Mała liczba kolizji w przeliczeniu na 1000 mieszkańców, płynność i dynamika jazdy po mieście czy też niskie koszty eksploatacyjne samochodu – to tylko część wymagań, które należało spełnić, aby móc znaleźć się na szczycie lub w czołówce rankingu. Sprawdzane były też inne, ważne aspekty dla kierujących, takie jak infrastruktura dla samochodów elektrycznych, system carsharingu czy abonamenty i ulgi parkingowe. W poszczególnych kategoriach przyznawane były punkty, które finalnie składały się na końcową ocenę miasta.
Gdańsk i Częstochowa to bezapelacyjni zwycięzcy tegorocznej edycji, nie w każdym jednak rankingu zajmowały tę samą pozycję. Najnowsza struktura rankingu Oponeo daje możliwość porównywania ze sobą najnowszych wyników poszczególnych miast z ich wynikami w poprzednich edycjach. Dzięki temu można nie tylko poznać mocne i słabe strony polskich aglomeracji, ale również zyskać obraz, jak na przestrzeni lat zmieniała się infrastruktura samochodowa w Polsce.
Jak pokazują wyniki rankingu, Warszawa z roku na rok staje się miastem coraz bardziej przyjaznym kierowcom. Pozycja stolicy w tegorocznej klasyfikacji generalnej znacząco się poprawiała. Z drugiej strony trwająca od czterech lat zwycięska passa Lublina została przerwana i z samego szczytu rankingu, miasto spadło na przedostatnią lokatę, którą dzieli z Bydgoszczą i Krakowem, który spadł z pozycji wicelidera rankingu.
Według danych zebranych przez aplikację Yanosik, pod względem prędkości poruszania się po mieście w 2022 roku, Kraków zajął 7 miejsce w rankingu na 8 miejsc możliwych, co stanowi spadek o jedno oczko w rankingu względem roku poprzedniego. Średnia prędkość osiągana przez mieszkańców w centrum w dniach roboczych w godzinach 7-21 wynosiła 26km/h zaś poza centrum 37 km/h. Wciąż pozostajemy na 4. miejscu jeśli chodzi o liczbę kolizji na drogach. Choć jak podaje Yanosik na 1000 mieszkańców przypadło 10,8 kolizji co w roku 2022 daje łączną liczbę 8435 kolizji czyli więcej niż rok temu (7896).
Autorzy opracowania przeanalizowali również dane dotyczące opłat parkingowych i ilości dostępnych parkingów Park 'n Go. Pod względem opłat za parking w czerwcu 2022 roku podobnie jak rok temu, Kraków plasuje się na 6 miejscu na 9 możliwych z kwotą 5 zł. Pod kątem ilości parkingów, miejsc parkingowych itd. wciąż plasujemy się na 6 miejscu choć z mniejszą ilością parkingów (5 a nie 6) i mniejszą ilością miejsc w liczbie 732 a 765.
W raporcie znalazły się również dane dot. dostępności stacji ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Tu wylądowaliśmy na 5 miejscu na 9 możliwych z 49 stacjami ładowania, co daje 1 stacje co ok. 7 km. Podczas gdy rok temu byliśmy na 3 miejscu z liczbą stacji 68 i jedną stacją co 4,8 km.
Najwyżej w rankingu jesteśmy pod względem wynajmu "auta na minuty". W tym roku również zajmujemy 3 miejsce z liczbą aut 673 (w 2021 było ich 559). Na trzecim miejscu jesteśmy również pod względem opłaty OC, która w czerwcu 2022 wyniosła średnio 551 złotych, co w porównaniu do poprzedniego roku oznacza spadek o 55 złotych względem roku poprzedniego.
Szczegółowy raport dostępny TUTAJ
- Zanim wieś Zakopane stała się miastem. Tak tu było przed ponad 100 laty!
- Gdzie na szybki wypad z Krakowa? TOP 10 urokliwych miejsc z dala od zgiełku
- Będzie nowy wiek emerytalny w Polsce? Takie mogą być emerytury stażowe
- Najmodniejsze sukienki na wesele w 2023 roku. Takie są trendy w tym sezonie
- TOP 15 najlepszych parków rozrywki w Polsce. Tu warto przyjechać! RANKING
Będzie opłata za zwiedzanie Wenecji
