https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Inwestorzy coraz cześciej budują ulice

Marcin Karkosza
Kraków. Inwestorzy coraz cześciej budują uliceJednym z przykładów drogi zmodernizowanej przez inwestora jest fragment al. 29 listopada
Kraków. Inwestorzy coraz cześciej budują uliceJednym z przykładów drogi zmodernizowanej przez inwestora jest fragment al. 29 listopada ZIKIT
Coraz częściej prywatni inwestorzy podejmują się budowy lub przebudowy fragmentu dróg publicznych, które mają prowadzić do nowych obiektów, np. biurowców, budynków mieszkalnych czy galerii handlowych. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zawiera rocznie około 150-200 umów z partnerami prywatnymi. Nowe układy komunikacyjne mają zapobiec problemom komunikacyjnym rejonie nowych inwestycji.

- Chcąc wybudować nowy budynek, trzeba mieć na uwadze, że teren musi być „uzbrojony komunikacyjnie", a dogodny dojazd to podstawa każdej inwestycji. Dlatego już na etapie składania wniosków, prowadzona jest analiza, w jaki sposób inwestycja wpłynie na ruch na tym obszarze – mówi Tomasz Boniatowski z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Jeśli konieczne są zmiany lub usprawnienia komunikacyjne, ZIKiT zawiera umowę z inwestorem, która szczegółowo ustala zakres partycypacji. Zgodnie z art. 16. „Ustawy o drogach publicznych", budowa lub przebudowa dróg publicznych, spowodowana inwestycją budowlaną, należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Udział inwestora może być różnoraki: finansowy, gruntowy, czasem są to prace projektowe albo wykonanie infrastruktury - poszerzenie drogi, przebudowa skrzyżowania, nowe rondo, pasy włączające czy wyłączające ruch, separatory, chodniki dla pieszych.

Rocznie ZIKIT zawiera blisko 200 takich umów, a udział inwestorów już w zrealizowanych elementach układu drogowego rokrocznie wzrasta. Są to coraz większe oszczędności dla kasy miejskiej, a także coraz lepsze wiadomości dla krakowian, którzy poruszają się na co dzień po mieście samochodami i komunikacją zbiorową. Warto zauważyć, że obawa przed paraliżem komunikacyjnym, to jeden z głównych powodów oprotestowywania nowych inwestycji w Krakowie.

Wspomniane wcześniej umowy to także bardzo pozytywny przykład na współpracę władz miasta z przedstawicielami prywatnych firm, które inwestują w Krakowie. Z jednej strony ZIKIT „stoi na straży" interesów mieszkańców i litery prawa, z drugiej inwestor wykazuje się inicjatywą i zgadza się na zwiększenie zakresu prac czy kosztów inwestycji, tak aby skorzystali na niej mieszkańcy, a nie tylko firma. To z kolei wpływa pozytywnie na odbiór społeczny.

- Oczywiście dobre drogi dojazdowe do nowego osiedla czy hipermarketu, podnoszą wartość tej inwestycji, bo im lepiej produkt jest opakowany, tym lepiej się sprzedaje. Korzyści są więc obustronne – podsumowuje Tomasz Boniatowski z ZIKiT.

Dzięki takiej współpracy powstał m.in. układ komunikacyjny przy Galerii Bonarka, Galerii Bronowice, czy przebudowywana jest ul. Reduta. Najświeższym przykładem jest również budowa kompleksu biurowego Opolska Bussines Park, w ramach której poszerzona została al. 29 listopada.

- Podobnie jak gmina, byliśmy zainteresowani przebudową układu komunikacyjnego, ponieważ wykonane prace usprawnią ruch w newralgicznym punkcie Krakowa. W tym celu inwestor przekazał także część działki gminie na cele komunikacyjne – mówi Marcin Mróz, project manager z Echo Investment, odpowiedzialny za realizację Opolska Bussines Park.

Zakres prac objął także m.in. budowę chodnika i kawałka ścieżki rowerowej, na jezdni al. 29 Listopada wykonany został pas dla lewoskrętu do zespołu budynków biurowych , wymieniono oświetlenie uliczne, a wlot ul. Woronicza oraz skrzyżowanie z al. 29 Listopada - zostało wyposażone w sygnalizację świetlną. Wszystkie roboty budowlane i prace projektowe wykonane zostały staraniem inwestora, a koszty przekroczyły 4, 4 mln zł. Realizacja trwała od maja do października 2015 roku w koordynacji i pod nadzorem ZIKiT.

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
jersey
Akurat lewoskret z 29go do tego biurowca, spowodowal koniecznosc dodania kolejnych swiatel zaraz za skrzyzowaniem == jeszcze gorsza plynnosc ruchu na 29go listopada.
W
Wakr
 

Budowa nowych drog nie zmniejsza korkow, to fundamentalna zasada.
B
Brosiu
Inwestycja ze zdjęcia, czyli zjad ze światłami do prywatnej posesji to jakiś żart. Kto był na 29listopada ten wie ze to miejsce stoi w miejscu a dodatkowy zjad zakorkuje je juz na amen. Paranoja. Nie wiem ile musieli zapłacić za pozwolenie na taką zmianę organizacji ruchu.
g
gość122
Będzie za jakiś czas tak, że administracja nie będzie robiła kompletnie nic;) 
g
g....prawda
Wybudował tylko wjazd do siebie. Bo lekkie przycięcie kikudziesięciu metrów trawnika na niewiele się zda, tym bardziej, że profil zakrętu został taki sam. W dodatku pojawiły się światła do wjazdu na posesję inwestora. Korki będa jeszcze większe niż były. Jak zaczna tam wjeżdżać i wyjeżdżać swoimi samochodami pracownicy biurowców to zacznie się koszmar.
B
Brosiu
Inwestycja ze zdjęcia, czyli zjad ze światłami do prywatnej posesji to jakiś żart. Kto był na 29listopada ten wie ze to miejsce stoi w miejscu a dodatkowy zjad zakorkuje je juz na amen. Paranoja. Nie wiem ile musieli zapłacić za pozwolenie na taką zmianę organizacji ruchu.
k
krakus
Dużo umów bo budujących własne domy też sie ubiera w przebudowę miejskich dróg!! Na dom chcę wydać 400k a muszę zrobić miastu drogę za ponad 100k aby móc go odebrać !!! Skąd mam wziąść taką kasę? Bank mi na to kredytu nie da bo to nie moja własność, którą jakby co mogą mi zabrać (jak dom)!
n
nn
Woooow niesamowite , inwestor zrobil łaskę i wybudował dojazd do swojego biznesu....ja cieee !? A czy ktoś pomyślał jaki wpływ na ruch w tym miejscu bedzie mialo wybudowanie tych trzech koszmarnch kołchozów ?

 
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska