Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: ceny biletów MPK w górę już w lutym?

Arkadiusz Maciejowski
Adam Wojnar
Urzędnicy miejscy chcą, aby już w lutym 2012 r. kolejny raz podrożały bilety komunikacji miejskiej. Ceny miałyby pójść w górę o blisko 10 proc. Oznacza to, że za najczęściej kupowany tzw. bilet hybrydowy zamiast 2 zł 80 gr zapłacilibyśmy aż 3 zł 10 groszy.

Czytaj także: Kraków: krwawa bójka w After Club na Sławkowskiej

- Podwyżka jest niezbędna, ponieważ cały czas rosną koszty zakupu paliw oraz energii - twierdzi Joanna Niedziałkowska, dyrektorka Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Planowana podwyżka cen biletów (z wyjątkiem okresowych) rocznie dałaby miastu o około 9 mln zł większe wpływy do budżetu.

Na tym nie koniec. W połowie przyszłego roku urzędnicy chcą przedstawić całkowicie nową taryfę biletową. Ma być ona dostosowana do nowej siatki połączeń, która ma wejść w życie w maju 2012 r. Po zmianach tramwaje i autobusy będą bowiem pojawiać się na przystankach częściej, ale czekać nas będzie za to więcej przesiadek.

Niewykluczone więc, że wprowadzone zostaną bilety wielokrotnego kasowania lub bilety na określoną liczbę przystanków. Rewolucje przeszłyby także bilety okresowe. Zniknąć mógłby m.in. bilet na jedną linię. - Chcemy zaproponować taką taryfę, dzięki której pasażerowie, przesiadając się, nie będą ponosić dodatkowych kosztów - zapewnia Niedziałkowska.

Radni miejscy nie mają jednak wątpliwości, że wprowadzanie zupełnie nowych biletów będzie się wiązać z kolejną podwyżką ich cen. - Zanosi się więc, że miasto chce, aby w przyszłym roku bilety podrożały dwa razy, łącznie o kilkadziesiąt procent - ocenia Teodozja Maliszewska, radna miejska (PO). - Na takie propozycje nie możemy się zgodzić - kategorycznie podkreśla Maliszewska.

Na poniedziałkowej komisji infrastruktury, poza propozycją podwyżek, radni miejscy zapoznali się z czterema wariantami zmian w komunikacji miejskiej. Pracownicy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji oraz naukowcy z Politechniki Krakowskiej przekonywali, że najkorzystniejszy dla pasażerów jest wariant pierwszy.

Zakłada on, że po mieście kursowałoby 18 linii tramwajowych i 70 autobusowych. Pojazdy pojawiałyby się na przystankach co 6 i 12 minut. Dodatkowo uruchomione miałyby być dwie nocne linie tramwajowe. Czas przejazdu z jednego punktu miasta do drugiego miałby się skrócić średnio o minutę.

Radni mieli jednak wiele wątpliwości m.in. dotyczących tras i częstotliwości kursowania poszczególnych linii komunikacji miejskiej. W związku z tym po nowym roku rekomendowany przez naukowców wariant ponownie będzie konsultowany z radami dzielnic. Wtedy też ustalane zostaną szczegółowo trasy konkretnych autobusów i tramwajów.

Ostateczna wersja zmian w siatce połączeń gotowa będzie prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia 2012 r.

Sylwester w Krakowie: sprawdź, gdzie możesz go spędzić i porównaj ceny!

Wybieramy najpiękniejszą sportsmenkę Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska