https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Estakada Lipska-Wielicka przeszła testy obciążeniowe [WIDEO, ZDJĘCIA]

Marcin Karkosza
We wtorek odbywały się próby obciążeniowe estakady nad magistralą kolejową w Płaszowie. To główny element nowej linii tramwajowej łączącej ulice Lipską i Wielicką. Już wkrótce z nowej inwestycji będą mogli korzystać mieszkańcy.

WIDEO: Testy obciążeniowe nowej estakady

Autor: Marcin Karkosza, Gazeta Krakowska

– Konstrukcja estakady jest już gotowa. Jesteśmy na etapie prac montażowych i wykończeniowych. Dzisiejsze próby obciążeniowe zakończyły się sukcesem – informuje Michał Pyclik z ZIKIT.

W trakcie wykonywanej dziś statycznej próby obciążeniowej, na estakadę wjechało osiem ciężarówek, o łącznej wadze ponad 250 t. - Zakładaliśmy, że estakada może ugiąć się o 11 cm. Kiedy pojazdy zostały ustawione na najdłuższym - 126 metrowym - przęśle estakady, wychylenie konstrukcji wyniosło ok. 9 cm - mówi Artur Salacha, kierownik budowy. - Oznacza to, że konstrukcja zachowała się tak, jak przewidzieli konstruktorzy. Trzeba też zaznaczyć, że obiekt już nigdy nie zostanie tak mocno eksploatowany jak w trakcie obciążenia próbnego - dodaje.

Budowa estakady o długości 460 m, kosztowała ok. 140 mln zł. Prace nad jej budową rozpoczęły się pod koniec 2013 r. W tym czasie powstała podwieszona na na trzech tzw. pylonach, na wysokości 12 m konstrukcja. Do jej budowy zużyto ok 5 tys. kubików betonu oraz 3 tys. ton stali.

Zgodnie z planem, cała inwestycja, a więc połączenie tramwajowe między ulicami Lipską i Wielicką ma zostać oddana do użytku 31 sierpnia. Pewnie jest, że nową trasą szybkiego tramwaju kursować będą linie nr 9 i 50. Dzięki nowej estakadzie dla przykładu przejazd linii 50 pomiędzy pętlami skróci się o 4 minuty z 36 do 32 minut.

Niewykluczone jednak, że z nowego połączenia będzie korzystać jeszcze trzecia linia. – Ustalenia w tej sprawie trwają – wyjaśnia Michał Pyclik. Zanim to się jednak stanie, na początku sierpnia na obiekcie zostaną przeprowadzony zostanie jeszcze jeden test, tzw. dynamiczny. - Będzie polegał na przejeździe po estakadzie tramwajów, które będą po rozpędzeniu gwałtownie hamować. Sprawdzimy w ten sposób jak konstrukcja tłumi drgania - wyjaśnia Artur Salacha.

Na koniec konstrukcję czekają odbiory techniczne, które przeprowadzi nadzór budowlany. - Nowa estakada odciąży m.in. ciąg ul. Wielickiej oraz mającą niewielką przepustowość ul. Limanowskiego. Tutaj linia wydzielona w całości i doprowadza do ciągu tramwajowego wzdłuż ul. Lipskiej - mówi Krzysztof Migdał, koordynator inwestycji strategicznych w ZIKiT. - Oprócz tego kładka służy także pieszym i rowerzystom. Bo od tej pory ten ruch pieszych w tej okolicy odbywał się tunelem technicznym ciepłociągu pod torami w Płaszowie - dodaje.

Zobacz najświeższe newsy wideo z kraju i ze świata
"Gazeta Krakowska" na Youtubie, Twitterze i Google+
Artykuły, za które warto zapłacić!
Sprawdź i przeczytaj

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc
Tylko górą
g
gosc
Tak zamiast o pracujących i uczących się którzy dojeżdżają codziennie to priorytetem będzie chory który raz na jakiś czas musi dojechać do szpitala
M
Mirek
Znowu pieniądze "wyrzucone w błoto", wystarczyło poszerzyć po kilka metrów z każdej strony tej estakady i zrobić przejazd dla samochodów, ale po co ułatwić życie kierowcom, w Krakowie tylko się im utrudnia...
a
asm.
Nowa trasa "11" -

Czerwone Maki - Brożka - Wadowicka - Limanowskiego - Starowiślna - Grzegórzecka - Powstania Warszawskiego - Rondo Mogilskie - Tunel KST - Dworzec Towarowy.

Natomiast "12" stka mogłaby zamiast do Dąbia jechać do Małego Płaszowa.
C
Chory
Czyli od września z Placu Bohaterow Getta nie będzie czym dojechać do Grzegorzek, żeby dojść do szpitala na Kopernika. Pomyslcie trochę o starych i chorych.
M
MS
Fajnie, cieszę się. Teraz wybudujmy coś na północy Krakowa. Nie, nie galerię.
M
MS
bo z drewna ten most jest - ekologiczny.
K
Kbs
A czy ten stary tunel pod torami będzie również dostępny dla pieszych czy teraz tylko górą będzie możliwe przejście?
s
she devil
wreszcie i Kraków będzie miał swój most Siekierkowski ;)
M
Max
@Majk
Lipska, rondo Grzeg., a potem normalnie Mogilskie
M
Max
Matko Bosko....
M
Majk
A gdzie 50 będzie tam jeździła? Przecież 50 jedzie z Kurdwanowa na Krowodrzą.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska