https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Karetki na razie nie wjadą na estakadę od ul. Wielickiej

Estakada miała służyć także służbom ratunkowym. Wjazdu od Wielickiej strzegą jednak słupki zamknięte na kłódkę.
Estakada miała służyć także służbom ratunkowym. Wjazdu od Wielickiej strzegą jednak słupki zamknięte na kłódkę. Andrzej Wiśniewski
Służby ratunkowe nie mają możliwości przejechania przez nową estakadę tramwajową łączącą ulice Lipską i Wielicką. Winne są słupki zamykane na kłódkę.

Sprawę braku wjazdu na estakadę tramwajową zgłosił nam anonimowo czytelnik. Mężczyzna twierdzi, że był świadkiem sytuacji, w której karetka na sygnale nie była w stanie wjechać na nową estakadę tramwajową Lipska- Wielicka, od strony ul. Wielickiej.

"Karetka zatrzymała się przed barierkami zamkniętymi na kłódkę, po czym po chwili pojechała dalej ul. Wielicką. Czy pojazdy uprzywilejowane i ich załogi, które ratują ludzkie życie, nie powinny mieć możliwości przejechania przez obiekt?" - pyta w liście do nas mieszkaniec.

Coś denerwuje lub przeszkadza w Twoim mieście? Byłaś (-eś) świadkiem ciekawego wydarzenia? Daj nam znać! Czekamy na informacje, zdjęcia i nagrania wideo! Przyślij je na adres [email protected]. Do Twojej dyspozycji są też nasze profile na Facebooku: Mój Reporter Kraków | Gazeta Krakowska

Nie może być szybko
Przedstawiciele krakowskiego pogotowia, którym zadaliśmy to samo pytanie, przyznają, że opisana przez czytelnika sytuacja mogła mieć miejsce. - Na estakadę możemy bez problemu wjechać od strony ul. Lipskiej, ale od strony ul. Wielickiej wjazd jest, niestety, zamknięty słupkami - mówi Joanna Sieradzka, rzeczniczka Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego. Powoduje to, że zespół ratownictwa medycznego, znajdujący się w okolicy ul. Wielickiej, musi pokonać dodatkowe kilka kilometrów, żeby wjechać na estakadę. - Przekłada się to na wydłużenie czasu dotarcia na miejsce i opóźnienie akcji ratunkowej. Podobnie dzieje się w przypadku konieczności zjazdu z estakady w kierunku Uniwersyteckiego Szpitala Dziecięcego lub Szpitala św. Rafała - przyznaje przedstawicielka pogotowia. - Otwarcie estakady od strony ul. Wielickiej z pewnością byłoby ułatwieniem i skróciłoby czas przejazdu do akcji ratunkowych - dodaje.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, który odpowiada za organizację ruchu na nowej estakadzie, tłumaczy, że słupki przy wjeździe od strony ul. Wielickiej są konieczne. - Zostały zamontowane po to, by uniemożliwić wjazd na obiekt na przykład autom osobowym - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT.

Drogowcy twierdzą też, że estakada nie może być wykorzystywana przez służby do skracania sobie drogi przez miasto. - Konstrukcja estakady - przez znajdujące się w jej środku wygrodzenia i liny - nie pozwala na ominięcie tramwaju, który w godzinach szczytu kursuje co 2,5 minuty. Z podobnych względów służby nie mają przejazdu na przykład przez tunel Krakowskiego Szybkiego Tramwaju pod Dworcem Głównym.

Drogowcy tłumaczą natomiast, że karetki mogą skorzystać z przejazdu przez estakadę w całkowicie wyjątkowych sytuacjach. - Jeśli konieczny byłby przejazd przy dużym wypadku komunikacyjnym, to wtedy służby mogą otworzyć kłódki przy barierach przy pomocy klucza - wyjaśnia Michał Pyclik.

Klucz to nie rozwiązanie
Problem w tym, że na razie nawet drogowcy nie posiadają klucza, który otwiera kłódkę od strony ul. Wielickej. Ma on trafić do nich dopiero jutro. Urzędnicy planują przekazać go pogotowiu w przyszłym tygodniu.

Okazuje się, że już teraz na takie rozwiązanie nie chce zgodzić się pogotowie. - Rozwiązania w postaci kluczy do kłódki bądź pilota nie można zastosować w systemie Państwowego Ratownictwa Medycznego w żadnej sytuacji, nie tylko na tej estakadzie - zaznacza Joanna Sieradzka. - W akcjach ratunkowych w Krakowie udział biorą nie tylko karetki KPR, ale też innych dysponentów z całego województwa.

To ponad sto pojazdów i nigdy nie wiadomo, który zespół zostanie wysłany w danej chwili do zdarzenia.

Po naszej interwencji drogowcy obiecują zastanowić się, czy możliwe jest wprowadzenie innych niż kłódki zasad wjazdu na obiekt przy ul. Wielickiej. - Jeśli otrzymamy wniosek od służb, to zostanie on przeanalizowany i w przyszłym tygodniu opracujemy optymalne rozwiązanie - zapewnia Michał Pyclik.

WIDEO: Krakowski szybki tramwaj. Estakada Lipska - Wielicka już gotowa

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Nalezy zastosowac rozwiazanie jakie kiedys widzialem na lotnisku Balice a mianowicie szlaban ktory tam jest przy wyjezdzie z parkingu. W wypadku estakady nalezy zbudowac szlaban a obok postawic budke droznika i wtedy jak bedzie jechala karetka to druznik wyjdzie z budki i podniesie szlaban a po przejezdzie karetki go zaraz go spusci zeby holota w samochodach tam sie nie pchala. Koniecznym beda tez wyrywkowe sprawdzania trzezwosci dróżnika przez Straz Miejska.
s
s
Buahahahahaha!!! Buahahahahahahaha!!! Polskaaaaa!!!
Z
Zaczarowany Dorożkarz
Estakada tramwajowo-samochodowa byłaby o wiele droższa i nigdy nie była tam przewidziana. Samochodowa Trasa Płaszowska od ul. Saskiej ma przebieg bliżej Bagrów i od drugiej strony Telefoniki - Kabla do skrzyżowania Wielicka/Kamieńskiego/Malborska/Nowosądecka, w planach był (jest?) wielopoziomowy węzeł z estakadą Tr.Płaszowska - N-sądecka. Wystarczy trochę poszukać np w BIP, a nie wypisywać brednie.
Druga część o debilnym nie zrobieniu od razu rozjazdów na skrzyżowaniu Lipska/Saska/Kuklińskiego ok, choć była wałkowana już dawno, bez odzewu ze strony winowajców...
Z
Zaczarowany Dorożkarz
NIGDY nie miały nią jeździć autobusy, skąd Ci się wzięło to "ponoć" ???
n
no_name
Ponoć tą estakadą miały jeździć autobusy, ale zjazdów od ulicy Wielickiej brak
M
Malo
Jak nie to kamerka zainstalowana by rejestrowała wjazd tam na zakaz, na pewno się wróci za mandaty.
K
Krakus
Oj jakiś ty jest głupi ! Głupi jak kilo gwozdzi ! Cofnięty burak !
j
josef
A dotacja unijna na jaki cel była przeznaczona? Na transport drogowy czy transport publiczny? Może podjedź sobie na miejsce i zobacz, co jest napisane na tablicy inwestycji ze środków unijnych.
Żadnej przebudowy tu nie będzie, zgodnie z planami trasa dla samochodów miała być dalej - i wcale nie jest to dobra wiadomość, ze względu na zniszczenie walorów rekreacyjnych Bagrów.
j
josef
Jak ulegniesz ciężkiemu wypadkowi i przyjazd karetki będzie się opóźniał ze względu na korek na Wielickiej czy Powstańców, to powtórzysz to, co napisałeś, czy będziesz błagał o pomoc?
Takich mądrali bardzo szybko weryfikuje samo życie.
G
Gość
Wystarczy że z noszami pójdą do niego pieszo.
r
ratmed
Od strony Prokocimia da się wjechać na estakadę, tylko trzeba jechać po ścieżce rowerowej. Osobiście w godzinach szczytu nie wybieram się tędy ponieważ tramwaje blokują ruch. Jednak przy korku na Wielickiej sięgającego Kabla, warto nawet chwilę postać za tramwajem bo skrót jest spory.
G
Gość
Kiedyś nie było pogotowia, to jak będziesz potrzebować pomocy, to sobie wyobraź że służb ratunkowych nie ma i ich nie wzywaj!
G
Gość
Kiedyś nie było pogotowia, to jak będziesz potrzebować pomocy, to sobie wyobraź że służb ratunkowych nie ma i ich nie wzywaj!
G
Gość
Estakady nie było i jeździły, to niech sobie wyobrażą że tej estakady NIE MA!!!
K
KONIEC TEGO!
A znak zakazu wjazdu dla samochodów, zamiast słupków nie wystarczy? Dlaczego nie wybudowano wspólnej estakady tramwajowo samochodowej ? Byłoby taniej. Późńiej trzeba będzie cały układ nowo wybudowany przebudować bo nikt nie uwzględnił docelowego rozwiązania...
STOP MARNOWANIU PUBLICZNYCH PIENIĘDZY. Dlaczego trzebabyło przebudowywać nowo wybudowaną ul. Lipską, żebywybudować rozjazdy do estakady? Dlaczego skoro tramwaj był w planach to nie uwzględniono odgałęzienia?
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska