FLESZ - Parki kieszonkowe. Nowość w mieście
Zrodziła się koncepcja, żeby stworzyć pierwszą w Krakowie - i zapewne pierwszą w polskich miastach - dzielnicę na zasadzie określania w niej funkcji z pełnym zaangażowaniem mieszkańców - informuje Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Kraków. Jaka przyszłość bulwarów wiślanych? Proponują rozbud...
- Mieszkańcy są coraz bardziej aktywni, chcą zmieniać przestrzeń, w której żyją i traktujemy ich jako sojuszników - podkreśla wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig.
"Klimatyczny Kwartał" ma objąć m.in. ul. Dietla, ul. Krakowską, plac Wolnica, plac Nowy, ul. Starowiślną. W planach jest utworzenie ulic ogrodów, zielonego placu Grzegórzeckiego w rejonie przystanku "Grzegórzki" (powstaje przy wiadukcie nad ul. Grzegórzecką), parku kolejowego z rowerostradą.
Urzędnicy wyjaśniają, że nadszedł czas, by zmieniać przestrzeń w mieście nie punktowo (jedna ulica, plac) ale na większym obszarze z pełnym udziałem mieszkańców, których głos będzie brany pod uwagę co do form zagospodarowania konkretnych miejsc i zaplanowania w nich funkcji (np. rekreacyjna, handlowa, rozrywkowa, gastronomiczna, hotelowa).
Plan działań na lata 2021-2023 obejmuje badania, warsztaty, konsultacje, które pozwolą na zidentyfikowanie potrzeb mieszkańców, zebranie danych, określenie funkcji wybranych placów i ulic, przebudowę infrastruktury i ocenę osiągniętych rezultatów.
W magistracie podkreślają, że projekt „Klimatyczny kwartał” ma umożliwić realizowanie potrzeb życiowych mieszkańców tego rejonu na zasadzie tzw. miasta 15-minutowego – w bezpośrednim sąsiedztwie i bez konieczności zbędnych podróży.
Działania te jednocześnie mają pozwolić na zredukowanie emisji CO2, która negatywnie wpływa na nasze zdrowie i życie. "Projekt ten koresponduje z innym obszarem poddawanym obecnie rewitalizacji – niedaleką Wesołą, gdzie na terenach poszpitalnych tworzone są nowe funkcje" - zaznaczają w urzędzie.
Przypomnijmy, że między ul. Kopernika a Miodową powstają nowe estakady kolejowe, głównie dla potrzeb szybkiej kolei aglomeracyjnej. Dzięki nim będą tam dwie a nie jedna para torów. Powstaje też przystanek "Grzegórzki". Każdego dnia tysiące osób będzie tam wsiadać i wysiadać z pociągów i przesiadać się do tramwajów.
W związku z tym już wcześniej planowano zmianę przestrzeni w okolicy. Powstała koncepcja nowego zielonego placu Grzegórzeckiego, przebudowy placu handlowego przy Hali Targowej.
Zagospodarowany ma być także teren pod estakadami kolejowymi, które zastąpią dawny nasyp kolejowy i połączą Grzegórzki ze Starym Miastem i Kazimierzem. Miasto przeprowadziło już konsultacje społeczne dotyczące zagospodarowania tego obszaru. Mieszkańcy głównie oczekiwali pod estakadami zieleni, funkcji rekreacyjnych i sportowych.
Pojawiały się też pomysły na nowe rozwiązania komunikacyjne - m.in. jednokierunkową ul. Starowiślną i jazdę w przeciwnym kierunku ul. Halicką do ul. Dietla.
- Pomysł powstania „Klimatycznego kwartału” jest konsekwencją działań realizowanych przez miasto w ramach projektu „Zeroemisyjny Kraków”. Pokazuje konieczność obszarowego, całościowego podejścia do problemu zmian klimatycznych – dodaje Andrzej Łazęcki, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK.
Kraków w 2020 roku przystąpił do Climate-KIC, inicjatywy wspieranej przez Komisję Europejską, wpisującej się w bieżącą politykę unijnego Zielonego Ładu, która zakłada osiągnięcie przez miasta do 2030 roku neutralności klimatycznej. - To cel ambitny, ale jeżeli podejmiemy realne działania - osiągalny - zaznaczają w urzędzie.
- Krakowskie absurdy budowlane. Deweloper płakał, jak to wymyślał
- To powinieneś wiedzieć o zakrzepicy
- Termy z basenem na stadionie Wisły są już gotowe. Byliśmy w środku
- Ile zarabia kasjer, a ile sprzedawca? Oto zestawienie płac w 18 znanych zawodach
- Pstryknij wraka! Pomóżmy Krakowowi pozbyć się zdezelowanych aut z ulic i chodników
