https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nie ma pieniędzy na przebudowę ulicy Starowiślnej i trasę tramwajową na osiedle Azory. Pomóc mogą fundusze unijne

Piotr Tymczak
Miasto liczy na pozyskanie środków unijnych, które pozwoliłyby na rozpoczęcie budowy linii tramwajowej na Azory i przebudowę ul. Starowiślnej.
Miasto liczy na pozyskanie środków unijnych, które pozwoliłyby na rozpoczęcie budowy linii tramwajowej na Azory i przebudowę ul. Starowiślnej.
Budowa linii tramwajowych z Krowodrzy Górki na Azory, a także z Małego Płaszowa do węzła drogowego Kraków Przewóz, przebudowa torowiska na ul. Starowiślnej, budowa łącznicy tramwajowej z ul. Nowosądeckiej do Wielickiej - to zadania, które Kraków będzie mógł zrealizować, jeżeli pozyska dotacje ze środków Unii Europejskiej.

- Dopóki nie mamy chociażby promesy na jakieś zadanie, to nie możemy umieszczać go w budżecie. Staramy się, by z unijnego programu FEniKS otrzymać finansowanie niektórych zadań, np. linii tramwajowej na Azory. Liczymy też na odblokowanie pieniędzy z Krajowego Planu Odbudowy - przyznaje wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.

Program Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS) stanowi kontynuację dwóch wcześniejszych programów Infrastruktura i Środowisko 2007-2013 oraz 2014-2020. Głównym celem programu jest poprawa warunków rozwoju kraju poprzez budowę infrastruktury technicznej i społecznej zgodnie z założeniami rozwoju zrównoważonego.

Z programu FEnIKS mogłaby być finansowana m.in. budowa linii tramwajowej na Azory. Przypomnijmy, że od września tego roku krakowianie mogą korzystać z nowej linii z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, która od samego początku cieszy się ogromnym powodzeniem wśród pasażerów.

Na tramwaj na os. Azory mieszkańcy czekają od wielu lat. Przy przebudowanej pętli na Krowodrzy Górce są już rozjazdy, które mogą zostać wykorzystane do budowy trasy na Azory. Nowa linia prowadziłaby do ul. Weissa, ale w przyszłości mogłaby zostać przedłużona do rejonu Galerii Bronowice a nawet dalej do gminy Wielka Wieś. Jest też koncepcja budowy torowiska tramwajowego z Azorów do Cichego Kącika.

Budowa linii tramwajowej z Krowodrzy Górki na Azory ma polegać na wykonaniu torowiska o długości ok. 2,5 km podwójnego toru wraz z siecią trakcyjną od pętli Krowodrza Górka, wzdłuż ul. Opolskiej do pętli Azory, z 4 przystankami, towarzyszącą infrastrukturą techniczną, sterowaniem ruchem i informacją pasażerską.

W przypadku przebudowy ul. Starowiślnej (od ul. Dietla do mostu Powstańców Śląskich) wybrany po konsultacjach z mieszkańcami wariant zakłada dopuszczenie ruchu samochodowego wyłącznie w kierunku południowym, poza torowiskiem. Tak więc wjechać na ul. Starowiślną będzie można tylko od strony ul. Dietla, a wyjechać przez most Powstańców Śląskich. Taka zmiana ma zapewnić mniejszy ruch samochodowy i odkorkowanie miasta. W tym kierunku zostanie również wprowadzony oddzielny pas rowerowy.

Torowisko tramwajowe na ul. Starowiślnej ma zostać przystosowane do dwukierunkowego ruchu autobusów. Przewidziano przystanki tramwajowe "Miodowa" na odcinku między ulicami Miodową a Rzeszowską, a także "św. Wawrzyńca" na odcinku
między św. Wawrzyńca a Podgórską. Od strony wschodniej ulicy ma zostać wyznaczony pas zieleni. Pojawienie się zieleni na tej części ul. Starowiślnej byłoby więc powrotem do tego, jak ta arteria prezentowała się przed wojną.

Budżet miasta Krakowa na 2024 rok: Wydatki przekroczą 8,5 ml...

W magistracie podkreślają, że miasto jest w pełni przygotowane też na pozyskanie środków z Krajowego Planu Odbudowy w chwili ich uruchomienia. Gmina Kraków złożyła propozycje projektów do KPO na łączną sumę ponad 10 mld zł. Przykładowe projekty zgłoszone do KPO to budowy: Całorocznego Ośrodka Sportów Zimowych (dwa sztuczne lodowiska, kryta pływalnia, oświetlona igelitowa górka dla narciarzy, wielofunkcyjne trasy biegowe oraz plac do jazdy na deskorolkach i rolkach) w Małym Płaszowie, linii tramwajowej Cichy Kącik – Azory, wiaduktu w ciągu ul. Fredry nad linią kolejową nr 94, Trasy Nowobagrowej (od węzła Płaszów w rejonie ulic Lipskiej i Mierzei Wiślanej do skrzyżowania ulic Wielicka, Kamieńskiego i Nowosądeckiej), Trasy Balickiej (od ul. Armii Krajowej do lotniska w Balicach), dodatkowego pawilonu dla potrzeb SOR wraz z wyposażeniem w Szpitalu Specjalistycznym im. Stefana Żeromskiego, czy przebudowa obiektów sportowych WKS Wawel.

Przypomnijmy, że Krajowy Plan Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) to program, który składa się z 54 inwestycji i 48 reform. Ma wzmocnić polską gospodarkę oraz sprawić, że będzie ona łatwiej znosić wszelkie kryzysy. KPO przewiduje przekazanie na inwestycje w naszym kraju 158,5 mld złotych, w tym 106,9 mld złotych w postaci dotacji i 51,6 mld złotych w formie preferencyjnych pożyczek. Zgodnie z celami UE znaczna część ma zostać przeznaczona na cele klimatyczne (42,7 proc.) oraz na transformację cyfrową (21,3 proc).

Czy Unia Europejska stanie się jednolitym państwem?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kingKrak
Wiele osób zostawi samochód na parkingu jeżeli tramwajem dojedzie w podobnym czasie i nie będzie skazane na szukanie miajsca parkingowego. Zostawią też samochód jeżeli za parking będą musieli zapłacić kilka dych dziennie. Zresztą już to robią na istnieją[wulgaryzm]h parkingach.

Chyba nie jeździsz mpk zbyt często jeżeli opowiadasz takie brednie o jego pasażerach, a twoje argumenty świadczą tylko i wyłącznie o twoim poziomie.
P
Po nas choćby potop?
17 listopada, 23:54, Qqq:

Kraków jest obecnie chyba najbardziej zasłużonym dużym miastem w stosunku do planowanych przychodów. Mamy obecnie 6 MILIARDÓW DŁUGU DO ODDANIA. Już brało kasy na komunikację i wypłaty, już poszła kolejna pożyczka. Zwykle w projektach unijnych potrzebny jest wkład własny, zwykle 20%. SKĄD MIASTO WEŹMIE KOLEJNE 2 MILIARDY??? I - CO CHYBA WAŻNIEJSZE - JAK ZAMIERZA JE SPŁACIĆ???

Spłatą nikt się nie przejmuje. Największym zmartwieniem obecnych „włodarzy” (zbyt uprzejme określenie dla tej zgrai) jest na co wydać kolejną forsę, którą „pożyczy się”.

Przecież najlepszym przykładem jest ta kładka do Ludwinowa. Kasa miejska pusta — ale „miasto” (bo nazwisk nigdy się nie podaje) zdecydowało, że zapożyczy nas, mieszkańców, na kolejne dziesiątki milionów złotych.

I
Idź się umyj lepiej
18 listopada, 6:46, Lukasz:

tramwaj na Azory jest zbędny, maja super połączenie z pętli Azory przez Ofiar Katynia i Armię Krajową.

18 listopada, 10:39, Azory:

Ludzie potrzebuja alternatywy w kierunku Mogilskiego wiec z Azorów przez KG byloby idealnie. Dodatkowo przydaloby sie wyciagniecie tramwaju za galerie bronowice zeby jak najwiecej osob z gmin osciennych zostawioalo samochody pod miasten.

Ta, jak ktoś ma samochód, to ci go „zostawi” na jakimś odległym parkingu, aby w tramwajach przepychać się między Cyganami, między rowerzystami, którzy wciągnęli tam swoje brudne graty (albo jakimiś wózkami inwalidzkimi) — oraz osobami raczącymi się lodami (czy napojami), a stojącymi bezpośrednio pod tabliczkami zabraniającymi tego.

A
Azory
18 listopada, 6:46, Lukasz:

tramwaj na Azory jest zbędny, maja super połączenie z pętli Azory przez Ofiar Katynia i Armię Krajową.

Ludzie potrzebuja alternatywy w kierunku Mogilskiego wiec z Azorów przez KG byloby idealnie. Dodatkowo przydaloby sie wyciagniecie tramwaju za galerie bronowice zeby jak najwiecej osob z gmin osciennych zostawioalo samochody pod miasten.

L
Lukaszz
17 listopada, 23:54, Qqq:

Kraków jest obecnie chyba najbardziej zasłużonym dużym miastem w stosunku do planowanych przychodów. Mamy obecnie 6 MILIARDÓW DŁUGU DO ODDANIA. Już brało kasy na komunikację i wypłaty, już poszła kolejna pożyczka. Zwykle w projektach unijnych potrzebny jest wkład własny, zwykle 20%. SKĄD MIASTO WEŹMIE KOLEJNE 2 MILIARDY??? I - CO CHYBA WAŻNIEJSZE - JAK ZAMIERZA JE SPŁACIĆ???

politycy ktorzy do tego doprowadzili powinni wlasnym majatkiem odpowiadac za niegospodarnosc. Jak mozna wpedzic milion ludzi w banructwo?

Q
Qqq
Kraków jest obecnie chyba najbardziej zasłużonym dużym miastem w stosunku do planowanych przychodów. Mamy obecnie 6 MILIARDÓW DŁUGU DO ODDANIA. Już brało kasy na komunikację i wypłaty, już poszła kolejna pożyczka. Zwykle w projektach unijnych potrzebny jest wkład własny, zwykle 20%. SKĄD MIASTO WEŹMIE KOLEJNE 2 MILIARDY??? I - CO CHYBA WAŻNIEJSZE - JAK ZAMIERZA JE SPŁACIĆ???
L
Lukasz
tramwaj na Azory jest zbędny, maja super połączenie z pętli Azory przez Ofiar Katynia i Armię Krajową.
k
krakus
Dla entuzjastow kpo i tych ktorzy nie zweryfikowali czym jest plan odbudowy napisze ze to jest w wiekszosci kredyt. To jeszcze nie jest najgorsze, bo nie jest wysoko oprocentowany, ale tymi pieniedzmi decydenci zachodni kupuja uleglosc niektorych z naszuch politykow oraz mozliwosc zmian, ktore nie sa atrakcyjne dla kraju ktory chce byc samostanowiacy o swojej przyszlosci. Jak wrzuca nam imigrantow bo nibymadrzy obywatele postanowili nie wziac kart zaglosowania to moze zrozumiecie o czym mowia niektorzy politycy. A moze wasze dzieci beda miec do was pretensje jak kiedys dzieci polkiej szlachty przez ktora zniknelismy z map na ponad 100 lat.
k
krakus
16 listopada, 16:27, febfn:

zaraz zmieni sie rząd i pieniadze bedą . pis nigdy nie lubił krakowa....

To akurat jest bzdura wierutna, bo gdyby nie Adamczak to dzis dalej slyszelibysmy od platformowych politykow ze na plnocna obwodnice i s7 nie ma pieniedzy.

g
gniewko_syn_ryba
16 listopada, 09:27, febfn:

zaraz zmieni sie rząd i pieniadze bedą . pis nigdy nie lubił krakowa....

Tak, tak... I Wasiakowa wybuduje nam północną obwodnicę... :-P

A
Antyrusek
16 listopada, 9:05, krakus:

Tramwaj z GN na Azory od razu powinien być "wyciągnięty" za galerie Bronowice (a nawet pod węzeł z POK w Modlnicy) żeby odciążyć Ofiar Katynia.

16 listopada, 11:13, Świry.:

Ciągnij dalej,najlepiej do Sosnowca!!!!! Maniacy tramwajów,psia jego mać.

Jak masz pisać głupie komentarze, nie pisz nic.

P
Prawdziwy jeż
16 listopada, 9:39, Jeże i nietoperze:

Zwracamy się z gorącą prośbą do miejskich patoaktywistów i ekooszołomów o niewybudzanie nas w trakcie zimy i zaprzestanie wykorzystywania naszych trucheł do walki politycznej! Wasze 🦔🦔🦔 i 🦇🦇🦇

Urzędnicy nie zabijajcie nas i nie niszczcie naszych siedlisk w imię dróg rowerowych i paskudnych tramwajów.

E
Eleonora z Salwatora
Priorytetem jest Trasa Balicka na wczoraj!
S
Smródzjackacygara
16 listopada, 10:49, Adam:

Kochani, wkrótce nowy rząd i szybkie odblokowanie środków z KPO. Miasto ma gotowe komplety dokumentów pod otrzymanie transz pieniężnych. Także, nie róbcie imprezy w redakcji, skoro wasz statek tonie!

Adam sprawdź czy magistrackie przelały ci kasę bo może wypisujesz te bzdury za darmo.Ponoć nawet dla was kasy brak.🤣🤣🤣.Trole głodne będą chodzić powiadam wam

:]
16 listopada, 11:28, Krakus:

KPO - Krajowy Plan Odbudowy - miał służyć odbudowie gospodarek krajów członkowskich UE po pandemii . Co tu teraz odbudowywać ? Co ma do tego górka igielitowa ? To są pieniądze dzięki którym kolejne dyrektywy z Parlamentu UE mają zostać bezszmerowo wprowadzone w krajach członkowskich . Czy będzie można iść do lasu na grzyby jak kontrolę na lasami w Polsce przejmie UE , czy pozostaną nam spacery po górce igielitowej ?

Znakomita większość ludzi dalej nie rozumie, jak działa polityka prowadzona przez rozmaite placówki, agendy i inne macki EU — i dlaczego te rozmaite „fundusze” oferowane są do rozgrabienia — a politykę tę można streścić zdaniem: „dostaniecie, jak będziecie grzeczni”.

Oczywiście (być może) „dostaniecie” raptem część tego, co wam uprzednio zabrano jako „składkę”… :D

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska