WIDEO: Trzy Szybkie
Projekt uchwały ws. biletu aglomeracyjnego zakłada stworzenie programu dopłat do miesięcznych biletów aglomeracyjnych przez gminy Aglomeracji Krakowskiej dla mieszkańców płacących podatki w tych gminach. Pomysł jest taki, by przygotowano minimum trzy warianty tańszych cen biletów aglomeracyjnych. Gminy z Aglomeracji Krakowskiej decydowałyby w jakiej cenie wybrać bilet, do którego będą dopłacać.
Obecnie cena miesięcznego biletu sieciowego w Krakowie na wszystkie linie wynosi 106 zł. Mieszkańcy płacący podatki w Krakowie płacą 69 zł. W uchwale radni proponują, by były do wyboru trzy bilety dla mieszkańców z aglomeracji (płacących podatki w gminach Aglomeracji Krakowskiej): A1 - za 96 zł, A2 - 86 zł, A3 - 76 zł. Gminy z Aglomeracji Krakowskiej, podpisując porozumienie, same decydowałyby o progu dofinansowania do biletu, jednocześnie przeznaczając środki budżetowe na pokrycie różnić między ceną biletu, a biletu Kraków A.
"Działanie to ma na celu postawienie kolejnego kroku w walce z zanieczyszczeniem powietrza poprzez zwiększenie cenowej atrakcyjności biletów, dla mieszkańców dojeżdżających do Krakowa" - napisali radni w uzasadnieniu projektu uchwały. Wnioskują w nim o to, by prezydent do końca pierwszego kwartału 2020 r. przedstawił już gotowy projekt nowych rozwiązań dotyczących biletu aglomeracyjnego.
- Proponowane przez nas rozwiązanie nie wpłynie na stan budżetu Krakowa, bowiem do biletów aglomeracyjnych dopłacałyby ościenne gminy, a może zmniejszyć liczbę aut wjeżdżających do miasta. Uważamy, że trzeba korzystać z każdego pomysłu, który może doprowadzić do mniejszej emisji spalin i ochrony powietrza - wyjaśnia radny Jakub Kosek (PO), inicjator projektu uchwały.
Co na to władze miasta. - Nie wiadomo czy ościenne gminy zdecydowałyby się na takie rozwiązanie ze względu na finanse. Dobrze byłoby też najpierw po jakimś czasie ocenić aktualne zmiany. Od maja wprowadziliśmy nową taryfę biletową, umożliwiającą posiadaczom Karty Krakowskiej zakup biletu sieciowego po niższej cenie. Dopiero teraz - po wakacjach i zakończeniu części remontów torowisk - można w pełni analizować, jaki jest wynik tych zmian. Trzeba też pamiętać, że w grudniu wejdą w życie nowe, podwyższone opłaty za postój w strefie parkowania - komentuje Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.
Radny Kosek argumentuje, że skoro od 15 grudnia mają wzrosnąć opłaty w strefie parkowania (kierowcy będą płacić 4-6 zł za godzinę postoju w zależności od podstrefy, a nie 3 zł jak obecnie), to w zamian osobom dojeżdżającym do Krakowa z okolicznych gmin powinno się zaproponować coś w zamian. - A takim rozwiązaniem mógłby być właśnie tańszy bilet aglomeracyjny - przekonuje radny Kosek.
Natomiast zgodnie z już uchwalonymi przez krakowskich radnych zmianami w przepisach, kierowcy zostawiający samochody na parkingach park&ride w gminach sąsiadujących z Krakowem, będą mieli możliwość bezpłatnych przejazdów komunikacją aglomeracyjną i miejską na bilet parkingowy. - Taki system działa w Krakowie, a teraz rozszerzamy go na ościenne gminy - przyznaje dyr. Franek. To rozwiązanie także ma zachęcić do przesiadania się z aut do komunikacji zbiorowej. Gminy tym zainteresowanie będą musiały podpisać z władzami Krakowa porozumienie dotyczące honorowania biletów z parkingów w pojazdach komunikacji miejskiej.
Aglomeracja Krakowska obejmuje m.in. gminy: Biskupice, Kocmyrzów-Luborzyca, Michałowice, Świątniki Górne, Wieliczka, Wielka Wieś, Zabierzów, Zielonki.
- Upiorne miejsca w Małopolsce. Czy tam naprawdę straszy?
- Najgorsze mieszkania do wynajęcia. Zobacz, co oni oferują [ZDJĘCIA]
- Tak w ostatnich latach zabudowało się Zakopane
- Budowa tunelu zakopianki - fakty, liczby, ciekawostki
- TOP 20 najlepszych porodówek w Małopolsce
- Wybory parlamentarne 2019. Oto wszyscy nowi posłowie z Małopolski
