chwilę proponują rok opóźnienia i wzrost kosztów.

G
Gość

A ja myślę że to błędy na budowie w ciągu ostatnich 2 tygodni najpierw wysłano ściany oporowe a potem ok 1 m skuto na odcinku chyba z 50 m po obu stronach tunelu. Nie Wim czy ktoś się pomylił czy o co chodzi ale dla mnie Be sensu robota, akcja od strony kurdwanowa

t
tytoń

Wapno z powrotem na białe morza.

G
Gość
27 września, 12:00, Krakus:

Nie rozumiem jak planując inwestycję na lata, w ofercie nie skalkulowano wzrostu cen surowców i możliwych dodatkowych prac. A może umowa jest źle skonstruowana ?

27 września, 12:02, weds:

stara sztuczka z wyłudzeniem kasy - idioci nie potrafią policzyć inflacji to niech lepiej grabią liście

do wideł i do gnoju nieudaczniki ,jak można tego nie zastrzec sobie tego w umowie

G
Gość

To co wykopali zasypac, przerwać to niszczenie przyrody.

#razemdlaklimatu

G
Gość
27 września, 14:03, Gość:

Dla wszystkich komentujących to nie jest Inwestycja, to jest Konsumpcja na kredyt! Z tego nie będzie żadnego zwrotu, zysku. To jest konsumpcja asfaltu, jednym będzie wygodniej innym mniej wygodniej żyć. Ale to nie ma nic wspólnego z inwestycją. Inwestycją to można nazwać 500 wydajemy kase rodzą dzię dzieci albo te co się urodziły są lepiej wyedukowane i mmay potem innowacyjną gospodarkę opartą na wiedzy i zwrot w postaci podatków. Trasa Łagiewnicka to KONSUMPCJA, przejadanie kasy podatników.

Zgadzam się. Mielenie pieniędzy przez spółki. ... A szczelne to ? To ZALAĆ!

G
Gość

Dla wszystkich komentujących to nie jest Inwestycja, to jest Konsumpcja na kredyt! Z tego nie będzie żadnego zwrotu, zysku. To jest konsumpcja asfaltu, jednym będzie wygodniej innym mniej wygodniej żyć. Ale to nie ma nic wspólnego z inwestycją. Inwestycją to można nazwać 500 wydajemy kase rodzą dzię dzieci albo te co się urodziły są lepiej wyedukowane i mmay potem innowacyjną gospodarkę opartą na wiedzy i zwrot w postaci podatków. Trasa Łagiewnicka to KONSUMPCJA, przejadanie kasy podatników.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska