https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Most Kotlarski zyska nowy wjazd, ale... za pewną cenę

Piotr Rąpalski
Andrzej Banas / Polska Press
Deweloper będzie współfinansował budowę wjazdu na most Kotlarski od strony ul. Podgórskiej. W zamian miasto godzi się na osiedle przy ulicy Grzegórzeckiej połączone z wąską ul. Żółkiewskiego.

Wybudowany w 2002 roku, za ponad 132 mln zł, most Kotlarski ma w końcu zyskać brakujący wjazd od strony ulicy Podgórskiej. Dziś kierowcy jadący z okolic Galerii Kazimierz, którzy chcą przedostać się na Zabłocie, muszą jechać aż na rondo Grzegórzeckie i tam nawracać w kierunku mostu. To już od 15 lat potęguje korki, ale władzom miasta nie udało się przez ten czas wybudować brakującego połączenia. Teraz zapowiadają, że jego budowę będzie współfinansował... deweloper.

W zamian magistrat pozwoli mu wcisnąć nawet trzy bloki tuż przy rondzie Grzegórzeckim. Nowa zabudowa spotęguje na nim ruch, ale Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu wierzy, że dzięki przebudowie mostu mniej aut będzie wjeżdżać na rondo od strony południowej.

Inwestor już przygotowuje plac budowy pod nowe osiedle. Może ono być gotowe w ciągu 2 lat. W tym czasie powinien powstać też wjazd na most.

Z ulicy Podgórskiej będzie można wjechać na Most Kotlarski dzięki nowemu wjazdowi
Z ulicy Podgórskiej będzie można wjechać na Most Kotlarski dzięki nowemu wjazdowi

Inwestycja zatem jest słuszna, ale dziwi to, że władze miasta przez lata same nie wpadły na jej wykonanie. Teraz chcą by zrealizował ją deweloper planujący postawić nawet trzy bloki, przy już mocno korkującym się rondzie Grzegórzeckim. Budowa wjazdu na most ma je odciążyć z części ruch samochodowego.

Jednakże Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu godzi się też na rozbudowę wąskiej ul. Żółkiewskiego, która ma obsłużyć nowe osiedle, a ponadto przebudowaną na biura, mieszkania lub hotel dawną fabrykę Peterseima. Wprowadzi to więcej ruchu na al. Powstania Warszawskiego, a w związku z tym również na rondo.

Cała sytuacja pokazuje, że miasto myśli o komunikacji dopiero wtedy, gdy bliska realizacji jest nowa zabudowa, która oznacza zwiększony ruch. Trudno też nie zauważyć uległości wobec deweloperów.

Dla nowego osiedla
O planowanym osiedlu przy rondzie Grzegórzeckim pisaliśmy na początku kwietnia. Wtedy ani magistrat, ani inwestor, firma Orion Investment, nie potrafili nam podać ile będzie liczyło bloków. Dowiedzieliśmy się, że nawet trzy ze sklepami na parterze i „wielostanowiskowymi garażami podziemnymi”. Trwa już rozbiórka starej zabudowy, a firma stara się o zgody budowlane. Stawianie bloków może rozpocząć się w tym lub przyszłym roku.

Więcej mieszkańców i sklepów w pobliżu ronda oznacza większy ruch, a osiedle stanie między ul. Grzegórzecką (tylko po jednym pasie ruchu w każdą stronę, z powodu odseparowanego torowiska tramwajowego) i ulicą Żółkiewskiego (wąska uliczka, przy której stoją dziś niewielkie kamienice).

To może oznaczać jeszcze większe zakorkowanie się okolicy i ronda, ale ZIKiT twierdzi, że ma na to sposób. Podpisał już w tej sprawie stosowną umowę z deweloperem.

- Inwestor przebuduje odcinek ul. Żółkiewskiego od skrzyżowania z ulicą Grzegórzecką do wysokości budynku nr 11 oraz będzie współfinansował rozbudowę łącznicy na moście Kotlarskim, umożliwiającej wyjazd z ul. Podgórskiej na most i jazdę w kierunku Zabłocia - potwierdza Jan Machowski z biura prasowego magistratu. Dzięki umowie ZIKiT pozytywnie zaopiniował budowę bloków i zgodził się, by auta z nowego osiedla wyjeżdżały na Grzegórzecką i Żółkiewskiego.

Na terenie przy Grzegórzeckiej powstaną nowe bloki. Zabytkowa fabryka doczeka się natomiast przebudowy.
Na terenie przy Grzegórzeckiej powstaną nowe bloki. Zabytkowa fabryka doczeka się natomiast przebudowy.

Fabryka też z wyjazdem
Urzędnicy przysłużą się też innemu inwestorowi, który planuje przebudować dawną fabrykę Peterseima przy al. Powstania Warszawskiego. Jest ona również połączona z ulicą Żołkiewskiego. W zabytku mogą powstać mieszkania, sklepy, hotel, restauracje, biura. Teren jest własnością gminy, ale do 2034 r. pozostaje w użytkowaniu firmy IMS Budownictwo. Dla tego obszaru zostało już wydanych kilka decyzji o warunkach zabudowy, ale zostały zaskarżone i unieważnione przez Samorządowe Kolegium Odwoławcze. Inwestor jednak stara się już o nowe.

Zapewne jego plany blokują mieszkańcy ulicy Żołkiewskiego, którzy obawiają się problemów komunikacyjnych i tego że przebudowa fabryki i budowa parkingu podziemnego spowoduje zniszczenie ich starych kamienic.

Dla jednego z budynków dawnej fabryki wydano już jednak decyzję o warunkach zabudowy - zgodę na nadbudowę i stworzenie tam obiektu mieszkalno-usługowego. Tej decyzji miejskich urzędników mieszkańcom nie udało się skutecznie zaskarżyć.

Już w 2015 roku koncepcja obsługi komunikacyjnej dla planów inwestora została pozytywie zaopiniowana przez ZIKiT. Chodzi tu o przebudowę całej ulicy Żółkiewskiego, na odcinku od ul. Grzegórzeckiej aż do al. Powstania Warszawskiego i... podłączenie ul. Żółkiewskiego do al. Powstania Warszawskiego.

Wychodzi więc na to, że zarówno mieszkańcy trzech bloków oraz osoby korzystające z tego, co powstanie w dawnej fabryce, będą wyjeżdżać na aleję Powstania Warszawskiego, która wyprowadzi ich na „odciążone” rondo Grzegórzeckie.

Jak rozbudował się Kraków?

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zjsjdj
J**** szmaty
P
Piotrek
Brzmi Niezle ale wtedy ruch będzie się odbywał na poziomie 3 piętra bloków w okolicy ronda. Mieszkałem przy kotlarskiej i hałas i Ruch jest straszny
T
Tomek
Ciężko jest mi ocenić układ deweloper miasto ( chodź sadze ze to zadanie miasta) Chciałbym jednak stwierdzici, ze most kotlarski to tragedia!!! Brak wjazdu od podgórskiej to jakaś katastrofa!!!! Ale najgorsze i tak są "ścieżki" dla pieszych, które są absolutnie niepraktyczne !!! Żeby nie przechodzi po nasypach stromych górkach trzeba pokonywać naokoło duże odległości. Polecam przejście się ze starej fabryki miraculum na druga stronę Wisły po stornie wiślanych tarasów normalnie przeprawa to jest chore !!!!! Ten most i ulice są okropne
K
Kierowca
Cóż to jest kilkadziesią metrów wyjazdu na Most Kotlarski?
Zgodzić na kolejne zabetonowanie Grzegórzek można się, ale gdy deweloper wybuduje estakadę nad Rondem Grzegórzeckim na linii al. Powstania Warszawskiego - Kotlarska. Wtedy będzie można mówić o odkorkowaniu Ronda Grzegórzeckiego.
P
Pawel.
Takiego Machloja wybraliśmy to mamy totalne niszczenie Krakowa
k
krakuska
to się nazywa zawrzeć pakt z diabłem - " dla dobra miasta "
s
sąsiadek
Ciekawe stwierdzenie padło, że miasto myśli dopiero jak zagęszcza się zabudowa...może ktoś poinformuje "miasto" o tym, że wzdłuż wrocławskiej (miedzy Łokietka, a Racławicka) powstaje kilka kolejnych inwestycji nie licząc tej niedawno oddanej, przy skrzyżowaniu z Racławicka. Nie mówiąc już o tym, że i tak skrzyżowanie Kijowska Wrocławska stoi w korkach nie od wczoraj.
d
drugi most
i jeszcze jakąś willę z basenem w ładnym miejscu ... ?
g
grzeg
Popieram oczekiwania dewelopera. Dlaczego miałby ładować swoje prywatne pieniądze w publiczne zadanie, nie uzyskując nic w zamian? Czy ktoś z czytających i piszących byłby takim frajerem?
W
WK.
... nie da się go zrobić. Jest za mało miejsca na sensowny zakręt o właściwym profilu.
k
krakusTSW
Zlobki budowac trzeba, bo nie ma miejsca w obecnych, a jak sa to w prywatnych za plus minus 10tys na rok, ulice do tego nie sa potrzebne, bo jest wiele terenow (choc coraz mniej) przy istniejacych ulicach lub chodnikach wiec z dojazdem do tych zlobkow/przedszkoli problemow bys nie mial/a. Rozwoj cywilizacji? Zachod taki rozwoj przechodzil 70-50 lat temu, dzis placa za to bardzo wysoka cene. Znam Krakow od 32 lat (od urodzenia) i widze wiele negatywnych zmian w infrastrukturze, szczegolnie jezeli popatrzymy na nowe blokowiska (zwane apartamentowcami), brak miejsc parkingowych, mniej zieleni, smog etc. I na koniec, nie musze byc pustelnikiem zeby nie byc niewolnikiem.
M
My comment
A niech to wszystko pier...nie i będziemy chodzić na nogach, przytruci smogiem i spalinami ! !
Dzieki Majchrowski za te 15 lat nabijania kasy i układów z Tadziem i kolegami ! !
d
daera
plan supersciezki wzdłuż al. Powstania Warszawskiego budzi tylko politowanie i złośc na marnotrawstwo pieniedzy
d
des
Uległości? toz to dyktat bezwzględny developerów. A ci co wydaja zezwolenia na zielonej trawce sobie mieszkają bo tak ciężko pracują na rzecz developerów.
M
Mar
W tym mieście nie ma już szans na czyste powietrze. Ulice wąskie, ludzie przez okna podają sobie ręce między blokami, bo odległości już są liczone w centymetrach. Sam prezydent miasta myśli tylko o swoich sprawach, bo miasto go nie obchodzi, tylko kasa. Każdy skrawek ziemi zabudowują. Gdzie są wyznaczone kanały przewietrzania miasta? Jak to się ma do róży wiatrów nad Krakowem?
W mieście tylko smród czeka na turystów.
SKANDAL!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska