https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Chaos komunikacyjny na Krowodrzy

Piotr Ogórek
Sytuacja komunikacyjna na Krowodrzy i pomysły na jej poprawienie. Na razie to tylko koncepcje
Sytuacja komunikacyjna na Krowodrzy i pomysły na jej poprawienie. Na razie to tylko koncepcje infografika Elżbieta Rzyczniak
Przy ulicy Wrocławskiej powstaje osiedle, na którym zamieszka nawet 15 tys. osób. Wraz z nimi pojawią się tysiące samochodów. Już teraz ulice dojazdowe do Nowego Kleparza korkują się na potęgę. Do tego rejon ma słabą ofertę transportu miejskiego. Jeśli władze Krakowa nie znajdą rozwiązań komunikacyjnych, to Krowodrzę czeka gigantyczny paraliż.

- Urzędnicy lekką ręką wydali pozwolenia na budowę osiedla dla kilkunastu tysięcy ludzi. Nikt w magistracie nie przejmuje się tym, że mieszkańcy nie będą mieli dostępu do żadnej infrastruktury komunikacyjnej - mówi Andrzej Guła z Krakowskiego Alarmu Smogowego oraz mieszkaniec Krowodrzy. I zgłasza pomysły, jak problem rozwiązać choć w części.

Pierwszy - to aleja spacerowa ze ścieżką rowerową wzdłuż torów od stacji PKP Łobzów do parku Kleparskiego. Do tego trzeba złączyć ulicę Składową, którą mogłyby jeździć małe autobusy i tylko okoliczni mieszkańcy.

Inny pomysł - to zwiększenie roli Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) i budowa przystanku Prądnicka (patrz mapka). Mógłby on powstać przy okazji modernizacji trasy Kraków Gł. Towarowy-Rudzice realizowanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe, ale kolejarze tłumaczą, że w aktualizacji Studium Wykonalności dla SKA z 2011 r. nie zakładano budowy nowego przystanku. Obecnie postęp inwestycji nie pozwala już na zmiany.

Ostatni pomysł to kładka dla pieszych i rowerzystów nad torami kolejowymi, która łączyłaby ulice Składową i Doktora Twardego, tuż przy przystanku tramwajowym.

Urzędnicy tłumaczą, że inwestorowi budującemu osiedle nakazano przebudowę ul. Racławickiej, fragmentu Wrocławskiej oraz stworzenie koncepcji dla tej drugiej. Mowa jednak o kosmetycznych zmianach, bo możliwości poszerzenia ulicy po prostu nie ma. - W szykowanym planie miejscowym dla tego rejonu jest ulica wzdłuż nasypu kolejowego, która połączy Łokietka z Racławicką - mówi Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu. Urzędnicy chcą, by była to normalna ulica. Robienia Wrocławskiej bis obawia się Andrzej Guła.

Jego koncepcje popiera radny miejski Jakub Kosek (PO). - To bardzo dobre rozwiązania. Będziemy za nimi optować - mówi. - Pamiętajmy jednak, że bez przebudowy w rejonie Nowego Kleparza nie odkorkujemy tej części miasta - dodaje.

W zeszłym tygodniu mieszkańcy Krowodrzy prowadzili protest przez pięć dni. Codziennie przechodzili przez przejście dla pieszych przy powstającym osiedlu. - Protestujemy przeciwko zabudowie, wycince zieleni i idącymi za tym problemami komunikacyjnymi - mówił Andrzej Zawiła. Mieszkańcy są zdesperowani i w ten sposób apelują do władz miasta o pomoc.

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

p
pozdro
Ulica składowa to głupota. Tam powinien być ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż torów, ta kładka nad torami i 2 przystanki SKA Łobzów i SKA Prądnicka i w zależności gdzie komu pasuje jechać to idzie albo na Łobzów, albo na Prądnicka, albo na tramwaj Biprostal/Urzędnicza lub Prądnicka. Ruch samochodowy powinien być ograniczony. Chodniki są na wrocławskiej za wąskie stanowczo i należy je mocno poszerzyć, a drogę zrobić jednokierunkową
A
Ada
Najpierw ze swoimi sąsiadami pogadaj żeby na rowerek wsiedli a nie innym dyktuj jak mają jeździć.
K
Kazio
Czekamy aż pan Guła zajmie się problem psich kup na Krowodrzy. One przecież też pylą...
M
Mieszkaniec Krakowa
Przystanek koleji aglomeracyjnej w okolicy przystanku tramwajowego Pradnicka to bardzo dobry pomysl !!!! Za kilka lat gdy pomiedzy ulica Wroclawska i torami kolejowymi pojawi sie duzo nowej zabudowy, mieszkancow, samochodow przyda sie bardzo !!! Bedzie on w odleglosci okolo 1,4 km od przystanku kolejowego Lobzow i okolo 1,5 km od przystanku Krakow Glowny kolejowy, czyli odleglosci nie beda takie male znowu jak niektorzy sie wypowiadaja. Nataomiast z Przystanku kolejowego Pradnicka do przystanku tramwajowego Pradnicka bedzie okolo 150 metrow. Oczywiscie sciezka pieszo-rowerowa tez powinna powstac i parking dla samochodow Park and ride. Generalnie pomieram ten pomysl !!!! Mam nadzieje ze miasto jeszcze teraz naniesie poprawki zeby generalny remont ktory ma zaczac sie w 2016 czy 2017 uwzglednial ten nowy przystanek koleji aglomaracyjnej, przystanek Pradnicka !!!!!!!!
N
NiechŻyjeZikit
Pozdrawiamy "planistów, "ekspertów" i "wizjonerów" :P
r
rex
Jesteś pewieni że przyjdzie nowy prezydent który zatopi obecnego Jaśnie Panującego z cygarem ?
K
KRK
Miasto pozbawione aktywnego Prezydenta miota się od ściany do ściany. Po wyborach przyjdzie "Nowy", ale wielu rzeczy już nie odkręci. Kraków - miasto spaskudzone.
o
olo
Zabudować szczelnie, żeby nie było przewiewu. A później usiąść i zastanawiać się skąd ten smog.
k
krk
co tu dużo mówić. Miliard w środę miliard w sobotę, jak to kiedyś mówili w reklamie. A że miasto jest urbanistycznie zmasakrowane? przecież jest po wyborach, to najlepszy moment żeby poszaleć.
k
krk
oczywiście budowa tego osiedla to paranoja, ale:
1. Budowa ścieżki spacerowej wzdłuż torów to chyba nieadekwatne rozwiązanie do potrzeb, na pewno nie rozwiązuje podstawowego problemu komunikacji dla tego osiedla, które po prostu nie powinno tam powstać.
2. Nie rozumiem zdania, że "Andrzej Guła boi się powstania Wrocławskiej bis" - przecież chyba chodzi o komunikację drogową z osiedlem, jedyny sposób to budowa nowych dróg, czego właśnie wymaga to osiedle,
3. Chodzenie w ramach protestu po przejściu dla pieszych tam gdzie ma powstać osiedle to delikatnie mówiąc lekki bezsens - utrudnia życie Bogu ducha winnym ludziom a urzędnik sobie spokojnie siedzi przy biurku i je kanapkę i sika na to. Trzeba się zebrać pod urzędem architektury i zrobić im tam oblężenie, ewentualnie wyciągnąć za uszy winnych, trochę dalej trzeba by się ruszyć ale to miałoby sens,
4. Dziennikarze - zamiast pisać o różnych ludziach którzy mają jakieś tam koncepcje (powoli cały kraj zmienia się w urbanistów jak kiedyś w trenerów piłki nożnej), lepiej podajcie nazwiska odpowiedzialnych za przyznanie tego skandalicznego pozwolenia, ci ludzie nie powinni pełnić funkcji urzędowych, mogą ew. malować linie na drogach. GK zamienia się w onet i maltretuje każdy temat do granic niemożliwości byleby go tylko nie rozwiązywać.
p
podpisek
na wrocławskiej osiedle na 15 tyś ludzi??? ktoś albo w łapę wziął albo takich mamy "gospodarzy"
Już mamy takie getta bez dróg i parkingów na Kużnicy, niedługo będzie na Stelli Sawickiego nowe osiedle zasiedlone a tu na Wrocławskiej 15,000 ?!
x
x
Co za różnica, czy będzie MPK czy nie... wiadomo, że na mieszkanie przypadnie średnio 1,5 samochodu - czy deweloper zapewnił takie miejsca postojowe? Mimo strefy ta część Krakowa jest zaje*ana niemiłosiernie na non stopie, nie ma gdzie stanąć. Mam tam mieszkanie, które wynajmuję, bo wyprowadziłem się z tej jakże pięknej dzielnicy z której w zasadzie dobrze to tylko na piechotę na rynek na piwko było w piątek. Poza tym dramat. I jest wyraźnie coraz gorzej! Teraz nawet nie jeżdżę, żeby zobaczyć co tam u wynajmujących bo taki syf.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska