Za zmiany odpowiada powołany 1 stycznia Wydział Dialogu, Konsultacji i Kontaktu Obywatelskiego oraz Departament Marki Kraków, którym kieruje Daniel Wiśniowski.
- Wraz z panem dyrektorem Wojciechem Harpulą, wdrożyliśmy szereg działań, włączających mieszkańców w różne procesy partycypacyjne. Po co to robimy? Po to żeby mieszkańcy mieli poczucie realnej sprawczości, że ich głos jest słyszalny i ważny - mówił dyrektor departamentu Marki Kraków.
Nowe otwarcie w komunikacji z mieszkańcami
Co już udało się zrobić? Jak tłumaczy Daniel Wiśniowski, w pierwszej kolejności zmieniony został sposób komunikowania.
- Dotychczasowe urzędnicze komunikaty w stylu: "Konsultacje w sprawie" zamieniamy na pytania otwarte, włączając mieszkańców w dialog - mówi Wiśniowski.
Jak poinformował dyrektor departamentu Marki Kraków, zwiększony został również zasięg informacji o konsultacjach. Dotychczas informacje o konsultacjach widniały jedynie na stronach wydziałów i BIP.
- Korzystamy z mediów miejskich, już poprzednie konsultacje pojawiły się na łamach krakow.pl, w social mediach oraz przy pomocy nośników BusTV umieszczonych w tramwajach i autobusach - mówi Daniel Wiśniowski
Co się zmieni w Krakowie?
Jednym z działań, które realnie pozwala być bliżej mieszkańców są wózki partycypacyjne, czyli mobilne punkty spotkań, które pozwalają na oddanie głosu w terenie. Pracownicy Wydziału Dialogu mogą zbierać opinie mieszkańców na przykład w parku.
"Podczas trwających od dziś, 28 kwietnia, konsultacji dotyczących zagospodarowania dworu Bemów w parku Duchackim pracownicy wydziału będą dostępni także w namiocie konsultacyjnym, który przez kilka dni będzie obecny na terenie tego właśnie parku" - podają urzędnicy w komunikacie.
Urząd chce również wprowadzić mobilne systemy wystawiennicze z plakatami informującymi o konsultacjach, w miejscach, których konsultacje mają dotyczyć.
Zmianą na plus ma być również wprowadzenie w niedalekiej przyszłości geotargetowanych kampanii SMS. "To znaczy, że osoby odwiedzające dany obiekt czy mieszkający na terenie, którego dotyczą konsultacje, otrzymają SMS z informacją, w jaki sposób mogą wziąć w nich udział" - precyzują urzędnicy.
Nowe formy konsultacji
Jak poinformował prezydent Aleksander Miszalski, trwają prace nad znowelizowaną uchwałą o konsultacjach społecznych, która wprowadzi nowe mechanizmy, zwiększające partycypację obywatelską. Te nowości to referenda dzielnicowe oraz tzw. małe konsultacje.
- Mamy taki plan, aby możliwie raz w roku każda dzielnica mogła zrealizować referenda dzielnicowe, a o ich organizację będą mogli wystąpić m.in. radni dzielnicy. W tym działaniu będziemy pionierami jako Kraków, gdyż jeszcze żadne miasto w Polsce jeszcze nie ma takich referendów dzielnicowych - mówi Daniel Wiśniowski
Zdaniem pomysłodawców, mieszkańcy mogliby w tej formie zdecydować m.in. o inwestycjach lokalnych finansowanych z budżetu dzielnicy, zagospodarowaniu przestrzennym na jej terenie, w zakresie określonym w miejscowych planach zagospodarowania czy o funkcjonowaniu infrastruktury: komunikacji, zieleni, czystości.
Nowoczesna platforma
Miasto planuje również uruchomienie internetowej platformy w pierwszej połowie 2026 roku. Platforma o nazwie Decidim funkcjonuje już w Warszawie czy Gdyni.
"Decidim, zintegrowane z aplikacją mKrakow, stanie się cyfrowym uzupełnieniem istniejących form konsultacji, zapewniając mieszkańcom większą wygodę uczestnictwa w życiu publicznym miasta bez konieczności fizycznej obecności na spotkaniach. Jedną z kluczowych cech platformy Decidim jest transparentność procesów. Dzięki niej mieszkanki i mieszkańcy mogą śledzić cały proces konsultacji, od zgłaszania propozycji, przez dyskusję, aż po podjęcie decyzji" - informuje krakowski magistrat.
