Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Kolejne zmiany w organizacji ruchu pod Wawelem? Radni „jedynki” wnioskują do prezydenta

Ewa Wacławowicz
Ewa Wacławowicz
Obowiązująca od lutego br. zmiana organizacji ruchu  w okolicach  Wawelu
Obowiązująca od lutego br. zmiana organizacji ruchu w okolicach Wawelu Anna Kaczmarz
Radni Dzielnicy I Stare Miasto podjęli uchwałę, z wnioskiem do prezydenta Jacka Majchrowskiego, o przygotowanie koncepcji zagospodarowania, organizacji ruchu i przebudowy ulic Podzamcze, św. Idziego oraz Bernardyńskiej. Wśród propozycji radnych znajdziemy m.in. przebudowę i zwężenie obydwu pasów przy Podzamczu i ulicy św. Idziego czy wyznaczenie ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Bernardyńskiej.

FLESZ - Chcemy zwężania ulic w centrach miast

od 16 lat

Nie jest to nowy temat, bowiem od kilku lat jesteśmy świadkami jak Zarząd Dróg Miasta Krakowa zmienia organizację ruchu wokół wzgórza wawelskiego. W marcu 2018 roku zlikwidowano przystanek dla autokarów turystycznych u wylotu ulicy Grodzkiej, a fragment ulicy św. Idziego wyłączono wówczas z ruchu samochodowego. Pod koniec 2018 roku wzdłuż linii Plant ustawiono zaś ławki oraz donice z drzewami. Kolejne zmiany weszły w życie 15 lutego br., kiedy ulice św. Idziego i Podzamcze przy Zamku Królewskim objęto strefą ograniczonego ruchu.

- Staną się one obszarem dedykowanym pieszym, rowerzystom, osobom, które chcą tu spędzać czas, a nie tylko przejeżdżać samochodem skracając sobie drogę i omijając most Dębnicki – wyjaśniał wówczas Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego.

Jak już pisaliśmy, wstępnie planowano, że upoważnione do wjazdu będą osoby zamieszkujące Stare Miasto z abonamentem mieszkańca na obręb Plant (A1). Spotkało się to jednak ze zdecydowanym sprzeciwem Radnych Dzielnicy I oraz mieszkańców pozostałych stref, co przyniosło skutek w postaci dopuszczenia w tym rejonie również mieszkańców z sektorów A2, A4 oraz m.in. osób dojeżdżających do posesji, samochodów na czas wyładunku, rowerzystów, dorożek konnych, służb czy pomocy medycznej itd. Zmiany wywołały mieszane reakcje wśród kierowców. Zdarzali się i tacy, którzy mimo braku identyfikatorów przejeżdżali ulicami Podzamcze i św. Idziego jak gdyby nigdy nic. My z kolei zwracaliśmy uwagę, że wprowadzone ograniczenie ruchu powoduje zakorkowanie Dietla, Konopnickiej i mostu Dębnickiego.

Jakby kontrowersji było mało, podobnie jak w 2018 roku również w 2021 urzędnicy postanowili postawić na ulicy donice, które prócz wątpliwych walorów estetycznych, dodatkowo zawęziły obszar jezdni dla samochodów zwiększając go na rzecz pieszych. 3 lata temu Urząd Miasta Krakowa tłumaczył te decyzje próbą zwiększenia w tym obszarze bezpieczeństwa, co nie spodobało się znów kierowcom, którzy wprost nazwali zachowanie urzędników niepoważnym, a nawet niebezpiecznym.

Podobnego zdania są Radni Dzielnicy I - Grzegorz Sobol i Weronika Duda, którzy w najnowszej uchwale skierowanej do Prezydenta Miasta Krakowa podnoszą, że regulacja ruchu z wykorzystaniem donic daje wrażenie wprowadzenia jednego kierunku, jest nieczytelna, a co za tym idzie niebezpieczna dla kierujących pojazdami.

Radni poddali pod rozwagę Prezydenta Miasta, by w miejsce donic zrobić zawężenie obydwu pasów ulic Podzamcze i św. Idziego, celem zwiększenia miejsca dla pieszych oraz zieleni.

- Zastosowane rozwiązania podkreślają obowiązujące zasady ruchu drogowego na tym obszarze, poprzez redukcję prędkości pojazdów i tym samym wpływają na uspokojenie ruchu. Pozwalają na bezpieczne oraz efektywne przemieszczanie się wszelkiego rodzaju pojazdów i pieszych - uważa Kamil Popiela z Wydziału Komunikacji Społecznej UMK. Jak dodaje, wprowadzone zmiany, tj. strefa zamieszkania w omawianym rejonie, gdzie natężenie ruchu pieszych jest duże, jest oczywistym rozwiązaniem celem dostosowania do panujących warunków ruchowych.

Radni "jedynki" chcą również, by UMK przeanalizował możliwość wytyczenia ścieżki rowerowej w ten sposób, by wokół ulic Podzamcze, św. Idziego oraz Bernardyńskiej powstał spójny niekolizyjny system transportu. Wnoszą ponadto o remont ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Bernardyńskiej. Proponują alternatywne wyznaczenie jej trasy, by zminimalizować ryzyko kolizji rowerzystów wyjeżdzających z ulicy Bernardyńskiej w kierunku Plant czy ulicy Grodzkiej z innymi uczestnikami ruchu, zwłaszcza samochodami jadącymi ul. św. Idziego.

- Omawiany rejon z uwagi na położenie stanowi naturalne połączenie głównych tras pieszych, dlatego też wyznaczenie drogi rowerowej na ul. Podzamcze, św. Idziego, która z założenia byłaby kolizyjna nie znajduje uzasadnienia - mówi nam Kamil Popiela. Odnośnie remontu ścieżki rowerowej tłumaczy, że jeśli tylko Rada Dzielnicy I zgłosi takie zadanie, to z pewnością ZDMK będzie je wówczas procedować. Prace nad budżetem na 2022 rozpoczną się po wakacjach.

Wśród propozycji radnych znajdziemy również tę dotyczącą likwidacji "wyspy", jaka oddzielała wcześniej ruch samochodowy na ulicy św. Idziego tworząc tym samym ulicę z jednym poziomem jezdni, bez chodników i krawężników. Jak tłumaczą urzędnicy, projekt organizacji ruchu na likwidację ww. „wyspy” został zatwierdzony przez Miejskiego Inżyniera Ruchu i przekazany do Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

- Ta uchwała ma kilka elementów, które naszym zdaniem wymagają większego przemyślenia. Chcielibyśmy za jej pośrednictwem zwrócić na te elementy uwagę, dlatego apelujemy do prezydenta, aby popatrzył na temat całościowo i wprowadził już na stałe takie rozwiązania jak poszerzenie chodników czy wyrównanie ulicy z krawężnikami. Bardzo chciałabym niebawem spotkać się w gronie specjalistów np. z UMK, urzędu konserwatorskiego, ZZM czy plastyka miejskiego celem konsultacji i wypracowania jak najlepszych rozwiązań, które stworzą z tego miejsca bezpieczną wizytówkę dla wszystkich - mówi nam współautorka projektu uchwały Weronika Duda.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska