https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kocmyrzowska za 50 mln zł

Piotr Ogórek
Jedna z głównych dróg wyjazdowych z miasta na północy jest wąska i dziurawa. Zamiast być wizytówką Krakowa, odstrasza korkami. Mieszkańcy o przebudowę Kocmyrzowskiej dopominają się od wielu lat
Jedna z głównych dróg wyjazdowych z miasta na północy jest wąska i dziurawa. Zamiast być wizytówką Krakowa, odstrasza korkami. Mieszkańcy o przebudowę Kocmyrzowskiej dopominają się od wielu lat Andrzej Banaś
Jest szansa, że jeszcze w tym roku ruszy przetarg na przebudowę jednej z głównych arterii Krakowa. To możliwe, bo dofinansować inwestycję chcą władze województwa. Chodzi jednak o część drogi.

Jeszcze w tym roku może zostać rozpisany przetarg na przebudowę ulicy Kocmyrzowskiej. Stan jednej z głównych ulic wylotowych miasta od lat woła o pomstę do nieba. Urzędnicy ciągle nie mogli znaleźć pieniędzy na jej przebudowę. Teraz z pomocą przychodzą władze wojewódzkie, które wykładają na remont 30 mln zł. Przebudowa nie obejmie całej ulicy, ale mimo wszystko jej spory fragment. Całość ma być dokończona wraz z przebudową trasy S7 do granic województwa świętokrzyskiego. Czyli do 2021 roku.

Inwestycja za 50 mln zł
- Wkrótce będzie podpisane porozumienie z Urzędem Marszałkowskim na wspólne przedsięwzięcie przebudowy ulicy Kocmyrzowskiej. Marszałek dopłaci do niego 30 mln zł - mówi „Gazecie Krakowskiej” Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa ds. inwestycji. Miasto ma dać 20 mln zł, a całość wyniesie ok. 50 mln zł. Przebudowa objęłaby odcinek od ulicy Darwina do granic miasta i dalej około 200 metrów, do obecnego drugiego ronda na drodze wojewódzkiej 776. Jeszcze parę lat temu urzędnicy miejscy zakładali, że przebudowa ulicy zacznie się od skrzyżowania z Bulwarową. Teraz będzie to 1,5 kilometra dalej.

- Województwo bierze na siebie odcinek za miastem. To 200 metrów, ale wymaga on pełnego rozbrojenia i budowy od nowa - zaznacza Leszek Zegzda, członek zarządu województwa.

Władze miasta przekonują, że są gotowe do inwestycji. Takie zapewnienia słyszymy jednak już od lat. Przebudowa Kocmyrzowskiej miała ruszyć w 2014 roku. W 2007 roku opracowano koncepcję dla tej inwestycji. W 2008 roku uzyskano nawet dla niej decyzję o uwarunkowaniach środowiskowych. Zdążyła już jednak stracić ważność w roku 2014. Zapobiegliwi urzędnicy zdobyli jednak kolejną w 2012 roku. W 2013 roku rada miasta uchwaliła, że budowa będzie realizowana w latach 2017-2020. W 2015 zmieniono to na lata 2021-2023. Teraz mówi się znów o roku 2017.

Dwa warianty przebudowy
- Mamy dokładną dokumentację projektową, do tego tzw. program funkcjonalno-użytkowy. Jesteśmy przygotowani do przetargu w trybie zaprojektuj i zbuduj jeszcze w tym roku - zaznacza Michał Pyclik, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

Dokumentacja jest przygotowana dla dwóch fragmentów Kocmyrzowskiej. Pierwszy obejmuje odcinek od ulicy Bulwarowej do planowanego węzła S7, a drugi od ul. Darwina do granicy miasta.

Miasto bierze pod uwagę do realizacji na razie drugi wariant. W obu przypadkach przebudowa zakłada powstanie dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych, nowe oświetlenie. Przewidziana jest też kładka nad Kocmyrzowską. Do tego przebudowa pętli tramwajowej na Wzgórzach Krzesławickich na zintegrowaną pętlę autobusowo-tramwajową.

W ramach wariantu bliżej miasta przewidziana jest przebudowa skrzyżowania z Bulwarową. Na to przyjdzie jednak poczekać. Tędy ma przebiegać trasa S7 w stronę województwa świętokrzyskiego i w tym miejscu zaplanowano węzeł drogowy Grębałów. Ta inwestycja ma być zrealizowana do 2021.

- Jeśli urząd miasta wynegocjował takie rozwiązanie, to bardzo dobrze. Bulwersujące jednak jest, że tyle to trwa - mówi Michał Drewnicki, radny miejski PiS z Nowej Huty.

Północ miasta po latach zaniedbań doczeka się w końcu ważnych inwestycji. Niedawno podpisano porozumienie na dofinansowanie rządowe dla przebudowy ulicy Igołomskiej. Trwa także analiza ofert przetargowych na przebudowę al. 29 Listopada.

Zmiany na rondzie
Zanim zaczną się prace na ulicy Kocmyrzowskiej, wcześniej wyremontowane powinno być rondo Kocmyrzowskie. Tu kolejny etap prac zaczął się w poniedziałek. Remont objął teraz wschodnią część ronda, gdzie zajęto zewnętrzny pas ruchu na przejeździe tramwajowym w kierunku ul. Kocmyrzowskiej oraz w rejonie przyległego przejścia dla pieszych, przejazdu rowerowego i zieleńca.

Remont wymógł zmiany w ruchu. Na wlocie al. Andersa w rondo z kierunku od placu Centralnego zamknięty został środkowy pas ruchu, a na zajętym przejściu i drodze rowerowej na Kocmyrzowskiej będzie utrzymane przejście dla pieszych w postaci pomostu.

Do tej pory w ramach modernizacji ronda zakończyły się prace związane z demontażem sieci trakcyjnej i torowiska na nieczynnej dla ruchu tramwajowego części. Usunięto krzewy i drzewa przeznaczone do wycinki. Wykonano fundamenty i zamontowano nowe słupy sieci trakcyjnej. Przebudowano sygnalizację i kanalizację deszczową. Po wykonaniu demontażu torowiska przeprowadzono badania, w wyniku których okazało się, że trzeba wzmocnić grunt, zanim zamontowane zostanie nowe torowisko. Koszt całości prac na rondzie Kocmyrzowskim wynosi 7,6 mln zł.

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

Trwa wielka inwestycja kolejowa w Krakowie [WIZUALIZACJE]

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jaro
Na pętli tramwajowej na Wzgórzach aż się prosi parkin ParkRide, decydenci myślcie przyszłościowo ! Jeżdżę samochodem przez Wzgórza codziennie, chętnie bym się przesiadł do komunikacji zbiorowej ale nie ma gdzie zostawić samochodu !
G
Gość
wraz z ulicą i zatokami na ty odcinku bo koła urywa !!!... jeżdżę tym odcinkiem codziennie i to jest koszmar!
k
krakus
Poszerenie kocmyrowskiej jak najbardziej, jednak jeden pas powinien byc przeznaczony dla autobusów mpk, busiarzy i autobusów w ogole, zacheciloby to ludzi do korzystania z komunikacji, korki by sie zmnijeszyly z czasem. Takie ciagle dodawanie pasow to rozwiazanie "na chwile", okolice huty bardzo sie rozbudowują, za 10-15 lat bedzie potrzebny trzeci pas, a na to juz miejsca nie bedzie. Usprawniac komunikacje miejska, budwac parkingi parkuj&jedz (za bilet parkingowy mozliwosc korzystania z komunikacji), zakazywac parkowania na chodnikach. Miasto musi byc dla ludzi, jezeli wladze tego nie zrozumieją to za 50 lat beda wydawac z naszych podatkow kolejne miliony na to co opisalem powyzej, zachod od dobryh palu lat placi za bledy "mlodości", my jeszcze mamy czas bo jesteśy a dorobku, chociaż jak obsewuję to z boku to niestety ale powielamy błędy rozwiniętych państw.
h
hura
Chyba Igołomską
K
Krakus
Oby bo zawieszenie z 3 razy naprawialem przez kocmyrzowska, tam powinny jezdzic tylko furmanki bo taka droga
W
Wojtek22
Miasto poszerza drogi wjazdowe do Krakowa ( Igołomska, Kocmyrzowska, 29 Listopada), czyli korki w centrum miasta będą jeszcze większe. Są to inwestycje potrzebne, ale generalnie dla mieszkańców okolicznych miejscowości. Natomiast tak wyczekiwane inwestycje przez mieszkańców Krakowa: tramwaj na Górkę Narodową z odnogą na Azory, tramwaj do Mistrzejowic, czy przystanek SKA Czerwony Prądnik, jakoś nie mogą się rozpocząć
G
Gość
Dobrze, że przewidują kładkę dla pieszych. Powinno być ich w Krakowie znacznie więcej (oraz przejścia podziemne), gdyż nie do przyjęcia jest to, że autobusy miejskie co krok trafiają na czerwone światło, gdyż nawet jest sygnalizacja dla byle-zebry. Autobus powinien mieć wszędzie pierwszeństwo i nie powinien przed nosem tracić zielonego światła, gdyż hamując marnotrawi paliwo. Z tras autobusów miejskich trzeba usuwać sygnalizacje, zastępując je właśnie kładkami dla pieszych, przejściami podziemnymi. Czerwone światło powinien natomiast dostawać tramwaj, gdyż hamując zwraca prąd do sieci.
o
olo
Tymczasem można by zrobić tzw "agrafkę" na skrzyżowaniu ul. Bulwarowej, Cienistej i Kocmyrzowskiej. Coś jak Bulwarowa a Solidarności. Teraz tam jest "wolna amerykanka" i masa kolizji
G
Gość
40 -letni odcinek z drewnianymi podkładami do pilnego remontu, tramwaje jadą 5km/godz.,szyny są często naprawiane i wymagają wymiany !!!!!!
j
jpj
!
K
Krakauer
Przecież to jedna z głównych arterii NH, a nie Krakowa, ale dobrze, że jest szansa, byle by została wykorzystana!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Święto kultury w Mogilanach. Tydzień z folklorem, tańcami, warsztatami artystycznymi

NASZ PATRONAT
Święto kultury w Mogilanach. Tydzień z folklorem, tańcami, warsztatami artystycznymi

Designer Outlet Kraków od środka. Byliśmy na premierze przed wielkim otwarciem

Designer Outlet Kraków od środka. Byliśmy na premierze przed wielkim otwarciem

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska