Na faceebokowym profilu inwestycji pojawiła się informacja: "Dostajemy od Was sporo pytań o termin rozpoczęcia robót. Faktycznie wbicie pierwszej łopaty coraz bliżej! Konieczne jest jednak jeszcze uzyskane decyzji o ZRID (na którą czekamy) oraz przekazanie działek pod plac budowy. My też nie możemy się doczekać!".
- Bez decyzji ZRID, która umożliwia przejęcie terenu nie możemy rozpocząć prac - przyznaje Gabriela Łazarczyk z firmy Gülermak wybranej do realizacji inwestycji.
Decyzję ZRID wydaje miasto. Zapytaliśmy tam, kiedy można się spodziewać zezwolenia. Odesłano nas do... Gabrieli Łazarczyk.
- Po otrzymaniu decyzji ZRID, przekazaniu działek pod plac budowy i uzgodnieniu tymczasowej organizacji ruchu będziemy mogli rozpocząć roboty. Liczymy, że będzie to możliwe jeszcze tej wiosny - wyjaśnia Gabriela Łazarczyk. - Czekamy już tylko na wydanie decyzji ZRID, czyli pozwolenia na budowę. Dopracowujemy projekty wykonawcze, negocjujemy warunki współpracy z podwykonawcami, szykujemy się do przejęcia placu budowy i rozpoczęcia robót przygotowawczych - dodaje.
Wniosek o wydanie ZRID złożono ponad rok temu. Wykonawcy przyznają jednak, że po uwagach mieszkańców w zeszłym roku trzeba było w części przeprojektować zakładany zakres prac. Chodziło m.in. o usunięcie ekranów akustycznych w rejonie ul. Meissnera, co spowodowało, że znalazło się więcej miejsca na nowe nasadzenia drzew i częściowe pozostawienie drzew już rosnących.
Z tunelem pod rondem Polsadu
Przypomnijmy, że nowa linia tramwajowa z Mistrzejowic do skrzyżowania ulic Lema i Meissnera ma mieć ok. 4,5 km długości. To pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Polega to na tym, że za projekt, pozyskanie finansowania, budowę i utrzymanie infrastruktury przez okres 20 lat odpowiada wybrany partner prywatny - konsorcjum PPP Solutions Polska Sp. z o.o. (lider), Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu A.S.
Inwestycja obejmie m.in. budowę tunelu w rejonie ronda Polsadu, 10 par przystanków (w tym dwa zlokalizowane pod powierzchnią terenu – w rejonie rond Młyńskiego i Polsadu), rozbudowę pętli tramwajowej przy ul. Jancarza oraz infrastruktury towarzyszącej. Przewiduje się, że nową trasą w ciągu godziny w każdym kierunku będzie przejeżdżać 40 tramwajów. Dzięki połączeniu czas dojazdu do centrum miasta ma się skrócić o ok. 12 minut.
Przedstawiciele urzędu i wykonawcy linii tramwajowej do Mistrzejowic doszli do porozumienia, by zrealizować wariant z dłuższym torowiskiem na poziomie „-1”. Pierwotna koncepcja przebiegu linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego przewidywała naziemny przebieg torowiska. Po wykonaniu analiz zdecydowano o wprowadzeniu w projekcie zmian, polegających na poprowadzeniu tam torów poniżej poziomu terenu - nie w tunelu, ale w konstrukcji przypominającej wyglądem rynnę. W takim układzie odcinek linii tramwajowej zlokalizowany poniżej poziomu terenu wraz z rampami najazdowymi wydłuży się do ok. 1200 metrów z planowanych wcześniej 900 metrów.
Wcześniej prognozowano, że koszt inwestycji wyniesie ok. 1,3 mld zł. Później wyjaśniano, że problemy ekonomiczne związane z wojną na Ukrainie sprawiły, iż warunki kontraktu musiały ulec zmianie. Obecnie podawana jest kwota ok. 2 mld zł.
Linie tramwajowe planowane w Krakowie w najbliższych latach....
W planach premetro i kolejne linie tramwajowe w Krakowie
Tunel w ramach linii tramwajowej do Mistrzejowic ma być wstępem do budowy pierwszej linii premetra (ewentualnie metra, jeżeli nowe analizy wskażą zasadność takiego rozwiązania) z tunelem z Olszy, przez centrum do rejonu ul. Piastowskiej.
W oparciu o koncepcję z 2021 roku, szacunkowy koszt realizacji I etapu premetra to ok. 2,5 mld zł, wstępnie planowano, że mogłoby zostać uruchomione w 2033 r.
Miasto przygotowuje się też do budowy kolejnych linii tramwajowych: pomiędzy Krowodrzą Górką a osiedlem Azory (ta inwestycja mogłaby się rozpocząć w 2024 r.; we wrześniu tego roku ma być oddana linia Krowodrza Górka - Górka Narodowa). Kolejne planowane połączenie to trasa z pętli w Małym Płaszowie do węzła drogowego Kraków Przewóz - wraz z odnogą do os. Złocień.
Przygotowywana jest też linia pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka (jest też koncepcja, by powstało przedłużenie torowiska do Wieliczki). Miasto bardzo chciałoby również w przyszłości zrealizować linię tramwajową z Cichego Kącika do os. Azory.
Tramwajem z Krakowa do Wieliczki. Są plany budowy nowego połączenia
Na zlecenie miasta powstała też koncepcja w czterech wariantach przebiegu Trasy Ciepłowniczej łączącej Płaszów z rejonem Łęgu. Jednym z elementów projektu ma być linia tramwajowa. Kraków bierze również pod uwagę budowę trasy tramwajowej na os. Kliny.
Jest też koncepcja, by w przyszłości można byłoby dojeżdżać tramwajem na os. Skotniki.
- Osiedlowa "anakonda". Tak wygląda najdłuższy blok w Krakowie
- Idealny na wiosenne spacery! Mamy najdłuższy park w Polsce! Gdzie koniec?
- Zrujnowany Kazimierz, szare Stare Miasto. Pamiętacie jeszcze taki Kraków?
- Tak mieszkają najbogatsi w Krakowie. Luksusowe domy i mieszkania na sprzedaż!
- 9 lekarzy z Krakowa wśród najbardziej wpływowych osób w polskiej medycynie
Ceny samochodów elektrycznych zaczynają spadać
