- Wiosną odbyły się konsultacje społeczne, na podstawie których stworzono projekt uchwały w sprawie Stefy Czystego Transportu. Zgodnie z wymogami ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych teraz jeszcze raz, już na temat gotowego projektu, mają się wypowiedzieć mieszkańcy. Później ostateczną decyzję podejmie Rada Miasta Krakowa - informuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Konsultacje społeczne projektu uchwały odbywają się od 20 września do 10 października 2022 r. Uwagi do projektu należy składać poprzez formularz konsultacyjny, który można znaleźć na stronie internetowej ZTP Kraków.
W przygotowanym projekcie termin wprowadzenia SCT wyznaczono na 1 lipca 2024 r., czyli o ponad rok w stosunku do pierwotnego projektu przedstawionego podczas konsultacji. Nowo zaproponowana data jest między innymi wynikiem postulatów zgłaszanych przez uczestników konsultacji.
Pierwszy etap zmian zaplanowano od 1 lipca 2024 r. do 30 czerwca 2026 r. Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni przed 1 stycznia 2023 r. mają podlegać bardzo łagodnym ograniczeniom. W przypadku pojazdów benzynowych oraz na LPG do SCT będą mogły wjeżdżać samochody z silnikami Euro 1 lub wyprodukowane od 1992 r. W przypadku diesli obowiązywać mają normy - Euro 2 lub produkcja od 1995 r.
Pojazdy zarejestrowane po raz ostatni po 1 stycznia 2023 r. mają podlegać nieco surowszym ograniczeniom. Oznacza to, że mieszkańcy decydujący się od tego momentu (1 stycznia 2023 r.) na zakup pojazdu muszą pamiętać, że zakupiony przez nich samochód musi spełniać wyższe normy emisji spalin Euro: w przypadku benzyny lub LPG - Euro 3 lub od 2000 r., a dla diesli - Euro 5 lub od 2008 r.
Z kolei, od 1 lipca 2026 r., wszystkie pojazdy, niezależnie od daty ostatniej rejestracji, podlegać będą tym samym wymogom. W przypadku pojazdów zasilanych benzyną (LGP) – norma Euro 3 lub produkcja od 2000 r., dla silników diesla – Euro 5 lub produkcja od 2008 r.

Od zasad funkcjonowania SCT przewidziano wyłączenia. Biorąc pod uwagę szczególne uwarunkowania, jak i postulaty zgłaszane podczas konsultacji społecznych, bezterminowy wjazd do SCT przewidziano m.in. dla pojazdów historycznych i pojazdów specjalnych. Dodatkowo, dbając o szczególne potrzeby osób starszych, bezterminowym wyłączeniem objęto pojazdy, których właścicielami są osoby w wieku co najmniej 70 lat. Należy także dodać, że zgodnie z zapisami Ustawy o elektomobilności i paliwach alternatywnych, wyłączeniem objęte będą również pojazdy do przewozu osób niepełnosprawnych.
- Wyznaczając obszar SCT zaproponowano, że jej granice będą pokrywały się z granicami administracyjnymi miasta Krakowa. Dążenie do objęcia SCT tak dużego obszaru wynika z chęci zapewnienia wysokiej efektywności rozwiązania, jak również faktu równości wszystkich mieszkańców wobec wprowadzanych zasad – im większy będzie obszar SCT, tym lepszy będzie efekt poprawy jakości powietrza - wyjaśniają w urzędzie.
Kraków. Opóźniona budowa linii tramwajowej do Górki Narodowe...
Przypomnijmy, że przygotowania do utworzenia SCT rozpoczęto w związku z przyjętym przez Sejmik Województwa Małopolskiego Programem Ochrony Powietrza (POP). Zobowiązuje on Kraków do przyjęcia uchwały wprowadzającej SCT do końca 2022 r. Nowe zasady mają obowiązywać w oparciu o nowelizację Ustawy o Elektromobilności i Paliwach Alternatywnych.
- Po przyjęciu uchwały o SCT rozpoczniemy szeroką akcję informacyjno-edukacyjną nt. zasad wdrożenia SCT, informując o zasadach, które obowiązywać będą od 1 lipca 2024 roku - informują w urzędzie.
Wysokie ceny paliw. Polacy szukają oszczędności

- To była najbrzydsza ulica Krakowa. Pamiętacie jeszcze jak wyglądała?
- Malowniczy zakątek pod Krakowem: zamek, jezioro z zaporą i piękne drewniane chaty
- Chcesz zaoszczędzić? Wyjmij te urządzenia z gniazdka
- Horoskop jesienno-zimowy dla wszystkich znaków zodiaku
- Emerytury w październiku 2022. Takie przelewy będą dostawać emeryci po zmianach
- Najpopularniejsze imiona w tym roku w Krakowie. TOP 10 dla chłopców i dla dziewczynek