https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Ogromna podwyżka czynszów w mieszkaniach komunalnych. W dobie koronawirusa mieszkańcy proszą o pomoc

Bartosz Dybała
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie
Lokatorzy mieszkań komunalnych w Krakowie apelują o odroczenie zaplanowanej na maj podwyżki czynszów, które pójdą w górę o ok. 60 proc. - Przyszłość wygląda źle. Nie wiemy, ile czasu minie, zanim firmy zaczną normalnie funkcjonować - piszą, przypominając o kryzysie, wywołanym przez groźnego koronawirusa z Chin. Miasto zapewnia z kolei, że mieszkańcy od lat mogą liczyć na pomoc magistratu i wnioskować np. o obniżki czynszów - nawet do 70 proc.

Grupa lokatorów mieszkań komunalnych w Krakowie apeluje o pomoc do prezydenta Jacka Majchrowskiego. Chodzi o zaplanowaną na maj podwyżkę czynszów, które pójdą w górę nawet o ok. 60 proc.

"Przyszłość wygląda źle. Nie wiemy, ile czasu minie, zanim firmy zaczną normalnie funkcjonować. Z pewnością straty, jakie ponosimy, będą odczuwalne do końca roku, dlatego chcemy zawieszenia lub anulowania podwyżek czynszów komunalnych co najmniej na rok" - napisali mieszkańcy, proszący o anonimowość.

Argumentują, że w związku z rozprzestrzenianiem się groźnego koronawirusa z Chin niektóre firmy mają problemy finansowe - a co za tym idzie na niższe wypłaty mogą liczyć także ich pracownicy. W skrajnych przypadkach dochodzi nawet do zwolnień.

Lokatorzy mieszkań komunalnych obawiają się, że w związku z problemami finansowymi, z jakimi się zmagają, zwyczajnie nie będzie ich stać na zapłatę wyższych czynszów.

Wielka podwyżka czynszów

Jak już informowaliśmy na naszych łamach, od 1 maja najniższa stawka czynszu w mieszkaniu komunalnym będzie wynosić 4,90 zł za metr kwadratowy (obecnie jest to 3,08 zł), a najwyższa - 12,52 zł za metr (dziś wynosi 7,87 zł). Za najem socjalny lokalu trzeba będzie zapłacić 2,45 zł za 1 mkw. - zamiast dotychczasowych 1,54 zł.

- Ostatnia podwyżka czynszów odbyła się 12 lat temu. Ponieważ idą dość trudne czasy dla budżetu samorządu, miasto nie może już dłużej pokrywać deficytu w zakresie mieszkalnictwa. Potrzebujemy też pieniędzy, aby przyspieszyć remonty pustostanów - argumentował potrzebę podwyżek Bogusław Kośmider, zastępca prezydenta Krakowa ds. obsługi mieszkańców.

Dodał, że o zmianę czynszów w lokalach Skarbu Państwa poprosił wojewoda. - Nie jesteśmy w stanie ich wprowadzić inaczej niż równolegle ze zmianami czynszów w lokalach komunalnych i socjalnych - podkreślał.

Dzięki zmienionym stawkom w tym roku dochody w mieszkalnictwie wzrosną nawet o 15 mln zł - tak wynika z urzędniczych wyliczeń.

Sprawa dotyczy około 30 tys. krakowian, którzy mieszkają w 15 tys. 30 lokalach - z czego 11,1 tys. stanowią mieszkania komunalne, a prawie 3,9 tys. mieszkania socjalne.

Poprzednio miasto podniosło czynsze w 2007 roku i tamta podwyżka weszła w życie w 2008 roku. Wówczas był to wzrost stawek o 230 procent.

Podniesienie stawek w lokalach stanowiących własność Skarbu Państwa faktycznie postulował wojewoda już w grudniu 2018 r. Skierował wtedy pismo do prezydenta Krakowa.

- W obecnej sytuacji społeczno-gospodarczej oraz przy zastosowanych przez rząd programach pomocowych, dochody wielu gospodarstw domowych uległy poprawie, a rosnące koszty utrzymania lokali (w tym podatek od nieruchomości, koszty energii, koszty centralnego ogrzewania pomieszczeń wspólnych, koszty utrzymania zieleni, obowiązkowe przeglądy itp.) powinny uwzględniać podwyżki czynszów. Natomiast gospodarstwa domowe o niskich dochodach mają szeroki wachlarz pomocy wielu oferowanych i finansowanych przez budżet państwa form pomocy społecznej - argumentował.

Miasto wspiera przedsiębiorców, a co z lokatorami?

Lokatorzy mieszkań komunalnych zwracają uwagę, że krakowski magistrat uruchamia pomoc dla przedsiębiorców, a o nich zapomniał. Wskazują na wsparcie ze strony miasta dla firm i pracowników. Chodzi konkretnie o program "Pauza", który odroczy m.in. podatek od nieruchomości i od środków transportu. - A co z nami? - pytają lokatorzy.

Urzędnicy zapewniają, że lokatorzy otrzymują pomoc od miasta. - Program „Pauza” jest stworzony z myślą o przedsiębiorcach w czasie epidemii. Miasto o lokatorach pomyślało wiele lat temu. Podobny program dla lokatorów działa od lat, niezależnie od zagrożenia epidemicznego. Każdy, kto ma problemy finansowe, może z niego korzystać. Coś takiego już funkcjonuje. I w tej sytuacji będzie nadal funkcjonować - zaznacza Monika Chylaszek, rzecznik prasowy prezydenta Majchrowskiego.

Do Urzędu Miasta Krakowa wpływają obecnie wnioski o różną pomoc. - Najważniejsze formy pomocy to obniżki czynszów (do 70 proc.), jak również dodatki mieszkaniowe. Pomoc ma charakter ciągły - podkreśla Grażyna Rokita z biura prasowego krakowskiego magistratu.

Jednocześnie w odpowiedzi na nasze pytania miasto wysłało pełną listę form pomocy. Jedną z ważniejszych jest wspomniana już wcześniej obniżka czynszów. Wsparcie w tej formie skierowane jest do najemców należących do gminy lokali, którzy "nie są w stanie uiszczać czynszu nieobniżonego przy wykorzystaniu własnych zasobów finansowych".

- Obniżka czynszu udzielana jest na wniosek najemcy na okres 12 miesięcy z możliwością przedłużenia na kolejne dwunastomiesięczne okresy - podkreśla Grażyna Rokita.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Uroczystości w Gnieźnie. Hołd dla pierwszych królów Polski

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Dlaczego Readktor Urbancowa płaci obniżony czynsz na stowarzyszenie b7, a prowadzi knajpę z kolegami? Kiedy inni płaca normalny wysoki czynsz?

G
Gość
20 marca, 12:28, Radi_krk:

Przecież to są i tak super preferencyjne warunki. 5 zł za metr? To za mieszkanie 100 m czynsz wynosi 500 zł.

A ile wynosi rata kredytu za takie mieszkanie? 2000 zł

A za ile można wynająć sobie takie mieszkanie ? Za 2500 zł

To czego wy chcecie? To jest drogo? Nie to jest mega tanio. Zawsze można wziąść kredyt i sobie mieszkanie kupić.

20 marca, 22:36, Gość:

Wziąć nie wsiąść

21 marca, 07:35, Wacik:

Popieram

21 marca, 11:33, Krakus:

Oj bucu POdupcony.Za te mieszkania płacą od 50-ciu lat.Już je dawno spłacili w czynszu [wulgaryzm]ańcu.I wciąż nie są ich własnością.A ty tu pie.r./do.,.li/.,szs o ratach na własnościowe.POcałuj odwłok Brejzy i delektuj się smakiem.

Ta wypowiedz powinna być skierowana do Prokuratury.

G
Gość

Nie rozumiem kto pisze takie bzdury, bo ja mam mieszkanie komunalne w Krakowie i płace 14zl. za m2...

???
20 marca, 12:28, Radi_krk:

Przecież to są i tak super preferencyjne warunki. 5 zł za metr? To za mieszkanie 100 m czynsz wynosi 500 zł.

A ile wynosi rata kredytu za takie mieszkanie? 2000 zł

A za ile można wynająć sobie takie mieszkanie ? Za 2500 zł

To czego wy chcecie? To jest drogo? Nie to jest mega tanio. Zawsze można wziąść kredyt i sobie mieszkanie kupić.

20 marca, 22:36, Gość:

Wziąć nie wsiąść

21 marca, 07:35, Wacik:

Popieram

Ale co popierasz?[wulgaryzm] platformiane,Majchrowskiego,czy Bronka z WSI?

T
Tusk
20 marca, 12:28, Radi_krk:

Przecież to są i tak super preferencyjne warunki. 5 zł za metr? To za mieszkanie 100 m czynsz wynosi 500 zł.

A ile wynosi rata kredytu za takie mieszkanie? 2000 zł

A za ile można wynająć sobie takie mieszkanie ? Za 2500 zł

To czego wy chcecie? To jest drogo? Nie to jest mega tanio. Zawsze można wziąść kredyt i sobie mieszkanie kupić.

20 marca, 22:36, Gość:

Wziąć nie wsiąść

21 marca, 07:35, Wacik:

Popieram

To ty Bronek?

T
Tusk co spierdolił

Widziały pokemony ryło Majchrowskiego?To Izrael w Krakowie.Tępaki POsowieckie z PO.

W
Won kutasie z POKO
20 marca, 12:28, Radi_krk:

Przecież to są i tak super preferencyjne warunki. 5 zł za metr? To za mieszkanie 100 m czynsz wynosi 500 zł.

A ile wynosi rata kredytu za takie mieszkanie? 2000 zł

A za ile można wynająć sobie takie mieszkanie ? Za 2500 zł

To czego wy chcecie? To jest drogo? Nie to jest mega tanio. Zawsze można wziąść kredyt i sobie mieszkanie kupić.

20 marca, 22:36, Gość:

Wziąć nie wsiąść

21 marca, 07:35, Wacik:

Popieram

Wziąć nie wziąść tępaku z POKO ryjący otworem gębowym w zadzie Brejzy.

G
Gość
20 marca, 23:29, Ciąg dalszy opinii:

Ma problemy z czytaniem przygotowanego wcześniej przemówienia, a gdy musi parę słów powiedzieć od siebie, to już jest dramat. Popełnia wtedy błędy ortograficzne, stylistyczne, gramatyczne itd. I robi to wszystko mówiąc. To już jest talent.

Takie coś zarabia moim kosztem, okrada mnie na każdym kroku i żyje bezkarnie na bardzo wysokim poziomie.  Nie robi nic dla mieszkańca, tylko robi pod siebie. On tj łapówkara waltz wyrzuca ludzi po cichu z mieszkań i ogarnia je dla swoich kontrahentów.  O tym wie społeczeństwo.

21 marca, 09:58, Referat dezynsekcji:

majchrowski to śmieć i przestępca godpodarczy. W czasie epidemii i ogólnego kryzysu zamiast zwolnić człowieka z opłat, narzuca je w jeszcze większych kwotach. Pod tym wszystkim podpisują się urzędasy, scierwa na które się pracuje, a oni patrzą jak tylko pozbawić swego Pana karmiciela środków do życia, w tym oczywiście dachu nad głową. W zbk przy ul. B. Czerwieńskiego 16 przykładowo jest taki śmieć, który się wabi jolanta lasyk zastępca kierownika referatu i z upoważnienia śmiecia majchrowskiego wystosowuje pisma do mieszkańców, które zgodnie z lewem (bo przecież nie z prawem) pozbawiają człowieka tego jednego z najważniejszych dóbr życiowych - mieszkania. Takiemi podgatunkowi życzę wszystkiego najgorszego. Żebyście zdechli w mękach z powodu ciężkich chorób i braku środków do życia. Śmierć wam!

POpieram

t
taka prośba

Majchrowski ty sosnowiecki ..uju sowiecki z lewackiej POKO.Zrób pejsata świnio chociaż raz coś dobrego dla Krakowian.

K
Krakus
20 marca, 12:28, Radi_krk:

Przecież to są i tak super preferencyjne warunki. 5 zł za metr? To za mieszkanie 100 m czynsz wynosi 500 zł.

A ile wynosi rata kredytu za takie mieszkanie? 2000 zł

A za ile można wynająć sobie takie mieszkanie ? Za 2500 zł

To czego wy chcecie? To jest drogo? Nie to jest mega tanio. Zawsze można wziąść kredyt i sobie mieszkanie kupić.

