Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: nie wydłużą tras autobusów na Ruczaj

(arm)
Michał Sikora
Władze Krakowa nie wydłużą trasy autobusów 124, 128 i 424, które do niedawna kursowały na osiedle Ruczaj. Badania, jakie na prośbę pasażerów przeprowadził Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu, wykazały, że nie jest to konieczne.

Czytaj także: Mieszkaniec Krakowa skazany za bigamię

Trasy trzech linii autobusowych zostały skrócone po uruchomieniu pod koniec grudnia 2011 roku odcinka szybkiego trawaju, który dociera do ul. Gronostajowej. Teraz docierają one tylko do ronda Grunwaldzkiego. Mieszkańcy Ruczaju muszą się więc przesiadać.

Od kilku tygodni pasażerowie walczą o przywrócenie starych tras autobusowych. Skarżą się na tłok i dłuższy czasu podróży. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu postanowił więc przeprowadzić tzw. "pomiary napełnień pojazdów" w rejonie osiedla Ruczaj, aby sprawdzić, jak nowa oferta przewozowa wpłynęła na zachowania pasażerów.

Z badań wynika, że przed grudniową zmianą z Ruczaju do centrum miasta jeździło pięć linii autobusowych (114, 124/424, 128 oraz 194). W godzinach porannego szczytu kursowały one 19 razy z przystanku "Ruczaj" i zapewniały 2070 miejsc dla pasażerów.

Po uruchomieniu szybkiego tramwaju Ruczaj z centrum łączą dwie linie tramwajowe i dwie autobusowe. W godzinach porannego szczytu komunikacyjnego kursują one 18 razy z przystanku "Ruczaj", zapewniając 2220 miejsc dla pasażerów na godzinę (czyli wzrost o 7 proc).

Z badań prowadzonych kilkakrotnie podczas porannych szczytów komunikacyjnych wynika również, że średnie napełnienie tramwajów 12 i 18 wynosi około 50 proc. (przystanek "Grota-Roweckiego) i 75 proc. (przystanek "Kapelanka"). Natomiast średnie napełnienie autobusów numer 114 i 194 wynosiło 80 proc. (przystanek "Grota-Roweckiego") i 90 proc. (przystanek "Kapelanka"), przy czym na trzech kursach linii 194 napełnienie sięgnęło 95-100 proc.

ZIKiT zamierza ponowić badania i zwrócić uwagę na napełnienie autobusów linii 194, w których poziom sięgał 100 proc. Jeżeli taka sytuacja będzie się powtarzać, zwiększona zostanie liczba kursów na tej linii.

Urzędnicy z ZIKiT dziwią się też, że pasażerowie mają problemy z przesiadkami. Przygotowali listę miejsc, gdzie zmiana linii lub środka transportu jest najmniej uciążliwa. Najwygodniejszym przystankiem do przesiadki (drzwi w drzwi) z tramwaju 12 na linię 124/424 jest Lubicz, zaś w przypadku linii 128 rondo Grunwaldzkie. Dogodnymi punktami do przesiadki są też rondo Mogilskie, okolice Dworca Głównego i filharmonii.

Wybieramy najlepszego piłkarza i trenera Małopolski! Weź udział w plebiscycie!

Konkurs dla matek i córek. Spróbuj swoich sił i zgarnij nagrody!

Która stacja narciarska w Małopolsce jest najlepsza? Zdecyduj i oddaj głos!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska