https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Na Kazimierzu ma powstać nowa ulica, ale planują zablokowanie Starowiślnej. Mieszkańcy krytykują pomysły urzędników

Piotr Tymczak
W 2020 r. mieszkańcy protestowali na ul. Starowiślnej przeciwko ograniczeniom w ruchu na Kazimierzu. Teraz pojawiły się kolejne koncepcje zmian, które wzbudziły oburzenie.
W 2020 r. mieszkańcy protestowali na ul. Starowiślnej przeciwko ograniczeniom w ruchu na Kazimierzu. Teraz pojawiły się kolejne koncepcje zmian, które wzbudziły oburzenie. Konrad Kozłowski
Rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu przygotowywane są przez urzędników w rejonie granicy Kazimierza i Grzegórzek. Zarząd Dróg Miasta Krakowa prowadzi obecnie postępowanie przetargowe na koncepcję nowej drogi, która ma połączyć ul. Dietla z Wrzesińską. Ta miejska jednostka przygotowuje się też do przebudowy ul. Starowiślnej. Mieszkańcy są mocno zaniepokojeni planami wprowadzenia na niej dużych ograniczeń dla samochodów, jakie przedstawiono w ramach projektu "Klimatyczny Kwartał", za który odpowiada inna miejska jednostka - Zarząd Transportu Publicznego.

FLESZ - Polacy mogą tankować najtańsze paliwo w Europie

- Już teraz na ulicach Dietla, Starowiślnej i Wielopole tworzą się duże korki. Tak nawet było w ostatnią sobotę. Miasto z jednej strony planuje nową drogę, ale z drugiej zamierza znacznie ograniczyć ruch na pozostałych ulicach w tym rejonie, w tym głównie na Starowiślnej. To spowoduje tylko jeszcze większe zatory w ruchu, hałas i spaliny pod oknami - komentuje jedna z mieszkanek.

Miasto przygotowuje się do przebudowy ul. Starowiślnej.
Miasto przygotowuje się do przebudowy ul. Starowiślnej. Andrzej Banaś

Michał Pyclik z ZDMK przekonuje: - Budowa nowej drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską ma na celu poprawę dostępności komunikacyjnej tego obszaru.

Mieszkańcy zwracają jednak uwagę, że w tym przypadku urzędnicy mówią o "poprawie dostępności komunikacyjnej", a tuż obok na ul. Strowiślnej planują ogromne ograniczenia w ruchu, a więc tę dostępność zamierzają znacznie utrudnić.

Budowa nowej drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską jest tylko jedną ze zmian planowanych w tym rejonie, gdzie przygotowywana jest ogromna rewolucja w organizacji ruchu. Koncepcję w tym zakresie przedstawiono w ramach masterplanu dla "Klimatycznego Kwartału", czyli projektu zagospodarowania obszaru ograniczonego ulicami Dietla, Grzegórzecką, aleją Daszyńskiego i Wisłą.

Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać w rejonie budowanej estakady kolejowej i połączyć ul. Dietla z Wrzesińską.
Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać w rejonie budowanej estakady kolejowej i połączyć ul. Dietla z Wrzesińską.

W tym dokumencie zamieszczono propozycje zmian komunikacyjnych, polegających m.in. na wprowadzeniu jednego kierunku ruchu na ul. Starowiślnej w ramach jej przebudowy - można byłoby przejeżdżać nią od ul. Dietla do ul. Miodowej, a w przeciwnym kierunku od ul. Podgórskiej do łącznika ul. Starowiślnej z ul. Dajwór (na wysokości ul. Rzeszowskiej). Pomiędzy ul. Miodową a tym łącznikiem, ul. Starowiślna byłaby więc wyłączona z ruchu samochodowego. Uzyskana w ten sposób przestrzeń miałaby pozwolić na powiększenie znajdującego się tam skweru Berrecciego (przy skrzyżowaniu z ul. Dajwór).

Ruch jednokierunkowy wprowadzony zostałby także na sąsiednich ulicach: Halickiej, Wawrzyńca i Podgórskiej, a odwrócenie kierunku na ul. Przemyskiej i Rzeszowskiej.

Kraków. Na Kazimierzu ma powstać nowa ulica, ale planują zablokowanie Starowiślnej. Mieszkańcy krytykują pomysły urzędników

Po wybudowaniu tzw. Nowej Halickiej, pomiędzy ul. Wrzesińską i ul. Dietla, proponowane jest wprowadzenie ruchu jednokierunkowego na ul. Wrzesińskiej.

Masterplan zakłada też m.in. wprowadzenie jednego kierunku ruchu na ul. Grzegórzeckiej (pomiędzy ul. Wielopole i ul. Metalowców). Nie byłoby więc możliwości przejazdu z ul. Dietla przez ul. Grzegórzecką do ronda Grzegórzekiego. Obowiązywałby tylko jeden kierunek - w przeciwną stronę. W zamian w rejonie placu handlowego przy Hali Targowej powstałby plac Grzegórzecki z elementami zieleni i małej architektury.

Na wysokości Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki. Ulica Grzegórzecka będzie jednokierunkowa.
Na wysokości Hali Targowej ma powstać plac Grzegórzecki. Ulica Grzegórzecka będzie jednokierunkowa. Materiały prasowe

Koncepcja przewiduje też odcięcie al. Daszyńskiego od ul. Grzegórzeckiej, a także odwróceniem kierunku ruchu na ul. Siedleckiego oraz wprowadzeniem jednego kierunku ruchu na fragmencie ul. Miodowej pomiędzy ul. Halicką a ul. Siedleckiego.

Okoliczni mieszkańcy i krakowscy kierowcy z dużymi obawami przyjęli proponowane rozwiązania. Alarmują, że takie pomysły doprowadzą do zakorkowania Kazimierza. Zwracają uwagę, że zablokowanie przejazdu ul. Starowiślną (w rejonie ul. Dajwór) poprzez poszerzenie tam skweru, spowoduje, że jadąc od strony ul. Dietla, jak nie skręci się w ul. Krakowską, to nie będzie już możliwości przejazdu do ronda Grzegórzeckiego na wprost ul. Dietla albo przez ul. Starowiślną i do ul. Podgórskiej. Pozostanie jedynie takie rozwiązanie, że z ul. Dietla będzie można skręcić w ul. Starowiślną, dalej w ul. Miodową, Siedleckiego, dojechać do al. Daszyńskiego i dalej w kierunku ronda Grzegórzeckiego. To jednak będzie jazda labiryntem mniejszych ulic.

W rejonie skrzyżowania ul. Starowiślnej i Dajwór ma zostać poszerzony skwer Berrecciego.
W rejonie skrzyżowania ul. Starowiślnej i Dajwór ma zostać poszerzony skwer Berrecciego. Anna Kaczmarz

W urzędzie wyjaśniają, że przeprowadzono tam konsultacje z mieszkańcami dotyczące "Klimatycznego Kwartału" i na ich podstawie wybrano rozwiązania rekomendowane w masterplanie.

- Żadne ostateczne decyzje dotyczące wprowadzenia wszystkich zmian zaplanowanych w masterplanie nie zostały podjęte - zaznaczają w magistracie.

ZDMK szykuje się natomiast do przebudowy ul. Starowiślnej na odcinku od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich. - Trwa przygotowanie materiałów do ogłoszenia przetargu na opracowanie koncepcji wraz z uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i dokumentacji projektowej. Czas potrzebny na jej opracowanie to 18 miesięcy od podpisania umowy. Roboty budowlane planujemy realizować w cyklu dwuletnim - informuje Michał Pyclik.

Szacunkowy koszt koncepcji przebudowy ul. Starowiślnej to 400 tys. zł, dokumentacji projektowej - 800 tys. zł, a robót budowlanych - 60 mln zł.

Przypomnijmy, że w 2020 r. odbyły się konsultacje społeczne dotyczące planowanej przebudowy ul. Starowiślnej. Ich uczestnicy byli za tym, by na odcinku ul. Starowiślnej między ul. Dietla a mostem Powstańców Śląskich wprowadzić zieleń, zwiększyć powierzchnię dla pieszych, utworzyć drogę dla rowerzystów. Najwięcej głosów uzyskał wariant zakładający, że ruch samochodowy zostanie ograniczony do jednego kierunku - w stronę Podgórza.

W przypadku budowy ulicy łączącej ul. Dietla z Wrzesińską w urzędzie przyznają, że inspiracją do tego przedsięwzięcia były zmiany, jakie w tej przestrzeni dokonała ogromna inwestycja PKP w centrum, której elementem są powstające - między ul. Kopernika i Miodową - estakady kolejowe i przystanek PKP Kraków Grzegórzki (na wysokości Hali Targowej).

Estakady powstają w miejscu nasypu kolejowego. Dzięki temu pojawiła się przestrzeń łącząca Kazimierz z Grzegórzkami. Stworzyła się także możliwość budowy drogi łączącej ul. Dietla z Wrzesińską. ZDMK prowadzi obecnie przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji tej ulicy.

Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać obok budowanej estakady kolejowej.
Ulica Nowa Wrzesińska ma powstać obok budowanej estakady kolejowej. Anna Kaczmarz

- Koncepcja pokaże, ile może kosztować realizacja inwestycji i będziemy występować o środki na dokumentację a później realizację. Koncepcja powinna powstać w 8 miesięcy od podpisania umowy. Zapewne kolejny rok potrzebny będzie na opracowanie projektu i dopiero wtedy możemy szukać wykonawcy prac w terenie - informuje Michał Pyclik.

W przetargu na koncepcję ul. Nowej Wrzesińskiej wpłynęły dwie oferty krakowskich firm: FDELITA (58 tys. zł) oraz spółki Projektanci (ponad 286 tys. zł). Na sfinansowanie zamówienia ZDMK planowało przeznaczyć do 300 tys. zł. Obie przetargowe propozycje mieszczą się w tej kwocie. Jest więc szansa, że po sprawdzeniu ofert dojdzie do rozstrzygnięcia.

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Piotr
pierwsze pytanie, co ma polepszyć ten plan? komu ma polepszyć życie? a i czy polepszy? co jest złego w dzisiejszej organizacji ruchu w okolicy Starowiślnej? oprócz porąbanego pomysłu drogi "rowerowej" na Grzegórzeckiej.

dziwi mnie, że nikogo nie boli syf i brud na tym kawałku Grzegórzeckiej, Kraków staje się coraz bardziej brudnym miastem, a odwiedza nas cały świat.
C
Czytelnick
A mnie ciekawi, jak to możliwe, że jedna firma daje cenę za projekt 58 tysięcy, a druga 286 tysięcy? Czy to nie dziwne ? Nasuwa się wniosek, że realnie to kosztuje około 60 tysięcy, a w drugim wypadku ktoś lewymi kanałami dowiedział się, że miasto ma zamiar wydać do 300 tysięcy i prawie tyle podał. Taka polska rzeczywistość przetargowa... Ktoś się powinien tym zająć.
G
Gość
14 lutego, 10:10, Marek:

W urzędzie przeprowadzono konsultacje z mieszkańcami - Ha, ha, ha, ha ... To są kpiny z ludzi

W kwestiach dotyczących tak fundamentalnych zmian powinno być rozpisane referendum -- i to takie, gdzie głos mieszkańców tych właśnie okolic, których projektowane zmiany dotyczą, miałby "wagę" wręcz potrójną (jeden taki głos liczyłby się jak 3 głosy mieszkańca innych okolic), gdyż ich te zmiany dotkną w pierwszym rzędzie!

G
Gość
14 lutego, 18:55, Gość:

uwielbiam czytać jak janusze i grażynki jęczą ,że nie mogą jeździć samochodami. prawdziwy mieszkaniec Krakowa jeździ komunikacją miejską. no ale prawicowe janusze tego nie rozumieją

Masz rację, "prawdziwy mieszkaniec Krakowa" to taka sirota-bidota, co to nawet na benzynę nie potrafi zarobić, o samochodzie to już nie mówiąc. Pewnie!

g
grzeg
Zarząd Dróg, zarząd Transportu - czy ja się tam nazywają.

Ich koncepcja, ich polityka jest jedna: ŚWIADOMIE UDERZAĆ W MIESZKAŃCÓW KRAKOWA POSŁUGUJĄCYCH SIĘ SAMOCHODAMI. Utrudniać, jak to tylko możliwe, pogarszać warunki jazdy, w istocie pogarszać nasze - krakowian - życie. To w największym skrócie.
G
Gość
14 lutego, 10:11, Rhw:

Boże dzięki że nie mieszkam już w centrum Krakowa !

Co to za urbaniści i urzędnicy skąd się w Krakowie wzięli !

Chyba przybysze z pozaziemskich galaktyk, ZAMIAST RUCH UPŁYNNIAĆ I ZWIĘKSZAĆ PRZEPUSTOWOŚĆ BY AUTA W KORKACH NIE STAŁY( bo wtedy kopcą i smrodzą najwięcej) to ci przybysze wszystko blokują i hamują !

TO CHORE I NIELOGICZNE BO MIASTA BEZ RUCHU NA ULICACH NIE MA !!!

Nie obrażaj urbanistow oni w UM nie decydują

G
Gość
Nie masterplan a stupid plan
A
Agnieszka Agnieszka
Pogrzalo te nasze wladze miasta?Pan bog ich w rozumie opuscil?Tam pelno starych prykow co juz emeryturke maja i d..y trzymaja na stolkach dyrektorsko-prezesowskich.Odczepcie sie od naszego miasta....
G
Gość
Tandem p.erdolonych "Ukaszów" umila życie Krakowianom w dalszym ciągu -- a potem się płaczliwie skarżą, że to niby są "hejtowani". Te buce w pełni zasłuzoną krytykę nazywają "hejtem"!

A' propos: przecież obaj "specjaliści" pół roku temu obiecali odejść ze swych stanowisk właśnie "z uwagi na falę hejtu" -- jak to "z goryczą" określili -- ale chyba du.ska im przyrosły do stołków, bo "uekologiczniają" nam miasto -- nie oglądając się na konsekwencje -- dalej.
l
lolek wojtyła !
Nie ma co przeprowadzać jakichś dziwacznych zmian (a później się z nich głupio wycofywać) po kawałku, i powodować przy tym zupełnie niepotrzebnie chaos, bałagan i zamieszanie. Jednorazowo należy definitywnie wychrzanić wszystkie prywatne pyrkawy i dryndy z całego terenu Krakowa. Czas smrodzących trumien na czterech kółkach, minął ! Ktoś będzie jechał z powrotem do siebie na wieś, to z parkingu na obrzeżu miasta. I tyle.
Z
Zbigniew Rusek
Idiotyzm!!! Grzegórzecka musi być dwukierunkowa i trzeba przywrócic poprzednie pasy ruchu, jak również trzeba przywrócić po 2 pasy ruchu na Dietla na całej długości (przed skrzyżowaniami nawet 3 pasy). Urzędnik to szkodnik!!!
G
Gość
Mam wrażenie, że urzędnicy nie bardzo wiedzą o czym mówią.przecież ul Wawrzyńca , Halicka są jednokierunkowe od dawna.Najłatwiej wziąć kartkę i tak sobie mazać kierunki na chybił trafił.
D
Don Johnson
O co chodzi z tym zwiększaniem zasmradzania krakowa ? kneblowanie ulic aby auta stały i smrodziły. nawet na zdjęciu w artykule doskonały przykład - likwidacja prawoskrętu aby auta skręcające w prawo stały i smrodziły w korku czekając aż te jadące prosto je wypuszczą.
G
Gość
Co zielone to zabetonują (vide Podwawelskie), a na betonie rozwiną trawę z rolki i postawią krzaki w doniczkach. Koszty leca, interes się kreci.
R
Rhw
Boże dzięki że nie mieszkam już w centrum Krakowa !

Co to za urbaniści i urzędnicy skąd się w Krakowie wzięli !

Chyba przybysze z pozaziemskich galaktyk, ZAMIAST RUCH UPŁYNNIAĆ I ZWIĘKSZAĆ PRZEPUSTOWOŚĆ BY AUTA W KORKACH NIE STAŁY( bo wtedy kopcą i smrodzą najwięcej) to ci przybysze wszystko blokują i hamują !

TO CHORE I NIELOGICZNE BO MIASTA BEZ RUCHU NA ULICACH NIE MA !!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska