https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków ma nowe ekologiczne autobusy z klimatyzacją [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
fot. Marcin Karkosza
Od dzisiaj po ulicach Krakowa zacznie kursować pięć nowych autobusów. Nowe pojazdy pojawią się na linii 724 i 744. Po zakończonym remoncie ulicy Mogilskiej autobusy będą przerzucone na 124 i 424. Każdy z nich spełnia najwyższe europejskie normy związane z ochroną środowiska - Euro 6. W sumie do połowy kwietnia do naszego miasta ma być dostarczonych 28 pojazdów z ekologicznymi silnikami.

Kraków to pierwsze miasto w Polsce, do którego zostanie dostarczona tak duża partia autobusów z silnikiem Euro 6. Nowe pojazdy w porównaniu z najstarszymi posiadanymi przez MPK autobusami z silnikiem Euro 1, będą emitować o 95 proc. mniej tlenków azotu i o 97 proc. mniej cząstek stałych.

Zapraszamy także na Facebooka Reportera Mobilnego Gazety Krakowskiej

Kupione pojazdy mają długość 12 metrów, są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzajcę, monitoring, elektroniczne tablice wyświetlające trasę przejazdu, głosowe zapowiadanie przystanków oraz automaty biletowe.

Dostawa 28 autobusów to część dużego zamówienia, które obejmowało zakup 100 autobusów. 27 z nich to pojazdy przegubowe o długości 18 m, a 73 to standardowe 12-metrowe autobusy.

Umowa na ich dostawę została podpisana z firmą Solaris w 2011 r. Wartość całego kontraktu to ponad 92 mln zł. Koszt netto autobusu 12-metrowego to 845 tys. zł a przegubowego to 1 mln 126 tys. zł.

Obecnie MPK posiada 509 autobusów. Większość z nich ma niską podłogę.

Podczas dzisiejszej prezentacji pokazano 10001 autobus wyprodukowany przez firmę Solaris.

Krakowski przewoźnik regularnie wymienia swój tabor na coraz nowocześniejsze pojazdy. 99 procent autobusów, które wysyłane są codziennie do obsługi linii, mają niską podłogę.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski twierdzi, że dostawa nowych autobusów to efekt dobrej współpracy firmy Solaris z naszym miastem. – Cieszę się, że dbacie o nasze miasto – mówił w trakcie pokazu prezydent.

)

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
lucash9
Dajcie wszystko Nowe Hucie!! Oni zawsze najgłośniej skomlą. Rzygać mi się chce jak ciągle czytam to biadolenie nowohucian.
K
Krak
Widać że tabor się zmienia tylko dlaczego tak drogo. Jeżeli Kraków naprawdę walczy ze smogiem to komunikacja miejska powinna być bardzo tania żeby zachęcać do zostawiania samochodu w domu.
No i co z zatokami na przystankach - proponuje przejechać Królowej Jadwigi - autobus powoduje korki bo nie ma zatok - a to powoduje zwiększoną emisję spalin.
H
Horvath
724 i 744 linie zastępcze - jedne z niewielu gdzie ten autobus będzie się mógł pokazać - z powodu silnika Euro 6 a dokładniej z powodu układu wydechowego (na dachu) autobus nie mieści się pod większością wiaduktów - Łobzów, Prądnicka, Jugowicka - jedynie na Lubicz jako tako przejdzie. Cały obraz rządów Don Żul-jana - kupił ze swoją bandą autobusy, które nie będą mogły jeździć na większości miejskich linii. Ani chybi będzie w Krakowie wysyp nowych linii - z trasami ustalonymi wyłącznie dla nich. I jeszcze swoje gamoniostwo obracają w sukces - ot cały Krakówek i jego MPK.
b
buraczek
Za pierwszym razem zahaczy, potem już nie.
C
Czytelnik.
Już się pojawiły kwękające pisiory !
N
NH
Gdyby nie te dzikie busy, nie miałabym czym do pracy dojechać, bo MPK, ZIKiT i te wszystkie urzędasy w d... mają pasażerów. Niech dadzą te nowe autobusy Nowej Hucie, nowe tramwaje i naprawią torowiska! Też płacę podatki w Krakowie, a mam codziennie problem z dojazdem na Pleszów.
m
miki
Kiedy Kraków skończy z "dzikimi" busami? W Wielkopolsce /Poznań/takowe NIE istnieją w regularnej komunikacji pasażerskiej. Za to klimatyzacja W AUTOBUSACH, owszem, jest od dawna. Zniżki dla emerytow i rencistów /rodzinnych!!!!!!/ także. Jestesmy do tyłu tylko z przystankami wiedeńskimi, ale już pierwszy spowstaje.Pozdrawiam Małopolan!
r
robert
nawet i dobrze ze są nowe i lepsze autobusy i piękne ale teraz czas zeby powstały najnowsze tram,waje z niską podłogą bo ich jest o wiele za mało
j
jony
Jak ten "komin" /wydech na dachu/ zmieści się np pod wiaduktem na Prądnickiej??
j
jony
Panie Trzmiel chce pan wydłużyć jej trase ? o Basztowa do Pl.Matejki?
S
Szef wszystkich szefów
Czym Oni się chwalą? ŻENUŁA PANIE MAJCHROWSKI ŻENUŁA
s
s.
skoro i tak nie ma pieniędzy na dodatkowe kursy?
Likwidowane, skracane linie, zmniejszana częstotliwość kursów - ale pieniądze ładuje się w bajery jak kasowniki z kolorowym dotykowym ekranem.
Skończy się na jednym autobusie jeżdżącym raz dziennie ale wysadzanym brylantami.
k
krakusik89
jak widze pana m. to dostaje bialej goraczki
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska