Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Od dziś na tej linii będą jeździć tylko nowoczesne Lajkoniki oraz Bombardiery

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Starsze tramwaje na linii 14 zostały zastąpione nowoczesnymi Lajkonikami
Starsze tramwaje na linii 14 zostały zastąpione nowoczesnymi Lajkonikami Polska Press
Krakowskie MPK informuje, że od dziś (28 kwietnia) na linii nr 14, łączącej nowohuckie Mistrzejowice z Bronowicami, będą kursować wyłącznie niskopodłogowe Lajkoniki i wagony NGT6, czyli Bombardiery. W dzień powszedni będzie to sześć Lajkoników i trzy wagony NGT6, a w soboty i święta pięć Lajkoników i dwa wagony NGT6. Zgodnie z zapowiedziami Lajkoniki na linii nr 14 zastąpiły inne, dużo starsze tramwaje. Na tej linii Lajkoniki po raz pierwszy pojawiły się w sobotę 28 listopada 2020 roku.

FLESZ - Bon turystyczny - będzie wydłużenie terminu?

W MPK przypominają, że od 27 marca nowoczesne, niskopodłogowe Lajkoniki zaczęły kursować także na innej trasie do Nowej Huty – na linii nr 9, łączącej Mistrzejowice z Nowym Bieżanowem P+R. To jedna z najpopularniejszych linii tramwajowych w Krakowie, której pasażerowie regularnie domagają się zwiększenia na niej liczby nowszych, bardziej komfortowych - i co szczególnie ważne niskopodłogowych tramwajów, do których łatwo wsiąść lub wprowadzić wózek.

- Liczba posiadanych obecnie przez MPK Lajkoników umożliwia co prawda wysyłanie tych nowych wagonów na linię nr 9 tylko w soboty i święta, ale wraz z przyszłymi dostawami ich liczba na tej trasie w weekendy będzie systematycznie się zwiększać. W najbliższych tygodniach Lajkoniki zaczną kursować na linii nr 9 także w dni powszednie - przekonują w MPK.

Lajkoniki to nowoczesne tramwaje wyposażone w klimatyzację, monitoring, oświetlenie ledowe wnętrza oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej złożony z głosowego zapowiadania przystanków i tablic wyświetlających trasę przejazdu. W każdym z tramwajów jest zamontowana specjalna platforma, która ułatwia wsiadanie i wysiadanie osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach. Z myślą o użytkownikach smartfonów w pojeździe do dyspozycji są porty USB umożliwiające ładowanie urządzeń mobilnych oraz gniazdka elektryczne.

Obecnie tramwaje z niską podłogą stanowią ponad 72 proc. floty MPK SA. Celem zakupu nowych tramwajów, w tym właśnie Lajkoników, jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów wysokopodłogowych. W Krakowie są już tylko trzy linie, na których żaden kurs nie jest obsługiwany taborem niskopodłogowym. Są to linie nr 10, 16 i 49. Na liniach nr 10 i 16 jest to obecnie niemożliwe z powodu stanu torowiska na ul. Ptaszyckiego. Linia nr 49 to linia kursująca tylko w godzinach szczytu, której trasa pokrywa się z trasami innych linii, obsługiwanych przez tramwaje z niską podłogą. Większość linii tramwajowych w Krakowie jest obecnie już w całości obsługiwana taborem niskopodłogowym.

Do Krakowa dostarczonych jak na razie zostało ponad 30 z 50 zamówionych Lajkoników.

Firma Stadler w sumie ma dostarczyć do Krakowa 110 nowoczesnych, niskopodłogowych i klimatyzowanych tramwajów. Dostawa pozostałych 60 wagonów jest planowana na lata 2022-2023.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska