https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Nowy wygląd autobusów, nie będzie reklam [ZDJĘCIA, WIDEO]

Marcin Karkosza
Prezydent chce jednolitych kolorów, czytelnego oznakowania, ale także braku reklam na pojazdach.

Zapraszamy także na Facebooka Reportera Mobilnego Gazety Krakowskiej

Wszystkie pojazdy komunikacji miejskiej będą wyglądać jednakowo w Krakowie. Tak wynika z zarządzenia prezydenta miasta. Nowe wzory zaprezentowano wczoraj na specjalnym pokazie. Na zlecenie Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu za 35 tys. zł przygotowany został tzw. system identyfikacji wizualnej komunikacji miejskiej. - Zakłada on jednakowe malowanie wszystkich modeli tramwajów i autobusów, ale także m.in. sposób oznaczania siedzeń, przycisków czy wyjść - mówi Jerzy Marcinko, dyrektor ZIKiT. - Na tę potrzebę przygotowano zestaw piktogramów, czyli informacji rysunkowych.

Ma być funkcjonalnie i schludnie, jednak trzeba poczekać kilkanaście lat, by wszystkie autobusy i tramwaje były pomalowane i wyposażone wg nowych wytycznych. Nie obyło się też bez pewnej kontrowersji. Nowe wzory nie przewidują umieszczania na pojazdach reklam, a to dla MPK straty rzędu kilku milionów złotych rocznie.

Barwy Krakowa i pojazdy wolne od reklam
Nowy wygląd pojazdów MPK opiera się na biało-niebieskich barwach Krakowa. - Biel jest jaskrawa, a niebieski ciemniejszy niż odcień stosowany dotychczas. Dzięki temu uzyskamy duży kontrast i pojazdy widoczne będą z daleka - mówi Stanisław Kochan, główny projektant agencji Clou Studio, która opracowała system. - Wszystkie pojazdy będą miały z boku charakterystyczne, skośne linie, rozdzielające oba kolory. Ostatnim elementem jest szary dach, dzięki któremu autobusy i tramwaje nie będą odbijać słońca.

Ujednolicenie kolorystyki to pierwsza część systemu, porządkującego wygląd krakowskiej komunikacji publicznej. Drugim elementem ma być zakaz umieszczania na pojazdach reklam. - Chcemy, aby odpowiednie zapisy pojawiły się w nowej uchwale o parku kulturowym, który oprócz Starego Miasta ma objąć Podgórze i Kazimierz - tłumaczy Marcinko. - Zgodnie z nią, pojazdy komunikacji zbiorowej przejeżdżające przez te rejony muszą być pozbawione reklam.

Projekt ma zostać przegłosowany do końca wakacji. ZIKiT wskazuje, że płaci przewoźnikom, więc ma prawo wymagać określonego wyglądu tramwajów i autobusów. Przedstawiciele MPK, właściciela autobusów i tramwajów, podkreślają, że taka decyzja może negatywnie wpłynąć na jakość podróży. - W zeszłym roku z reklam na pojazdach uzyskaliśmy 4,6 mln zł, w tym spodziewamy się zysków w kwocie ok. 5 mln zł - mówi Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. - Te pieniądze inwestowaliśmy w komfort i bezpieczeństwo pasażerów.

Nie tak szybko będzie ładnie w trawajach
Decyzja o ujednoliceniu wyglądu pojazdów komunikacji miejskiej została podjęta 14 maja przez prezydenta Krakowa w formie rozporządzenia. Jednak pierwsze autobusy w nowych barwach wyjadą na krakowskie ulice dopiero w sierpniu. - Będzie to 69 nowych pojazdów, którymi w ramach umowy obsłużymi 13 linii na terenie miasta - mówi Ireneusz Hyra, rzecznik Mobilis, drugiego obok MPK przewoźnika w Krakowie.

Jeszcze dłużej poczekamy na ujednolicone tramwaje. Pierwszymi może być dopiero 36 bombardierów, które do września przyszłego roku planuje kupić MPK. Zakup nie jest jednak pewny, bo zależy od decyzji wicepremier Elżbiety Bieńkowskiej o przekazaniu na ten cel środków unijnych.

Wyglada więc, że jak na razie tylko niewielka część z ponad 500 autobusów i 260 tramwajów zyska nowe barwy. Kiedy wygląd wszystkich pojazdów komunikacji będzie rzeczywiście jednakowy? - To kwestia kilkunastu lat. Nowe kolory i wnętrze uzyskają tylko pojazdy kupowane lub przechodzące gruntowny remont - mówi Marek Gancarczyk. - Nie podejmiemy decyzji o przemalowaniu wszystkich tramwajów i autobusów, bo to byłyby milionowe koszty.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 17

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
skandalik
Dlaczego to nie obowiązuje na taksówki też? Też są środkami komunikacji publicznej podobno (mogą wjeżdzać na pasy dla kom. miejskiej), więc też powinny je te zapisy obowiązywac! Cała ta chołota by przynajmniej była z daleka widoczna
T
TigerKR
Ohhh takkkkk, park kulturowy na Kazimierzu to jest to! Nie mogłem do tej pory spać spokojnie bez tej informacji! Przecież po wprowadzeniu tam strefy płatnego parkowania trzeba jakoś dobić ledwo zipiące tam firmy, jeszcze przypadkiem jakaś by przeżyła, a przecież urzędnicy chcą tam jedynie pozostawić b....ele, dyskoteki i knajpy.
A
Andrzej
Jak MPK straci dochody z reklam to podniesie ceny biletów. Te kolorowe reklamy to urozmaicenie na tle tych szarych, nieremontowanych kamienic. Prezydent OSZALAŁ!
J
Janusz Muniak
Przeczytaj uzasadnienie dla niebieskiego (granatowego) koloru w dolnej partii pojazdów. Ze zrozumieniem. Nie chodzi o lepszą widoczność pojazdu w okresie jesienno-zimowym, tylko o gorszą widoczność brudu na pojeździe w tym okresie.
s
s.
Małe ramki na reklamy na słupku tramwaju przy drzwiach ostatnimi czasy jeżdżą puste. Naklejki na siedzenia w tydzień wandale doprowadzają do takiego stanu, że aż przykro patrzeć. Reklamom na zewnątrz pojazdów, zasłaniającym okna mówię stanowcze NIE, to poroniony pomysł, od krajobrazu widzianego przez taką siateczkę dostaje się oczopląsu. Pozostają jeszcze reklamy malowane na zewnątrz pojazdu, nie zachodzące na okna. Po prawdzie nie mam zdania, nie przeszkadzają mi - i zapewne są drogie, ale w zasadzie to reklam na codzień mam zdecydowanie nadto i mógłbym zapłacić parę groszy więcej za zniknięcie części z nich.
s
sanders
AMZ przysłał 10-metrowy autobus na testy , w poniedziałek wróci do wytwórcy , a przyjedzie 12-metrowy tez na pare dni na testy . Mobilis z nowymi autobusami wchodzi od 1 sierpnia na razie testuje nowego wytwórce
j
jarex
Nowe autobusy mają jeździć od sierpnia. a tymczasem wczoraj na linii 301 już taki jeździł. Kto zatem kłamie i wprowadza czytelników w błąd, ZIKiT, MOBILIS czy GK podając nieprawdziwe informacje ?
K
Krakus
Można zminimalizować powierzchnię reklamową ale czy kompletne usunięcie reklam nie spowoduje podwyżki ceny biletów które i tak są drogie ?
Według mnie większą korzyścią było by ujednolicenie koloru taksówek - takie rozwiązanie funkcjonuje np. w Niemczech i wydaje się mieć sens - taksówka jest rozpoznawalna, nie ma problemu z taksówkarzami bez licencji, no i nikt nie wciśnie nam używanej taksówki w cenie normalnie eksploatowanego samochodu. Na wygląd miast też wpłynie to korzystnie.
h
hm
Albo pomarańczowe a nie opowiadanie głupot o ciemniejszym granatowym lepiej widocznym. W zimie, na jesieni a nawet w lecie bardziej widoczoczne są inne kolory a nie niebieski czy granatowy. Teraz jeżdżą żòłte mobilisy i hest świetnie. A najgorzej czytac o tym jak projektant dorabia ideologie do ciemnego koloru.
K
Krakus .
Bo co tramwaj czy autobus to inna reklama -istny kalejdoskop jezdzi po ulicach.Potrzebne mi oglądac jaka pasta do zebów , jakie lśniące włosy albo najpaskurniejsza "militaria" ! Tramwaj to ma byc tramwaj a autobus to autobus czyli JEDNOLITA KOMUNIKACJA MIEJSKA ! Jakze to pięknie dawniej było biało- niebieski tramawj a biało- czerwony autobus.
J
Jarro
a poważnie za jakiś czas, jakby przeforsowali tę OLIMPIADĘ, to mało kogo będzie stać na bilet za 10zł, czy kartę za 300zł, będziemy łazić z buta. Może wyjdzie nam to na zdrowie, a autobusami będą jeździć seniorzy po 70ce za friko. Pytanie tylko jak długo...???
J
Jan Polewka
Dostaną już nowe wzory malowania
K
Krakus
Proste pytanie, po co? Złe obecne malowanie? Nadmiar hajsu? Dobre malowanie, kasy mało. Gdzie tu logika?
s
sanders
A dochodzą słuchy ,że ma i nie być na przodach tramwajów i autobusów???
j
jony
Do tej pory co wagon inne malowanie , albo reklama
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska