Kraków. Miasto planuje tramwaj do Wieliczki. Powstanie koncepcja nowej linii z Prokocimia na osiedle Rżąka z ewentualnym jej przedłużeniem

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Miasto ogłosiło przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową i parkingiem park&ride.

FLESZ - Ile potrwa rowerowy boom?

W ramach zadania wykonawca ma przygotować co najmniej cztery warianty przebiegu linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej wraz z pętlą tramwajową w rejonie os. Rżąka. Zwycięzca przetargu powinien też uwzględnić pas autobusowo-tramwajowy wzdłuż ul. Wielickiej (w pasie dzielącym).

W każdym z rozpatrywanych wariantów wykonawca ma też rozpatrzeć lokalizację parkingu albo parkingów park&ride (zostaw samochód i przesiądź się na komunikację zbiorową). Koncepcja powinna uwzględniać parking lub parkingi kubaturowe (składające się z kondygnacji podziemnych lub nadziemnych) o pojemności min. 500 miejsc, zlokalizowane przy ul. Wielickiej, z czego 4 proc. należy wyznaczyć jako miejsca przeznaczone dla osób niepełnosprawnych. Konstrukcja parkingu/parkingów powinna umożliwiać rozbudowę obiektu o kolejne kondygnacje (do 1000 miejsc).

Warianty mają więc obejmować: przebieg tras, lokalizację parkingu albo lokalizacje parkingów P&R i pętli tramwajowej.Na tym nie koniec. W każdym z wariantów wykonawca będzie musiał przeanalizować możliwość przedłużenia planowanej linii tramwajowej w kierunku Wieliczki.

Budowa Trasy Łagiewnickiej - zobacz wizualizacje z powstającej inwestycji. Wizualizacja zrealizowana przez www.ACCstudio3D.com.

Kraków. Budowa Trasy Łagiewnickiej [WIZUALIZACJE]

"Dla przynajmniej wariantu rekomendowanego, należy przewidzieć możliwość przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Wieliczki na poziomie studialnym w zakresie sytuacyjno-wysokościowym. W szczególności należy przedstawić sposób przekroczenia autostrady A4, wraz z dowiązaniem do układu drogowego po południowej stronie autostrady. Zakres terytorialny rozważanego przedłużenia, należy ograniczyć, od strony południowej, w punkcie zakończenia ramp najazdowych" - zaznaczono w warunkach przetargu.

Warunek jest też taki, że przedłużeniu linii tramwajowej do Wieliczki powinna, w miarę możliwości, towarzyszyć obustronna, dwukierunkowa infrastruktura pieszo-rowerowa.

Wartość zamówienia oszacowano na ponad 975 tys. zł. Założenie jest takie, że koncepcja miałaby powstać do 30 listopada 2021 r.
Termin składania ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w przetargu wyznaczono na 21 sierpnia 2020 r.

Obecnie tramwaje jadące ul. Wielicką, w rejonie hipermarketu Tesco skręcają w lewo i dalej m.in. wzdłuż ul. Teligi dojeżdżają do Bieżanowa. Pomysł jest więc taki, by stworzyć nową „odnogę” torowiska - od skrzyżowania ul. Wielickiej z Teligi i Kostaneckiego tramwaje mogłyby jechać na wprost, do os. Rżąka, a dalej w kierunku Wieliczki. Jeden z przystanków można wyznaczyć przy nowych budynkach Szpitala Uniwersyteckiego. W przetargu zaznaczono więc, że koncepcja powinna też uwzględniać wynik opracowania pn. „Budowa układu komunikacyjnego w rejonie Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu” realizowanego przez Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie.

Z nowej linii tramwajowej korzystałyby jednak nie tylko osoby dojeżdżające do szpitala, ale również tysiące okolicznych mieszkańców Prokocimia, a w szczególności Rżąki. Obecnie do tego osiedla dojeżdżają tylko autobusy miejskie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam

Z jednej strony psioczą na duży spadek pasażerów a z drugiej chcą wybudować kilka tras tramwajowych.

K
Ktoś
24 lipca, 13:04, Zbigniew Rusek:

Poszaleli z tymi tramwajami? Niech lepiej zrobią priorytet dla autobusów na sygnalizacjach i pobudują przejścia podziemne, kładki, by zlikwidować czerwone światła z tras autobusów. precz z tymi cholernymi tramwajami!!! Nie lubię tramwajów. Utrudniają one ruch autobusom. Precz z tramwajami!!!

To kup se maść na ból d**py, bo nareszcie miasto zaczęło planować z wyprzedzeniem.

G
Gość

Do Wieliczka nie lepej by bylo od aktualny pedla tramwajowy do trasy Biezanow - Wieliczka kopalnia i korzystac istniejajaca infrastruktura?

G
Gość
24 lipca, 14:04, Zbigniew Rusek:

Poszaleli z tymi tramwajami? Niech lepiej zrobią priorytet dla autobusów na sygnalizacjach i pobudują przejścia podziemne, kładki, by zlikwidować czerwone światła z tras autobusów. precz z tymi cholernymi tramwajami!!! Nie lubię tramwajów. Utrudniają one ruch autobusom. Precz z tramwajami!!!

A poza tym wszystko dobrze?

Z
Zbigniew Rusek

Poszaleli z tymi tramwajami? Niech lepiej zrobią priorytet dla autobusów na sygnalizacjach i pobudują przejścia podziemne, kładki, by zlikwidować czerwone światła z tras autobusów. precz z tymi cholernymi tramwajami!!! Nie lubię tramwajów. Utrudniają one ruch autobusom. Precz z tramwajami!!!

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska
Dodaj ogłoszenie