https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Miliony złotych ściągane z kluczowych inwestycji transportowych, problem z serwisowaniem torowisk tramwajowych. O co chodzi?

Bartosz Dybała
Rozbudowa alei 29 Listopada
Rozbudowa alei 29 Listopada Joanna Urbaniec / Polskapress
Tegoroczna akcja zima była tak kosztowna, że aby pieniędzy na sprzątanie dróg i chodników wystarczyło do końca br., władze miasta zaplanowały przesunięcia w budżecie. Chodzi m.in. o ściągnięcie miliona złotych z rozbudowy głównej wylotówki z Krakowa na północ - alei 29 Listopada. W Zarządzie Inwestycji Miejskich uspokajają, że mowa o oszczędnościach po przetargu, które były trzymane jako rezerwa i nie są ZIM potrzebne - rozbudowa drogi nie jest zagrożona. Tymczasem Zarząd Dróg Miasta Krakowa ma poważne kłopoty z pracami serwisowymi torowisk tramwajowych, m.in. na rondzie Mogilskim - przyczyną jest brak na rynku m.in. materiałów do tłumienia drgań.

FLESZ - Wariant Delta uszkadza słuch?

od 16 lat

Problemy ZDMK z realizacją inwestycji. O co chodzi?

Na spore problemy w realizacji niektórych z zaplanowanych na wakacje inwestycji napotkał Zarząd Dróg Miasta Krakowa. Musiał m.in. odwołać prace serwisowe torowiska na rondzie Mogilskim. Urzędnicy twierdzą, że stało się to z przyczyn od nich niezależnych.

Jak się okazuje, nie chodzi o brak pieniędzy, a o brak materiałów, potrzebnych do wykonania inwestycji. Wśród nich ZDMK wymienia elastyczne żywice poliuretanowe do tłumienia drgań oraz mocowania szyn i rozjazdów - nie ma ich dostępnych na rynku. Niestety, co kluczowe w całej sytuacji, urzędnicy nie są w stanie na razie podać nowej daty rozpoczęcia prac.

Remont torowiska w rejonie skrzyżowania ul. Lubicz i Rakowickiej rozpoczął się w połowie maja i trwał blisko 1,5 miesiąca.

Kraków. Koniec remontu torowiska na skrzyżowaniu ulic Lubicz...

Rozmawialiśmy z radnymi dzielnicy Grzegórzki. Dziwią się temu nagłemu odwołaniu prac. Co prawda nie otrzymywali zgłoszeń od mieszkańców, że torowisko na rondzie Mogilskim jest w złym stanie, ale zwracają uwagę, że w wielu miejscach Krakowa szyny się wybrzuszają, więc prace serwisowe powinno się regularnie przeprowadzać. W ZDMK uspokajają jednak, że inwestycja była planowana z wyprzedzeniem, torowisko na rondzie Mogilskim nie uległo żadnym usterkom, które należałoby w trybie pilnym naprawić. Prace miały polegać m.in. na wymianie kilku zwrotnic.

Ale to nie koniec problemów. "W wakacje ZDMK planowało również prace na odcinku od ul. Dietla do ul. Kapelanka. Będą one realizowane w przyszłym roku i będą skoordynowane z pracami Miejskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej" - informują ponadto urzędnicy. W tym przypadku problemem również ma być brak materiałów. Dopytywani przez nas przedstawiciele magistratu odpowiadają, że inne inwestycje nie są zagrożone.

Z kolei w Zarządzie Inwestycji Miejskich mają wiedzę, że materiałów budowlanych na rynku zaczyna brakować. - Jednak na razie żaden z kontraktów nie jest zagrożony, w przypadku ZIM takie problemy nie występują - przekazał nam Jan Machowski, rzecznik prasowy tej miejskiej jednostki.

Niepokoić mogą natomiast zmiany budżetowe, które mieli głosować w środę miejscy radni. Na sesję trafiło zarządzenie prezydenta Jacka Majchrowskiego, które zakłada m.in. przeniesienie ponad 3,9 mln złotych z kluczowych dla mieszkańców inwestycji na wydatki bieżące, związane ze sprzątaniem Krakowa. O tym, że pieniędzy na porządkowanie dróg i chodników może zabraknąć, pisaliśmy już kilka miesięcy temu.

Miało to związek z bardzo wysokimi kosztami zimowego utrzymania porządku w mieście, które wyniosły ponad 38 mln zł. Teraz okazuje się, że bez wygospodarowania dodatkowych pieniędzy sprzątanie miasta trzeba by do końca roku mocno ograniczyć. Stąd przesunięcia w budżecie, dotyczące inwestycji, realizowanych przez ZIM.

Chodzi m.in. o przebudowę alei 29 Listopada, czyli głównej wylotówki z Krakowa na północ, z której zgodnie z zarządzeniem prezydenta ściąga się milion złotych. Przesunięcia dotyczą też m.in. budowy linii tramwajowej Cichy Kącik - Azory (362 tys. zł) oraz ulicy 8 Pułku Ułanów (400 tys.). W ZIM uspokajają: - Są to oszczędności poprzetargowe. Nie są nam potrzebne, dlatego przekazujemy je do miejskiego budżetu - mówi Machowski.

Okazje
Plac zabaw dla dzieci do twojego ogrodu
Promocyjne ceny akcesoriów basenowych
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 5

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

N
NH mieszkaniec
30 czerwca, 15:34, Zbigniew Rusek:

Tramwaje to zakała Krakowa i - niestety - powstają kosztem komunikacji autobusowej. To nie Rondo Mogilskie jest pilne, lecz ulica Kościuszki wraz z pętlą na Salwatorze.

Na salwatorskiej pętli tramwajowej i jej okolicach spia i wałęsają sie poszarpani żebracy i alkoholicy. Nawet załatwiają tam swoje potrzeby fizjologiczne! To miejsce hańby Krakowa! Wstyd!

N
NH mieszkaniec

Kiedy generalny remont torowisk od Placu Centralnego do Kopca Wandy? Tam jedziemy 5 km/h kolyszac sie na boki jak stara lajba na sztormie. Jezdza same zlomy wyskopodlogowe.

Kiedy generalny remont torowisk i jezdni od Placu Centralnego do Kombinatu? Jezdzimy 10 km/h . Droga jest tak pofałdowana i dziurawa ze można kola połamać!

Kiedy remont Alei Przyjaźni od Alei Roz do Al. Solidarności - stan nawierzchni jest tragiczny - autobusy skaczą jak na trampolinie!

WSTYD w xxi Wieku !

R
Rósek
30 czerwca, 15:34, Zbigniew Rusek:

Tramwaje to zakała Krakowa i - niestety - powstają kosztem komunikacji autobusowej. To nie Rondo Mogilskie jest pilne, lecz ulica Kościuszki wraz z pętlą na Salwatorze.

Zakałą to jesteś ty i te twoje brednie.

p
podatnik

Hej ZDM według waszych wyliczeń ta zima była zimą stulecia hahaa

Wasza stara śpiewka która powoli staje się niemodna !

Z
Zbigniew Rusek

Tramwaje to zakała Krakowa i - niestety - powstają kosztem komunikacji autobusowej. To nie Rondo Mogilskie jest pilne, lecz ulica Kościuszki wraz z pętlą na Salwatorze.

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska