FLESZ - Polacy mogą tankować najtańsze paliwo w Europie
- Już teraz na ulicach Dietla, Starowiślnej i Wielopole tworzą się duże korki. Tak nawet było w ostatnią sobotę. Miasto z jednej strony planuje nową drogę, ale z drugiej zamierza znacznie ograniczyć ruch na pozostałych ulicach w tym rejonie, w tym głównie na Starowiślnej. To spowoduje tylko jeszcze większe zatory w ruchu, hałas i spaliny pod oknami - komentuje jedna z mieszkanek.

Michał Pyclik z ZDMK przekonuje: - Budowa nowej drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej tego obszaru.
Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że w tym przypadku urzędnicy mówią o "poprawie dostępności komunikacyjnej", a tuż obok na ul. Strowiślnej planują ogromne ograniczenia w ruchu, a więc tę dostępność zamierzają znacznie utrudnić.
Budowa nowej drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską jest tylko jedną ze zmian planowanych w tym rejonie, gdzie przygotowywana jest ogromna rewolucja w organizacji ruchu. Koncepcję w tym zakresie przedstawiono w ramach masterplanu dla "Klimatycznego Kwartału", czyli projektu zagospodarowania obszaru ograniczonego ulicami Dietla, Grzegórzecką, aleją Daszyńskiego i Wisłą.

W tym dokumencie zamieszczono propozycje zmian komunikacyjnych, polegających m.in. na wprowadzeniu jednego kierunku ruchu na ul. Starowiślnej w ramach jej przebudowy - można byłoby przejeżdżać nią od ul. Dietla do ul. Miodowej, a w przeciwnym kierunku od ul. Podgórskiej do łącznika ul. Starowiślnej z ul. Dajwór (na wysokości ul. Rzeszowskiej). Pomiędzy ul. Miodową a tym łącznikiem, ul. Starowiślna byłaby więc wyłączona z ruchu samochodowego. Uzyskana w ten sposób przestrzeń miałaby pozwolić na powiększenie znajdującego się tam skweru Berrecciego (przy skrzyżowaniu z ul. Dajwór).
Ruch jednokierunkowy wprowadzony zostałby także na sąsiednich ulicach: Halickiej, Wawrzyńca i Podgórskiej, a odwrócenie kierunku na ul. Przemyskiej i Rzeszowskiej.

Po wybudowaniu tzw. Nowej Halickiej, pomiędzy ul. Wrzesińską i ul. Dietla, proponowane jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Wrzesińskiej.
Masterplan zakłada też m.in. wprowadzenie jednego kierunku ruchu na ul. Grzegórzeckiej (pomiędzy ul. Wielopole i ul. Metalowców). Nie byłoby więc możliwości przejazdu z ul. Dietla przez ul. Grzegórzecką do ronda Grzegórzekiego. Obowiązywałby tylko jeden kierunek - w przeciwną stronę. W zamian w rejonie placu handlowego przy Hali Targowej powstałby plac Grzegórzecki z elementami zieleni i małej architektury.

Koncepcja przewiduje też odcięcie al. Daszyńskiego od ul. Grzegórzeckiej, a także odwróceniem kierunku ruchu na ul. Siedleckiego oraz wprowadzeniem jednego kierunku ruchu na fragmencie ul. Miodowej pomiędzy ul. Halicką a ul. Siedleckiego.
Okoliczni mieszkańcy i krakowscy kierowcy z dużymi obawami przyjęli proponowane rozwiązania. Alarmują, że takie pomysły doprowadzą do zakorkowania Kazimierza. Zwracają uwagę, że zablokowanie przejazdu ul. Starowiślną (w rejonie ul. Dajwór) poprzez poszerzenie tam skweru, spowoduje, że jadąc od strony ul. Dietla, jak nie skręci się w ul. Krakowską, to nie będzie już możliwości przejazdu do ronda Grzegórzeckiego na wprost ul. Dietla albo przez ul. Starowiślną i do ul. Podgórskiej. Pozostanie jedynie takie rozwiązanie, że z ul. Dietla będzie można skręcić w ul. Starowiślną, dalej w ul. Miodową, Siedleckiego, dojechać do al. Daszyńskiego i dalej w kierunku ronda Grzegórzeckiego. To jednak będzie jazda labiryntem mniejszych ulic.

W urzędzie wyjaśniają, że przeprowadzono tam konsultacje z mieszkańcami dotyczące "Klimatycznego Kwartału" i na ich podstawie wybrano rozwiązania rekomendowane w masterplanie.
- Żadne ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia wszystkich zmian zaplanowanych w masterplanie nie zostały podjęte - zaznaczają w magistracie.
ZDMK szykuje się natomiast do przebudowy ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. - Trwa przygotowanie materiałów do ogłoszenia przetargu na opracowanie koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i dokumentacji projektowej. Czas potrzebny na jej opracowanie to 18 miesięcy od podpisania umowy. Roboty budowlane planujemy realizować w cyklu dwuletnim - informuje Michał Pyclik.
Szacunkowy koszt koncepcji przebudowy ul. Starowiślnej to 400 tys. zł, dokumentacji projektowej - 800 tys. zł, a robót budowlanych - 60 mln zł.
Przypomnijmy, że w 2020 r. odbyły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej przebudowy ul. Starowiślnej. Ich uczestnicy byli za tym, by na odcinku ul. Starowiślnej między ul. Dietla a mostem Powstańców Śląskich wprowadzić zieleń, zwiększyć powierzchnię dla pieszych, utworzyć drogę dla rowerzystów. Najwięcej głosów uzyskał wariant zakładający, że ruch samochodowy zostanie ograniczony do jednego kierunku - w stronę Podgórza.
W przypadku budowy ulicy łączącej ul. Dietla z Wrzesińską w urzędzie przyznają, że inspiracją do tego przedsięwzięcia były zmiany, jakie w tej przestrzeni dokonała ogromna inwestycja PKP w centrum, której elementem są powstające - między ul. Kopernika i Miodową - estakady kolejowe i przystanek PKP Kraków Grzegórzki (na wysokości Hali Targowej).
Estakady powstają w miejscu nasypu kolejowego. Dzięki temu pojawiła się przestrzeń łącząca Kazimierz z Grzegórzkami. Stworzyła się także możliwość budowy drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską. ZDMK prowadzi obecnie przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji tej ulicy.

- Koncepcja pokaże, ile może kosztować realizacja inwestycji i będziemy występować o środki na dokumentację a później realizację. Koncepcja powinna powstać w 8 miesięcy od podpisania umowy. Zapewne kolejny rok potrzebny będzie na opracowanie projektu i dopiero wtedy możemy szukać wykonawcy prac w terenie - informuje Michał Pyclik.
W przetargu na koncepcję ul. Nowej Wrzesińskiej wpłynęły dwie oferty krakowskich firm: FDELITA (58 tys. zł) oraz spółki Projektanci (ponad 286 tys. zł). Na sfinansowanie zamówienia ZDMK planowało przeznaczyć do 300 tys. zł. Obie przetargowe propozycje mieszczą się w tej kwocie. Jest więc szansa, że po sprawdzeniu ofert dojdzie do rozstrzygnięcia.
- Kolejne termy w Małopolsce otwarte. Nowa atrakcja w regionie
- WIELKI chiński horoskop na 2022 rok! Co Cię czeka w roku tygrysa?
- Podstępny omikron. 20 objawów wirusa, które mogą przypominać przeziębienie
- Te miejsca już tak nie wyglądają. Rozpoznasz Kraków na archiwalnych zdjęciach?
- Kolejne problemy na zakopiance. Opóźni się budowa tunelu pod Luboniem Małym