20 marca, 22:36, Gość:

Wziąć nie wsiąść

21 marca, 07:35, Wacik:

Popieram

Oj bucu POdupcony.Za te mieszkania płacą od 50-ciu lat.Już je dawno spłacili w czynszu [wulgaryzm]ańcu.I wciąż nie są ich własnością.A ty tu pie.r./do.,.li/.,szs o ratach na własnościowe.POcałuj odwłok Brejzy i delektuj się smakiem.

t
taka prawda POchwy

Ta majowa POdwyżka czynszów(nie tylko w Krakowie) to plan lewacko-platformianych skunksów na wybory prezydenckie jak pietruszka na POprzednie do sejmu.Pietruszka nie za działała to z grubej rury w plebs.Nie przewidzieli w planach korona wirusa,ale nie odpuszczą ścierwniki POkomusze choćby PO to,żeby się zemścić.

R
Referat dezynsekcji
20 marca, 23:29, Ciąg dalszy opinii:

Ma problemy z czytaniem przygotowanego wcześniej przemówienia, a gdy musi parę słów powiedzieć od siebie, to już jest dramat. Popełnia wtedy błędy ortograficzne, stylistyczne, gramatyczne itd. I robi to wszystko mówiąc. To już jest talent.

Takie coś zarabia moim kosztem, okrada mnie na każdym kroku i żyje bezkarnie na bardzo wysokim poziomie.  Nie robi nic dla mieszkańca, tylko robi pod siebie. On tj łapówkara waltz wyrzuca ludzi po cichu z mieszkań i ogarnia je dla swoich kontrahentów.  O tym wie społeczeństwo.

majchrowski to śmieć i przestępca godpodarczy. W czasie epidemii i ogólnego kryzysu zamiast zwolnić człowieka z opłat, narzuca je w jeszcze większych kwotach. Pod tym wszystkim podpisują się urzędasy, scierwa na które się pracuje, a oni patrzą jak tylko pozbawić swego Pana karmiciela środków do życia, w tym oczywiście dachu nad głową. W zbk przy ul. B. Czerwieńskiego 16 przykładowo jest taki śmieć, który się wabi jolanta lasyk zastępca kierownika referatu i z upoważnienia śmiecia majchrowskiego wystosowuje pisma do mieszkańców, które zgodnie z lewem (bo przecież nie z prawem) pozbawiają człowieka tego jednego z najważniejszych dóbr życiowych - mieszkania. Takiemi podgatunkowi życzę wszystkiego najgorszego. Żebyście zdechli w mękach z powodu ciężkich chorób i braku środków do życia. Śmierć wam!

J
Jarek
20 marca, 23:26, Gość:

Nie od dziś wiadomo czym jest majchrowski. Czym, ponieważ czegoś takiego jak on nie można nazwać człowiekiem, co jedynie jego profanacją, w miasta Krakowa sprzeniewierzając miasto jak tylko się da. Chociaż, jak się nie da, to i tak się da. Taki klasyczny paradoks. O wielu sprawach z nim związanych mówi się głośno i pisze w mediach. To oczywiście nie przeszkadza w tym, by mógł zasiadywać się z kadencji na kadencję i pozostawać w tym wszystkim bezkarnym. Gdzie człowiek by nie spojrzał tam wszystko zalewane jest betonem i wyrastają jak te chwasty kolejne budynki z przeznaczeniem pod biura i mieszkania. Prywatyzacja budynków wchodzących w skład Z. B. K. też rośnie w siłę i ludzie mieszkający od urodzenia w takich miejscach zmuszani są w taki, czy inny sposób do opuszczania ich i lądowania gdzieś na obrzeżach miasta. Centrum ma być dokumentnie wyludnione z osób mieszkajcacyh w nim od bardzo wielu lat. Osobiście znam pewną ilość przypadków. Co do pojęć :prywatyzacja i reprywatyzacja, to jak wiadomo obydwa te określenia oznaczają zwykłą korupcję na potężną skalę. Finalnie jak zawsze wszystko zamiatane jest pod dywan, a przestępcy gospodarczy tacy jak majchrowski, czy gronkiewicz waltz unikają jakiejkolwiek odpowiedzialności. Ktoś na to pozwala i podpisuje się pod krzywdą wyrządzaną uczciwemu człowiekowi.

W zeszłym roku zdarzyło mi się jachać taksówką, której kierowca opowiedział jak pewnego razu wiózł pijanych majchrowskiego i jego dwóch ochroniarzy. Kurs odbył się z centrum miasta po wspólnej wieczerzy do jego jednej z kilku posiadłości. Jeśli się nie mylę to tej w Łagiewnikach. Podczas kursu powiedział, że wykończy szydło, jak zeznał kierowca. Oszust, złodziej, przestępca gospodarczy to tylko część krążących na jego temat określeń. Tradycją stało się łamanie wszelkich praw przez tzw urzędników itp. Jedynie zwykły człowiek jest za wszystko szybciutko rozliczany i właściwie karany.

Lata temu sprawdziłem na własną rękę temat mieszkań zanjdujących się w centrum Krakowa, podlegających zbk odwiedzając kilka obiektów administracji. W jednym z nich pani obsługująca pokazała mi mapę Krakowa z zakreślonymi różnymi kolorami obszarami miasta i powiedziała, że są to tereny nie do ponowmego zasiedlenia. Zaznaczyła, że nie powinna tego nikomu mówić i pokazywać, ale widocznie coś ją tknęło by to zrobić podczas rozmowy że mną. Ja zapytałem wówczas, czy to oznacza innymi słowy : teren zarezerwowany dla tzw żyda? Pani skinęła głową i powiedziała, że to właściwe określenie. O czym to świadczy?

Gość jest co kadencję wybierany przez właściwie dograną organizację pseudo wyborów i niektórych głupich wyborców, którzy najwyraźniej nic nie ogarniają. Kraków sprzedawany jest ciągle pod różne działalności m.in.  hipermarkety (gdziie wykorzystuje się tanią siłę roboczą) itp, biura, apartamenty(na które wielu nie stać, a ci których stać kupują je w sposób często nieuczciwy i są to niejednokrotnie obcokrajowcy) i itd.

O stosie korupcyjnych zagrań mówi się i pisze od lat. Jak to developerzy dobrze żyją z majchrowskim i ten pozwala na zalewanie betonem miasta, bez względu na wszystko. Tereny szpitali, jak np szpital uniwersytecki Kopernika, też już został "ruszony". Osobę fizyczną, która płaci podatki, czynsze i żyje uczciwie (czyli jest karmicielem takiego pasożyta urzędasa) usuwa się jak najdalej od terenu przeznaczonego dla żyda. Jakim prawem? Lewem i to grubym lewem.

W tym wszystkim może być właścicielem wielu posesji (domy, budynki, szkoły itd). Takie są fakty. Teraz jeszcze w czasie panującej epidemii (co również jest wynikiem działań przestępcy) prezydent, jak i każdy inny tego pokroju delikwent podkula ogon i ucieka izolując się od wszystkich i wszystkiego, co należy do jego obowiązków. Orędzie wygłasza, mówi w nim o podjętych decyzjach, a i tak panuje chaos. Jeśli on jest profesorem, to chyba łapówkarstwa. Nawet wypowiedzi jego są bardzo niesprawne.

Cała prawda o tym ..uju pejsatym z Sosnowca.

W
Wacik
20 marca, 12:28, Radi_krk:

Przecież to są i tak super preferencyjne warunki. 5 zł za metr? To za mieszkanie 100 m czynsz wynosi 500 zł.

A ile wynosi rata kredytu za takie mieszkanie? 2000 zł

A za ile można wynająć sobie takie mieszkanie ? Za 2500 zł

To czego wy chcecie? To jest drogo? Nie to jest mega tanio. Zawsze można wziąść kredyt i sobie mieszkanie kupić.

20 marca, 22:36, Gość:

Wziąć nie wsiąść

Popieram

C
Ciąg dalszy opinii

Ma problemy z czytaniem przygotowanego wcześniej przemówienia, a gdy musi parę słów powiedzieć od siebie, to już jest dramat. Popełnia wtedy błędy ortograficzne, stylistyczne, gramatyczne itd. I robi to wszystko mówiąc. To już jest talent.

Takie coś zarabia moim kosztem, okrada mnie na każdym kroku i żyje bezkarnie na bardzo wysokim poziomie.  Nie robi nic dla mieszkańca, tylko robi pod siebie. On tj łapówkara waltz wyrzuca ludzi po cichu z mieszkań i ogarnia je dla swoich kontrahentów.  O tym wie społeczeństwo. 

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska