https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Linia tramwajowa do Górki Narodowej bez planowanej drogi w rejonie Krowodrzy Górki

Piotr Tymczak
Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej jest coraz bliższa ukończenia.
Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej jest coraz bliższa ukończenia. Wojciech Matusik
Coraz bliżej zakończenia są prace związane z budową linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. Wraz z torowiskiem powstaje nowy układ drogowy. Niektórzy mieszkańcy zwracają uwagę, że nie ma ogólnodostępnej drogi od skrzyżowania ulic Doktora Twardego – Bratysławska – Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila. Urzędnicy wyjaśniają, że zrezygnowano z tego rozwiązania, bowiem wnioskowali o to inni mieszkańcy.

- W ramach budowy linii tramwajowej miało powstać przedłużenie ulicy Doktora Twardego. Według symulacji miała to być droga dwujezdniowa a tymczasem na prezentowanych mapach zmian organizacji ruchu będzie to droga dla pojazdów uprzywilejowanych i to na większości trasy po torowisku. Czyli jadąc od strony Nowego Kleparza będziemy i tak musieli odbijać w prawo lub w lewo aby wjechać na Trasę Wolbromską. Chyba wszyscy sądzili, że powstanie droga, która będzie świetnym przedłużeniem do Trasy Wolbromskiej z odciążeniem i zmniejszeniem ruchu na ulicach Prądnickiej i Krowoderskich Zuchów czy Łokietka, ale tak nie będzie a może będzie nawet gorzej niż jest - komentuje jeden z mieszkańców.

Nowa droga na Krowodrzy Górce miała przebiegać wzdłuż torowiska

W odpowiedzialnym za przedsięwzięcie Zarządzie Inwestycji Miejskich przyznają, że na etapie koncepcji budowy linii tramwajowej do Górki Narodowej rozważana była budowa ogólnodostępnego układu drogowego na odcinku od ul. Fieldorfa Nila do skrzyżowania ul. Doktora Twardego – Bratysławska – Wybickiego. Nowa ulica będąca częścią tzw. Trasy Wolbromskiej miała biec równolegle do torowiska.

- Jednak z trakcie konsultacji społecznych, na etapie koncepcji i decyzji środowiskowej, takie rozwiązanie spotkało się ze sprzeciwem mieszkańców i aktywistów. Podnoszono argument, że budowa tej ulicy spowoduje większy napływ do centrum pojazdów prywatnych, a mieszkańcy, zamiast korzystać z transportu zbiorowego, będą wybierać transport indywidualny - wyjaśnia Jan Machowski z ZIM.

Zaznacza, że ostatecznie, wsłuchując się w głosy mieszkańców, miasto zaproponowało rozwiązanie kompromisowe: Trasa Wolbromska kończy się na ul. Fieldorfa Nila, gdzie zlokalizowany jest pierwszy z trzech parkingów park&ride jaki powstał w ramach inwestycji, a pomiędzy ul. Fieldorfa Nila a skrzyżowaniem ul. Doktora Twardego – Bratysławska – Wybickiego przebudowane jest torowisko z dopuszczonym ruchem pojazdów technicznych i uprzywilejowanych. Takie rozwiązanie znalazło się więc w projekcie budowlanym i decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i takie jest obecnie realizowane.

- W ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstaje ulica Dominika Ździebły-Danowskiego, między ulicą Opolską a Fieldorfa Nila. Aby dojechać do ulicy Opolskiej z okolic ulicy Doktora Twardego można wybrać tę ulicę, korzystając z istniejącego układu ulic Wybickiego, Krowoderskich Zuchów, Fieldorfa Nila, bądź Bratysławska, Prądnicka, Fieldorfa Nila - wylicza Jan Machowski.

Zwraca też uwagę, że ponadto dojazd z okolic ul. Doktora Twardego do ul. Opolskiej będzie zapewniony istniejącym układem drogowym, a więc ul. Wybickiego, Krowoderskich Zuchów, Batalionu Skała, Opolską, albo ul. Bratysławską, Prądnicką i Opolską.

Linia tramwajowa od sierpnia, tunel samochodowy od maja

Przypomnijmy, że budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej to obecnie największa samorządowa inwestycja infrastrukturalna w północnej części Krakowa. Trasa nowego tramwaju będzie miała łącznie ok. 5,5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe, a do dyspozycji zmotoryzowanych oddanych zostanie ok. 600 miejsc postojowych na trzech parkingach park&ride.

W ramach zadania budowanych jest 7 obiektów inżynierskich, które pozwolą na sprawne przemieszczanie się tramwajów na północ miasta.

W ciągu ul. Opolskiej powstaje tunel samochodowy. Nad nim mają przejeżdżać tramwaje.

Nad doliną potoku Sudoł powstają estakady – tramwajowo-drogowa i drogowa, które pozwolą przenieść ruch w kierunku północnym ponad ul. Nad Sudołem.

Plan jest taki, by linia tramwajowa do Górki Narodowej została uruchomiona w sierpniu, tak, aby mieszkańcy północnej części Krakowa mogli z niej skorzystać jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego. Natomiast tunel samochodowy w ciągu ul. Opolskiej ma zostać udostępniony kierowcom w maju, jeżeli na zakończenie prac w takim terminie pozwolą warunki pogodowe.

Sezon rowerowy już niedługo! Jaki rower wybrać?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Spokojnie. Ruch na osiedlowych ulicach się zwiększy (będzie to docelowo zjazd z obwodnicy północnej) to mieszkańcy wystąpią z petycją o budowę brakującego odcinka drogi i miasto wsłucha się w głosy mieszkańców :) Oczywiście wcześniej będzie kilka lat horroru na XXX lecia - ale skoro mieszkańcy w porę nie protestowali... ;)
W
Wernyhora
To jest modelowy przykład dlaczego tzw. aktywistów należy nie słuchać. Przecież ten ruch i tak będzie - tylko rozkłada się starym układem drogowym. Zmarnowano szansę na to, żeby poprawić ruch w tej części miasta. Jak można być tak szkodliwie głupim? Kto to zatwierdził i kto za to odpowiada?
G
Gość
„Podnoszono argument, że budowa tej ulicy spowoduje większy napływ do centrum pojazdów prywatnych, a mieszkańcy, zamiast korzystać z transportu zbiorowego, będą wybierać transport indywidualny - wyjaśnia Jan Machowski z ZIM.”

Ooooo… takich „głosów” to „miasto” wysłucha szczególnie chętnie. Tak im mów. Tego rodzaju „argument” jest dobry na wszystko.
G
Gość
Aktywiści to tacy co majakade i chcą postawić blok
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska